Szerző: Ady Krisztián

2006. június 22. 13:24

Csökkenő árakat szeretne látni az ADSL-piacon az NHH

A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa a hazai és uniós konzultációk után meghozott ármegállapító határozatával tovább élénkítené a szélessávú internet-hozzáférések piacán a szolgáltatók közötti versenyt. A határozat egyben megteremti annak a lehetőségét, hogy a már huzamos ideje ADSL-t használó, de még mindig a korábbi magasabb árakat fizető ügyfelek előfizetési díjaiban is érvényesülhessen a piacon megfigyelhető árcsökkenés -- elsősorban három alternatív szolgáltató területén.

[HWSW] A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa a hazai és uniós konzultációk után meghozott ármegállapító határozatával tovább élénkítené a szélessávú internet-hozzáférések piacán a szolgáltatók közötti versenyt. A határozat egyben megteremti annak a lehetőségét, hogy a már huzamos ideje ADSL-t használó, de még mindig a korábbi magasabb árakat fizető ügyfelek előfizetési díjaiban is érvényesülhessen a piacon megfigyelhető árcsökkenés -- elsősorban három alternatív szolgáltató területén.

Új módszer

Az NHH az öt jelentős piaci erejű szolgáltatóra kirótt, kiskereskedelmi árakon alapuló nagykereskedelmi árszabályozással -- az úgynevezett retail minus módszerrel -- lehetővé teszi a kiskereskedelmi árak további csökkentését, illetve egyes területeken új szolgáltatók piacra lépését. A Magyarországon újdonságnak számító szabályozási módszer bevezetésével az NHH-nak az a célja, hogy mind az öt kötelezett nagykereskedelmi szolgáltató -- Emitel, Hungarotel, Invitel, Magyar Telekom (T-Com) és Monortel -- területén a hatékonyan működő internetszolgáltatók megfelelő árréssel vehessék igénybe a nagykereskedelmi szolgáltatást, és így versenyképes ADSL-ajánlatokkal jelenhessenek meg.

A határozat szerint az öt kötelezett szolgáltatónak az internetszolgáltatók számára országos hozzáférést kell biztosítani, ami jelentősen megkönnyíti a verseny beindulását azokon a területeken, ahol ma még nincsenek jelen a helyi vezetékes szolgáltatótól független internetszolgáltatók.

Emitel, Hungarotel és Monortel

A március végi adatok szerint Magyarországon 455 ezer ADSL-előfizetés volt, több mint 90 százalékban a Magyar Telekom és az Invitel szolgáltatási területén. Ez a két cég az internetszolgáltatók részére eddig is biztosított országos nagykereskedelmi hozzáférést. A most kihirdetett határozat alapján a verseny a másik három szolgáltató -- az Emitel, a Hungarotel és a Monortel -- szolgáltatási területén is beindulhat, ezért elsősorban itt lehet számítani a kiskereskedelmi árak csökkenésére is.

A szabályozás újdonsága, hogy hozzájárul a régebbi felhasználók előfizetési díjának csökkentéséhez is, mivel az új szerződések mellett a megújítottak nagykereskedelmi díjaira is kiterjed. A határozat olyan árrést biztosít az internetszolgáltatóknak, amely az NHH Tanácsa szerint a kiskereskedelmi árak folyamatos csökkenése mellett is elegendő ahhoz, hogy a verseny az ADSL-szolgáltatások piacán élénküljön.

Tovább korrigálják

Az NHH féléves periódusokban vizsgálja felül a szabályozás alapját jelentő kiskereskedelmi árszintet. A jelenleg folyamatban lévő felülvizsgálat nyomán -- várhatóan egy hónap múlva -- jelennek meg a 2005 második félévi, illetve még kora ősszel a 2006 első félévi kiskereskedelmi árakon alapuló új nagykereskedelmi árak. A határozatban megállapított nagykereskedelmi árak árplafon jelleggel működnek, azaz a kötelezett szolgáltatók -- az egyenlő elbánás elvének betartása mellett -- olcsóbban is nyújthatják a szolgáltatást kiskereskedelmi partnereiknek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról