Szerző: Bodnár Ádám

2007. április 24. 09:54

Nem számít hogy a szoftver nyílt forrású-e, a lényeg hogy jól működjön

[eWeek] A vállalati informatikai vezetők számára egyáltalán nem lényeges, hogy a szoftverek nyílt vagy zárt forrásúak, csak az számít, mennyire jól működnek -- ez lehetne a konklúziója a Wall Streeten tegnap rendezett Selling Open Source to the CIO konferencia kerekasztal-beszélgetésnek, amelyről az eWeek számolt be. A résztvevők abban is egyetértettek, ma még szinte egyáltalán nincsenek megfelelő minőségű nyílt forrású vállalati alkalmazások.

[eWeek] A vállalati informatikai vezetők számára egyáltalán nem lényeges, hogy a szoftverek nyílt vagy zárt forrásúak, csak az számít, mennyire jól működnek -- ez lehetne a konklúziója a Wall Streeten tegnap rendezett "Selling Open Source to the CIO" konferencia kerekasztal-beszélgetésnek, amelyről az eWeek számolt be. A résztvevők abban is egyetértettek, ma még szinte egyáltalán nincsenek megfelelő minőségű nyílt forrású vállalati alkalmazások.

Csak az számít, hogy megoldja az üzleti problémát

Monica Kumar, az Oracle nyílt forrású termékekért és Linuxért felelős marketing-menedzsere úgy vélekedett, az ügyfelek számára a legfontosabb kérdés, hogy egy szoftver megoldja-e az üzleti problémájukat és ha igen, milyen előnyöket biztosít, a forráskód nyitottsága vagy zártsága a legtöbbször nem döntő tényező. Kumar másrészről azon véleményének adott hangot, a vállalati informatikai vezetők körében még vannak fenntartások a nyílt forrású szoftverekkel szemben, és bár infrastruktúra-oldalon a Linux már kiforrott, a nyílt forrású vállalati alkalmazások piaca még mindig embrionális szakaszban van.

Venu Pemmaraju, az Inte Capital befektetési menedzsere úgy vélekedett, elsősorban a Linux révén a vállalati infrastruktúra oldalán már megfelelő minőségű nyílt forrású szoftverek állnak rendelkezésre, ugyanakkor igazán jó minőségű vállalati alkalmazást nehéz találni. Raven Zachary, a 451 Group piackutató cég elemzője szerint a fejlesztői közösség maximálisan felkarolta Linuxot és a vállalatvezetők körében is egyre növekszik az elfogadottsága, ahogy a szoftvergyártók körében is széles körben támogatott platformmá vált.

Az egyik befektetési bank technológiai vezetője megerősítette, egyre nagyobb bizalom övezi a Linuxot és a nyílt forrású megoldásokat, azonban az ázsiójuk még messze nem éri el más, kiforrott technológiákét. A Jefferies & Company befektetési bank részéről Omer Soykan kiemelte, a Linuxnak és a nyílt forrású megoldásoknak ma még csak az informatika peremvidékén jut hely a vállalatoknál, nem az üzleti kritikus rétegben, de az utóbbi időben ez is változni kezdett.

Ugyanakkor -- folytatta Soykan -- a nyílt forrású alkalmazások még nem érik el a vállalatok által elvárt szinten. Nemrégiben a Jefferiesnél egy nyílt forrású ügyfélkapcsolati megoldást kerestek és hosszas válogatás után sem találtak olyat, amely minden szempontból megfelelt volna a pénzügyi szektor szigorú követelményeinek. "De ha még lett is volna, a nagy kérdés amit fel kell tennünk: mi történik ha az alkalmazás nem működik? Ki foglalkozik majd vele? Ha biztosan tudjuk hogy a problémákat megnyugtatóan rendezik, a cég és az alkalmazás valószínűleg sikeres lesz" -- idézte Soykant az eWeek.

Jogi bonyodalmaktól is tartanak

A vállalatok egyrészt szeretik a lehető legtöbb megoldást egy helyről beszerezni, hogy a dolgok biztosan működjenek és ha mégsem, tudják kihez kell forulniuk, ugyanakkor óvakodnak attól, hogy egyik vagy másik szállító technológiájába betonozzák be magukat. Manapság viszonylag egyszerű egy nyílt forrású megoldás köré vállalatot létrehozni, hosszú távon növekedni és nyereséget termelni sokkal nehezebb. Mindazonáltal egyáltalán nem lehetetlen, ahogy arra a piacon több példa is akad -- Pemmaraju az Intel részéről a MySQL-t említette követendő példaként.

Kumar elmondta, az Oracle tapasztalatai szerint még mindig sok ügyfél van, amely a nyílt forrású megoldások mellé nem csak támogatást, hanem jogi védelmet is igényel. Soykan megerősítette, hogy a vállalata számára is aggályosak a szellemi tulajdonnal és szabadalmakkal kapcsolatos kérdések.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról