Szerző: Bodnár Ádám

2005. augusztus 15. 10:29

Google vagy Yahoo: kinek van nagyobb...

[News.com/WSJ] ... keresőindexe? A Yahoo a hétvégén bejelentette, hogy keresője már több mint 19 milliárd weboldal között kutat, azonban az iparág egyes szereplői -- köztük a Google -- szerint a cég túloz.

[News.com/WSJ] ... keresőindexe? A Yahoo a hétvégén bejelentette, hogy keresője már több mint 19 milliárd weboldal között kutat, azonban az iparág egyes szereplői -- köztük a Google -- szerint a cég túloz.

Szakértők egyetértenek abban, hogy a kereshető oldalak száma, vagyis a keresőindex mérete nem a legfontosabb tényező ahhoz, hogy a keresés sikeres legyen, főleg igaz ez abban az esetben, ha az index már több milliárd oldalt tartalmaz. A sikerhez vezető legfőbb tényező az az algoritmus, amely alapján a keresőmotor az indexelt oldalakban megtalálja a szükséges információt. Ezeket az algoritmusokat a keresőszolgáltatók természetesen a legszigorúbb titokként kezelik.

A Yahoo bejelentését kísérő nyilatkozatháború inkább annak a jele, mennyire kiélezett a verseny a keresők piacán. A vállalat korábban sosem tette közzé, keresőmotorja hány weboldal között képes kutakodni, most azonban látványos adattal rukkolt elő. A Yahoo bejelentése főleg a Google-t lepte meg, a keresőpiacot toronymagasan vezető Google motorja ugyanis "csak" 8,2 milliárd weboldalt indexelt.

Gyanús állítás?

A Yahoo állítása szerint 19,2 milliárd weboldal, 1,6 milliárd kép és 50 millió audiofájl között képes keresni. A vállalati blogban olvasható bejegyzés elárulja, a Yahoo nemrégiben jelentősen továbbfejlesztette indexelési technológiáját, ennek köszönhető a növekedés. Azt azonban még a Yahoo is elismeri, hogy a keresőmotorok minőségét nem csak az index mérete határozza meg.

A Google szerint a Yahoo túloz, amikor azt állítja, 19,2 milliárd oldalban képes keresni. "A keresési eredmények alapján eddig nem tudtunk kimutatni jelentős változást a Yahoo által indexelt oldalak számában" -- áll a cég közleményében. A Google saját bevallása szerint több tízezer kereséssel tette próbára a vetélytárs szolgáltatását, de egyelőre nem bizonyosodott be, hogy az lényegesen nagyobb lenne mint a sajátja.

Sergey Brin, a Google társalapítója szerint egyszerűen ellenőrizhető, hogy mekkora a keresőindex. "Indíts egy pár keresést, amely viszonylag kevés (körülbelül 50) találatot hoz. Nézd át őket, ellenőrizd hogy egyediek-e, majd számold meg őket" -- mondta Brin, aki szerint a Yahoo mesterségesen, egy bejegyzés többszöri szerepeltetésével "fújta fel" az index méretét.

A National Center for Supercomputing Applications kutatói vasárnap több mint tízezer véletlenszerű keresést hajtottak végre a Yahoo és a Google motorjaival és összevetették az eredményeket. A Google átlagosan 166 százalékkal több találatot hozott a keresésekre, mint a Yahoo. Utóbbi kereső csak a próbák 3 százalékánál adott több találatot, ezek után a kutatók "gyanúsnak" nevezték a Yahoo állítását az index méretére vonatkozóan.

Puszta időpocsékolás

A cég ennek ellenére kiáll a saját számai mellett, szerintük ugyanis nincs semmilyen matematikai formula, amely alapján kívülállók meghatározhatnák a keresőindex méretét, ezt az adatot egyedül az index tulajdonosa ismerheti. "A keresőindexben szereplő dokumentumok száma pontos" -- mondta Jeff Winer, a Yahoo keresésért felelős vezetője. "Büszkék vagyunk a mérnökeink és kutatóink által elért eredményekre."

Az internetes keresésben járatos szakértők úgy vélik, a nagyobb index egyes specifikus keresések alkalmával több találatot szolgáltathat. Mindazonáltal sokan úgy látják, a jelenlegi vita csak annak bizonyítéka, hogy még nincsenek egységes módszerek az index méretének meghatározására és ez a jövőben további viták forrása lehet. Danny Sullivan, a Search Engine Watch oldal szerkesztője szerint a Yahoo és a Google polémiája tiszta időpocsékolás.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.