Szerző: Bizó Dániel

2007. augusztus 27. 14:31

Az Acer bekebelezi a Gateway-t, az USA harmadik PC-szállítóját

Felvásárolja az Egyesült Államok harmadik legnagyobb PC-szállítóját a Acer, hogy nagyobb szelethez jusson a világ legnagyobb PC-piacából. A Gateway kézenfekvő célpontja volt a dinamikusan növekvő tajvaniaknak, a valaha szép időket megélt vállalat ugyanis az ezredfordulót követően súlyos veszteségeket szenvedett el, és leépítésekre kényszerült, ennek ellenére továbbra is ismert és kedvelt márka az amerikai piacon, miközben az Acer nem tudta európai sikereit a tengerentúlon replikálni.

[HWSW] Felvásárolja az Egyesült Államok harmadik legnagyobb PC-szállítóját a Acer, hogy nagyobb szelethez jusson a világ legnagyobb PC-piacából. A Gateway kézenfekvő célpontja volt a dinamikusan növekvő tajvaniaknak, a valaha szép időket megélt vállalat ugyanis az ezredfordulót követően súlyos veszteségeket szenvedett el, és leépítésekre kényszerült, ennek ellenére továbbra is ismert és kedvelt márka az amerikai piacon, miközben az Acer nem tudta európai sikereit a tengerentúlon replikálni.

Az Acer ma közölte, hogy a két vállalat igazgatótanácsainak egyhangú megegyezése alapján a tajvani vállalat 710 millió dolláros ajánlatot tesz a a Gateway részvényeseinek, ami részvényenként 1,9 dollár. Ez az árfolyam mintegy 50 százalékos felárat jelent a pénteki záráshoz képest, ami stratégiai prémiumot jelez. A Gateway az elmúlt két évben a korábbi veszteségeket követően nullszaldót tudott csak produkálni, annak ellenére, hogy mintegy 4 milliárd dolláros forgalommal bírt tavaly, és az amerikai PC-piac 5,6 százalékát szerezte meg a második negyedévben. A két cég kombinált amerikai részesedése 10,8 százalékra rúg majd, amivel már sikeresebben veheti fel a küzdelmet a 23,6 százalékos HP-val, és a 28,4 százalékos Dellel.

A várhatóan decemberben lezáruló ügylettel az Acer egy többmárkás vállalatot hoz létre, és jelenleg kinyilvánított szándéka szerint a Gateway és eMachines márkákat is meg kívánja tartani. Az Acer igazgatótanácsának elnöke, J.T. Wang szerint a Gateway erős márkája kiegészíti az Acer globális portfolióját. A két vállalat együtt 15 milliárd dolláros forgalommal bír, és 150 millió dollár költségmegtakarítást tesz lehetővé, állítják a cégek az üzleti előnyök mellett. Az Acer idén márciusban közölte, hogy felvásárlás útján kíván tovább növekedni, ami a cég korlátozott amerikai sikerei fényében nem érte sokként a piacot -- a HWSW tippje bejött, és a Gateway volt a célpont.

Összeesküvés elmélet
Az Acer-Gateway ügylet mellett a Lenovo a holland központű Packard Bellel folytat tárgyalásokat felvásárlásról, mely a harmadik legnagyobb fogyasztói márka az európai piacon. A dolog pikantériája azonban, hogy a Gateway korábban elővásárlási jogot szerzett a Packard Bellre, mely jog most az Acer kezébe kerül. Az Acer ezzel két legyet üthet egycsapásra, ugyanis az amerikai piac megtörése mellett megakadályozhatja, hogy a Lenovo lendületet szerezzen a piacon. A kínaiak Ázsián kívül praktikusan az IBM volt PC-részlegével rendelkeznek, mely hagyományosan az üzleti ügyfelek kiszolgálását végezte, így fogyasztói termékekkel és riválisaihoz hasonlóan kiépített kiskeresedelmi csatornákkal nem rendelkezik.
A Gateway amerikai tevékenységének az Acer globális PC-ipari és logisztikai hálózata, és a hatalmas volumen jelentette költségelőny válhat hasznára, míg az esetleges külföldi terjeszkedés esetében az Acer kiépített partnerhálózata nyílik meg a Gateway márkák előtt, amennyiben az Acer továbbviszi a cég által újra megkísérelt nemzetközi behatolást. Az Acer számára hasonló módon a Gateway mintegy 7 ezer észak-amerikai értékesítési ponttal bíró partnerhálózata jelent hatalmas értéket. Gianfranco Lanci, az Acer elnöke szerint a két cég földrajzi jelenléte és termékeinek pozicionálása nagy mértékben kiegészítik egymást, és az együttes méretből fakadóan jelentős hatékonyságbeli növekedést hoz. Az Acer ezzel a húzással egyúttal megerősítette globális harmadik helyét.

A jelenleg mintegy 1600 embert foglalkoztató Gateway értéke a dotkom-láz csúcspontján, 1999 vége felé elérte a 47,8 milliárd dollárt, mikor az évet 9 milliárd dolláros forgalommal és 428 millió dollár nyereséggel zárta, és 21 ezer alkalmazottat foglalkoztatott. A vállalatnak gyakorlatilag 5 évét emésztette fel, hogy rendezze sorait, és a leépítéseket követően újra bővítésben gondolkodjon. Ennek szellemében nagyjából 1 hónapja közölte a cég, hogy megegyezett a brit Tescóval számítógépeinek kelet-európai, így magyar forgalmazásáról is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról