Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Gondok az ATI új generációs grafikus chipjével?

Bodnár Ádám, 2005. június 10. 12:31
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Lapértesülések szerint az ATI Technologies komoly problémákba futott a következő generációs, R520 kódnéven ismert videochipjének gyártása során. Noha a lapka végleges tervei (tapeout) már több mint fél évvel ezelőtt elkészültek, a sorozatgyártás továbbra sem kezdődhetett meg. A vállalathoz közeli hírforrások úgy tudják, az R520 mintapéldányok nem működnek a várt órajelen, fogyasztásuk túl magas, a tervezett 32 renderelő futószalagból pedig a legtöbb esetben csak 16-ot lehet munkára bírni.

[HWSW] Lapértesülések szerint az ATI Technologies komoly problémákba futott a következő generációs, R520 kódnéven ismert videochipjének gyártása során. Noha a lapka végleges tervei (tapeout) már több mint fél évvel ezelőtt elkészültek, a sorozatgyártás továbbra sem kezdődhetett meg. A vállalathoz közeli hírforrások úgy tudják, az R520 mintapéldányok nem működnek a várt órajelen, fogyasztásuk túl magas, a tervezett 32 renderelő futószalagból pedig a legtöbb esetben csak 16-ot lehet munkára bírni.

A régi a nyerő?

Az ATI Technologies jelentős kockázatot vállalt, amikor az R520 gyártását a tajvani Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) vadonatúj, 90 nanométeres "low-k" technológiájára bízta. Egyelőre úgy tűnik, hogy ez az eljárás még nem eléggé kiforrott ahhoz, hogy ezt a nagy bonyolultságú -- egyes források szerint 350 millió tranzisztorból álló -- áramkört elfogadható kihozatallal lehessen előállítani.

Emlékezetes, hogy az NVIDIA annak idején a GeForce FX (NV30) megjelenése előtt hozott hasonló döntést, amelyre aztán rá is fázott, a chipek fogyasztása ugyanis túl magas volt és a TSMC csak alacsony kihozatallal, korlátozott számban volt képes előállítani a bonyolult chipeket. Hasonló probléma merült fel a GeForce 6 (NV40) esetében is, akkor az IBM volt a "hunyó". Most az NVIDIA a konzervatív megközelítést választotta, a G70 kódnevű következő generációs chipjüket ugyanis egy régebbi, de jól kiforrott 110 nanométeres eljárással gyártatják, szintén a TSMC-nél.


Fotó: AnandTech

Két héten belül itt az NVIDIA GeForce 7800

Jelenleg úgy tűnik, a mérleg most az NVIDIA javára billen, a vállalat ugyanis a hírek szerint június 20-án hivatalosan is bejelenti a G70-et, amely a keresztségben időközben a GeForce 7800 nevet kapta. A jelenlegi információk szerint a G70 is több mint 300 millió tranzisztorból áll, azonban "csak" 24 futószalagot tartalmaz. Az NVIDIA előzetes mérései alapján azt ígéri, a chip teljesítménye kétszeresen múlja felül a GeForce 6800-ét.

A kiszivárgott információk szerint a GeForce 7800 GTX csúcsváltozaton a 430 MHz-en működő G70 maghoz 1,4 GHz-es GDDR3 memóriák csatlakoznak majd, a memóriabusz 256 bites lesz, így a sávszélesség meghaladhatja a másodpercenkénti 38 gigabájtot. A teljes DirectX 9.0c gyorsítást kínáló GeForce 7800 termékcsalád újdonsága az Intellisample 4.0 és CineFX 4.0 motor, előbbi az élsimításért és filterezésért, utóbbi a shaderekért felelős. A GeForce 7800 háromféle változatban kerül majd piacra, "sima", GT és GTX kivitelben.

Az ATI állítólag csak a GeForce 7800 megjelenése után, a teljesítményadatainak ismeretében határoz majd az R520 végleges specifikációiról, az egyes változatok órajeléről, illetve az aktivált futószalagok számáról. Az R520 hivatalos bejelentése a pletykák szerint július utolsó napjaiban lesz.