Szerző: Vörös Péter

2005. augusztus 3. 07:03

Hanyatlóban a csengőhang-üzlet?

Egyes vélemények szerint véget ért az az idő, amikor könnyedén lehet pénzhez jutni a mobiltelefonokban használható csengőhangok eladásából. A nem is olyan régen még elképesztően nyereséges üzletág több tényező miatt van nyomás alatt: a fiatal felhasználók között már nem olyan népszerűek a nem túl jó minőségű rövid klippek, azok jellege is változóban van, illetve egyre nő a verseny a disztribútorok között.

Egyes vélemények szerint véget ért az az idő, amikor könnyedén lehet pénzhez jutni a mobiltelefonokban használható csengőhangok eladásából. A nem is olyan régen még elképesztően nyereséges üzletág több tényező miatt van nyomás alatt: a fiatal felhasználók között már nem olyan népszerűek a nem túl jó minőségű rövid klippek, azok jellege is változóban van, illetve egyre nő a verseny a disztribútorok között.

Nagy-Britanniában és más nyugat-európai országokban, ahol a csengőhang-őrület kezdődött és ahol nemrég még 3,5 dollárt is megadtak egy 10 másodperces felvételért, egyre többen állnak le ezzel a szokással, véli a Canalys IT-tanácsadó cég. "Annak idején az újdonság ereje miatt volt népszerű a dolog, ez azonban eltűnőben van" -- mondta Chris Jones, a cég elemzője.

Kinek lesz igaza?

Nem mindenki ért egyet a Canalys véleményével. A tavalyi évben több mint kétszeresére nőtt a mobiltelefonos csengőhangok forgalma és a közeljövőben az eladások folyamatos bővülésére lehet számítani, közölte márciusban a Jupiter Media piackutató cég. Tavaly az Egyesült Államokban 217 millió dollárért adtak el csengőhangokat, tavalyelőtt a forgalom 91 millió dollárt tett ki. 2009-re már 724 milliós bevételt vár a Jupiter Media.

Az egyértelmű, hogy az Egyesült Államokban e piac sokkal korábbi fázisnál tart, de az őrület itt is lassulni látszik, még mielőtt elérte volna a tömegeket. A tengerentúlon a mobiltelefon-előfizetők mindössze tizede vásárol csengőhangokat. Ez megegyezik az egy évvel korábbi hasonló időszak részarányával, közölte az amerikai InfoSpace csengőhang-értékesítő vállalat, amely a tengerentúli piac 47 százalékát véli magáénak.

Már nem sikk a polifonikus csengőhangletöltés

Fontos trend az is, hogy a csengőhangok egyre nagyobb része nem "hagyományos" polifonikus dallam, hanem az eredeti zenével teljesen megegyező minőségű -- többnyire MP3 formátumú -- rövid klip ("truetone", "realtone"). Az ezekből származó nyereség nagy része a lemezkiadóknál marad, immár nincs szükség azokra a közvetítőkre, amelyek elképesztő nyereséggel értékesítették a korábbi, gyengébb minőségű, jellemzően MIDI változatokat.

Az InfoSpace a múlt héten hozta nyilvánosságra, hogy az MP3 csengőhangokra történő áttérés a várakozásoknál gyorsabban zajlik, a cég részvényárfolyama emiatt 30 százalékkal csökkent. A legnagyobb brit független csengőhang-értékesítő vállalat, a Monstermob és az InfoSpace a jelek szerint kénytelen lesz termékpalettáját más tartalmakkal, például játékok, zenék, csengővideók letöltésével szélesíteni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról