Szerző: Bizó Dániel

2007. augusztus 29. 13:27

Az Acer stratégai csapása: felvásárolná a Packard Bellt is

Alig telt el egy nap, az Acer bejelentette az Egyesült Államok harmadik legnagyobb PC-szállítójának meglepetésszerű felvásárlását , a vállalat igazgatótanácsának elnöke, JT Wang tovább emelte a tétet. A tajvani cég ugyanis a holland Packard Bellt is meg akarja szerezni, vagyis megalapozottak voltak az ez irányú korábbi feltételezések, melyek mögött a Lenovóra mért stratégiai csapás húzódik meg.

[HWSW] Alig telt el egy nap, az Acer bejelentette az Egyesült Államok harmadik legnagyobb PC-szállítójának meglepetésszerű felvásárlását, a vállalat igazgatótanácsának elnöke, JT Wang tovább emelte a tétet. A tajvani cég ugyanis a holland Packard Bellt is meg akarja szerezni, vagyis megalapozottak voltak az ez irányú korábbi feltételezések, melyek mögött a Lenovóra mért stratégiai csapás húzódik meg.

Gateway: nemcsak Amerikára kapu

Mint arról a HWSW is beszámolt hétfőn, a tajvani Acer 710 millió dollárért felvásárolja a '90-es évek egyik sztárjának számító amerikai Gateway-t, mely az elmúlt években mutatott csúfos szereplése ellenére továbbra is az észak-amerikai PC-piac harmadik szereplője, kiterjedt viszonteladói hálózattal rendelkezik, márkái pedig ismertek és kedveltek. A Gateway akár önmagában is megérhetett ennyi készpénzt, hiszen a világ legnagyobb PC-piacáról van szó, ahol az Acer erőfeszítései ellenére mindössze messzi hatodik a terepet domináló Dell és HP mögött, melyek együtt több mint felét értékesítik az összes számítógépnek -- a húzással azonban a volumen közel 11 százalékát szerezték meg a számottevő kiskereskedelmi jelenlét mellett.

A tőzsdei kapitalizációhoz képest 57 százalékos prémiumot tartalmazó ár -- melyet a pénzügyi világ meglepően negatív hozzáállással fogadott, mélyrepülésbe küldve az Acer papírjait -- azonban valószínűleg nem csak a Gatewayben rejlő potenciált tükrözi. A Gateway kezébe ugyanis tavaly elővásárlási jog került a holland székhelyű Packard Bellre, mely Nyugat-Európában a fogyasztói piac egy jelentős szereplője -- egészen pontosan a harmadik, állítja magáról a cég.

Wang tegnap közölte a nyilvánossággal, hogy az Acer élni kíván ezzel az előjoggal. Ennek a ténynek pedig az ad különös jelentőséget, hogy a Lenovo bevallottan tárgyalásokat folytat az európai vállalattal annak felvásárlásáról, és valószínűleg a Lenovo az a Packard Bell által meg nem nevezett vállalat, mely ajánlatot is tett rá.

JT Wang
A kínai bázisú, ma már az Egyesült Államokból vezetett Lenovo az Ázsián kívüli piacokon lényegében az IBM volt PC-részlegével képviselteti magát, amiből következően a vállalati, intézményi ügyfelek kiszolgálásában erős viszonylag, miközben fogyasztói termékkínálata és kiskereskedelmi jelenléte gyenge, hiszen az IBM ezt a területet szinte teljesen hanyagolta. A Lenovo azonban univerzális szállítóként ezen változtatni akar, amiben kulcsszerepet játszana az Európában viszonylag erős Packard Bell akvizíciója, illetve az amerikai piacon erős Gateway bekebelezése.

Zseniális stratégiai lépés

A pénzügyi elemzők minden fintorgása és a részvények közel 7 százalékos gyengülése ellenére az Acer hétfői húzása stratégiailag briliánsnak tűnik. Amennyiben a Gateway-en keresztül a tajvani cégnek valóban sikerül megszereznie a Packard Bellt is, annak sokszoros hozadéka lesz a vállalat versenyképességére és piaci pozícióira nézve. Az addicionális volumen önmagában jelentős előnyt kínál egy alapjaiban a költséghatékonyság és méretgazdaságosság által keretbe foglalt iparban: nagyobb kedvezményeket csikarhat ki beszállítóitól, működési, marketing és kutatás-fejlesztési költségeit pedig több terméken terítheti szét. Az Acer a Gateway-jel egyesítve a világ harmadik legnagyobb PC-szállítójává válik a HP és a Dell mögött.

Mindez azonban vélhetően másodlagos a mellett, hogy az Acer piaci pozíciókat szerez meg a Lenovo elől, melyekre alapozva ráadásul Európában egyből meg is előzné a Dellt, míg Észak-Amerikában megkezdhetné a texasi cég befogását. A Dell ugyanis hasonló problémákkal küzd, mint a Lenovo: hagyományosan vállalati fókuszáltság egy egyre inkább fogyasztó- és márkaorientált piacon.

A lépés nemcsak az amerikai piacra jutást, és a konzumpiaci jelenlét erősödésével globális növekedési alapot szolgáltatja az Acer számára, hanem döntően akadályozza ugyanebben a Lenovót, melyet az elmúlt két évben az IBM-es PC-részleg beolvasztása és irányba állítása kötött le. A Packard Bellel a Lenovo elérhette volna, hogy 12-ről 26 százalékra növelje a fogyasztói piacról befolyó bevételeinek arányát, és ezáltal eredményesebben vegye fel a harcot a rendkívül lendületes Acerrel szemben, és hogy Európában a negyedik PC-szállítóvá lépjen elő, 8-9 százalékos piaci részesedéssel. Bár elvileg még nincs minden veszve, a Lenovo ugyanis túllicitálhatja az Acert, a vállalat vezetőségének valószínűleg erősen ráncosodik a homloka.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról