Szerző: Bodnár Ádám

2006. augusztus 29. 17:28

Reklámokból élne a SpiralFrog ingyenes online zenebolt

A Vivendi Universal Music Group teljes kínálatát ingyen elérhetővé teszi amerikai és kanadai felhasználók számára a SpiralFrog, amely hirdetési bevételekből kívánja fedezni a kiadásait. A szolgáltatás decemberben indul.

[HWSW] A Vivendi Universal Music Group teljes kínálatát ingyen elérhetővé teszi amerikai és kanadai felhasználók számára a SpiralFrog, amely hirdetési bevételekből kívánja fedezni a kiadásait. A szolgáltatás decemberben indul.

Fiatalos lendülettel

A New York-i SpiralFrog vezetője, Robin Kent szerint a megcélzott korosztály, a 18-30 közötti fiatalok szívesen "fizetnek" a letöltött dalokért a reklámok megtekintésével, amennyiben azok nem zavaróak, és olyan termékeket, szolgáltatásokat hirdetnek, amelyek valóban érdeklik őket. A hirdetők részéről már van érdeklődés, Kent több neves divatcéget (pl. Benetton, Levi's) is említett a reklámozók közül.

Kent úgy véli, az ingyenes letöltés sikeres lehet a nagy zeneboltokkal szemben, mint amilyen az Apple iTunes vagy a Napster. Szakértők szerint az internetes zeneszolgáltatások óriási robbanás előtt állnak, a tavalyi 1,5 milliárd dolláros forgalom 2010-re 10,7 milliárd dollárra ugrik -- jövendöli az In-Stat piackutató cég, amely azt is jósolja, az internetről letöltött zenék értéke már jövőre felül fogja múlni az online megrendelt CD-forgalmát.

Online zeneboltokba elsősorban azok járnak, akik hordozható lejátszójukra töltik a dalokat, az ilyen készülékek népszerűsége pedig minden várakozást felülmúl, 2006-ban mintegy 60 millió eladására van kilátás. Nem minden zenebolt kompatibilis ugyanakkor minden lejátszóval, az Apple iTunesból megvásárolt dalokat például csak és kizárólag Apple iPodon lehet meghallgatni Az iPod ugyanakkor nem kompatibilis azokkal a zeneboltokkal, amelyek a Microsoft jogvédett Windows Media technológiáját használják.

Hogy a SpiralFrog milyen technológiát használ majd a dalok illegális terjedésének megakadályozására, azt egyelőre nem tudni, mint ahogy azt sem, hogy letöltés után a felhasználók mit kezdhetnek a számokkal, felírhatják-e őket CD-re például. A cég vezetője azt viszont elárulta, a világ első számú lemezcégének számító Vivendi Universal meggyőzése után tárgyalásokat folytat további kiadókkal is, hogy a SpiralFrog felvehesse az anyagaikat a kínálatába.

Egy legális letöltésre 40 illegális jut

Bár az Egyesült Államokban az iTunes-é az online zenepiac 80 százaléka, a többi szereplőnek is van keresnivalója a gyorsan növekedő piacon. A londoni székhelyű International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) jelentése szerint tavaly az online zeneboltok forgalma 1,1 milliárd dollárt tett ki, ezzel a globális zenepiac 6 százalékát adták. Az IFPI adatai szerint tavaly világszerte 420 millió zeneszámot töltöttek le a hallgatók, szemben a 2004-es 156 millióval.

Hasonló adatokról számolt be az amerikai Nielsen SoundScan, amely szerint 2005-ben az online zeneboltok forgalma 352 millió letöltött dalt tett ki, ami 2004-hez képest 147 százalékos növekedést jelent. A korábbi vásárlói szokások alapján a Nielsen SoundScan arra számít, hogy 2006-ban hetente átlagosan mintegy 16 millió dalt töltenek le a felhasználók, így az éves forgalom elérheti akár az egymilliárd számot is, ami a tavalyinak közel háromszorosa.

Természetesen a legális zeneforgalom egyelőre meg se közelíti a fájlcserélőkét, ennek oka részben az is, hogy a lemaradott, leginkább árérzékeny piacokon nem érhetők el azok a valóban kényelmes, olcsó és legális zeneszolgáltatások, amelyek a felhasználókat elcsábíthatják a törvénytelen letöltésekről. Az IFPI adatai szerint minden legálisan letöltött zeneszámra 40 illegális jut, de a szervezet azt is állítja, Németországban és az Egyesült Királyságban, amelyek Európa legnagyobb piacai, már többen látogatják az internetes zeneboltokat, mint fájlcserélőket.

A kraftie a HWSW IT-karrierrel foglalkozó, immár sok tízezer IT szakembert mozgató meetup- és podcast-sorozata. Mostantól pedig már egy hírlevél is! Iratkozz fel Te is, ha szeretnél heti egyszer egy rövid, de értékes karrierfókuszú tartalmat kapni.

a címlapról