Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

IP-telefónia: kinek éri meg váltani?

Bodnár Ádám, 2005. június 13. 08:59
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Noha az IP-alapú hangkommunikáció technológiája már sok éve elérhető, az IP-telefónia csak az utóbbi időben kezd teret nyerni a vállalatok körében. Ennek egyik oka az az, hogy kezdetben az IP telefonos megoldások nem tudták azt a szolgáltatási színvonalat biztosítani, amit a hagyományos telefóniában már megszoktak a felhasználók. A korai implementációk még igen kezdetlegesek voltak, sok gyermekbetegséggel küzdöttek, a hangminőség gyenge volt, a készülékek pedig buták, a felhasználók ezért idegenkedtek a használatuktól. A telefonálásban új elemként jelent meg a készülékeken található reset gomb használata, amelyek segítségével akkoriban még sűrűn kellett a telefonokat újraéleszteni.

hirdetés
[HWSW] Noha az IP-alapú hangkommunikáció technológiája már sok éve elérhető, az IP-telefónia csak az utóbbi időben kezd teret nyerni a vállalatok körében. Ennek egyik oka az az, hogy kezdetben az IP telefonos megoldások nem tudták azt a szolgáltatási színvonalat biztosítani, amit a hagyományos telefóniában már megszoktak a felhasználók. A korai implementációk még igen kezdetlegesek voltak, sok gyermekbetegséggel küzdöttek, a hangminőség gyenge volt, a készülékek pedig "buták", a felhasználók ezért idegenkedtek a használatuktól. A telefonálásban új elemként jelent meg a készülékeken található reset gomb használata, amelyek segítségével akkoriban még sűrűn kellett a telefonokat "újraéleszteni".

A kezdetek

Az IP-telefóniával kapcsolatos ellenérzést erősítette, hogy a korai rendszerek megbízhatatlanok voltak. Ha műszaki, hálózati okok miatt az internetkapcsolat megszűnik, a dolgozók nem férnek hozzá a világhálóhoz, a leveleikhez, de ezt még gond nélkül elviselik, azonban a telefonos szolgáltatások hibáját a legkevésbé sem tolerálják. A technológia, az eszközök fejlődésének köszönhetően ezek a problémák ma már nem állnak fenn, így műszaki okok már nem gátolják az IP-telefónia terjedését.

Az IP-telefónia talán legnagyobb zászlóvivője a Cisco Systems, amely erős pozíciókkal rendelkezik a hálózati piacon és új növekedési lehetőségek után nézve egy felvásárlás nyomán "tévedt" a telefonos piacra. A hagyományos telefonos cégek -- pl. Alcatel, Nortel, Siemens -- ettől berezelve sorra vásárolták fel az adatkommunikációval foglalkozó vállalatokat és maguk is az IP-telefónia felé fordultak. A termékfejlesztési büdzsék ma már szinte teljes egészében az IP-alapú megoldásokra koncentrálódnak, aminek hosszú távon az lesz az eredménye, hogy a hagyományos telefónia egyszerűen "kihal", a gyártók kínálatában hamarosan csak IP-alapú rendszereket találunk.

Eközben öldöklő harc folyik az ügyfelekért, amelynek oka elsősorban az IP-telefónia világának viszonylagos szabványosítatlasága. Ez azt eredményezi, hogy a vezető gyártók termékei nem működnek együtt, így ha egy cég maga mellé tud állítani egy ügyfelet, az nagy valószínűséggel a későbbiekben is csak az ő termékeit fogja használni, vásárolni, hiszen nem is tehet mást. A megrendelésekért folytatott csaták hevében nem ritka, hogy a szállítók "csaliként" akár 50-60 százalékos engedményeket adnak a listaáraikból.

Az IP-telefónia előnyei

Milyen előnyöket kínál az IP-telefónia? Az első és legfontosabb, hogy teljesen integrálódik az adathálózattal, így a vállalatnak nem szükséges két hálózatot fenntartania, így az üzemeltetési költségek csökkenthetők, illetve a szükséges technikai személyzet létszáma is visszaszorítható. A telepítési költségek is alacsonyabbak: sokkal kevesebbe kerül egy meglévő alközpontot IP-alapú megoldással felváltani, mint egy új alközpontra kicserélni. Ha egy több telephellyel rendelkező szervezet WAN-hálózatot vagy virtuális magánhálózatot épít ki, lehetővé válik a telephelyek közötti telefonhívásoknak a nyilvános telefonhálózatról az adatátviteli hálózatra való terelése. Ezek a hívások természetesen ingyenesek. Gyakran kiderül, hogy az IP-megoldás e funkciója a szervezet telefonszámláját 15 százalékkal is csökkenti.

További előny, hogy az IP-telefonok maradéktalanul integrálhatók a számítógépes alkalmazásokkal, például az ügyfélkezelő rendszerrel. A hagyományos telefonhálózatnál alkalmazott technológia alapvetően különbözik minden számítógépes rendszertől, míg az IP-telefónia maga is egy számítógépes rendszer -- magyarázza Bánffy. Ezért a dolog természeténél fogva egyszerűbb összeköttetést létesíteni az informatikai alkalmazások és az IP-alapú telefonrendszer között. Az IP-kommunikációs rendszer leegyszerűsíti a szabványos technológiákat (pl. XML) alkalmazó új alkalmazások fejlesztését és integrálását. Ezek az új alkalmazások hatékonyabb munkavégzést tesznek lehetővé.

Kinek éri meg?

"Ennek ellenére még ma sem mindenkinek az IP-telefónia az egyedüli üdvözítő megoldás" -- mondja Bánffy Miklós, a NextiraOne műszaki igazgatója. "Egy teljesen új rendszer felépítésénél, zöldmezős beruházásoknál az egységes kábelezés, infrastruktúra és menedzsment miatt célszerűbb és gazdaságosabb lehet az IP-telefonos megoldás melletti döntés." Azonban ha a meglevő telefonrendszert kell bővíteni, ha a rendelkezésre álló hálózati infrastruktúra nincs felkészítve az IP-telefóniás szolgáltatásokra, illetve ha a meglévő rendszerrel transzparens együttműködés a cél, vagy ha a beruházási keretösszeg nem teszi lehetővé teljes IT-infrastruktúra rekonstrukcióját, még mindig érdemes a hagyományos telefóniát, mint reális alternatívát figyelembe venni -- véli Bánffy.

A fentiek figyelembe vételével ma elsősorban azoknak a közép- és nagyvállalatoknak éri meg IP-telefóniára áttérni, amelyeknek régebbi beszerzésű, elavult telefonrendszerük van, amely mindenképpen cserére szorul. Ajánlott váltaniuk azonak is, akik jelentős hálózati rekonstrukciót terveznek végrehajtani adathálózati rendszereiken, és az új hálózatra ültetett IP-telefon rendszer ára beépíthető ennek költségeibe -- folytatja Bánffy. Szintén érdemes megfontolniuk a váltást azoknak a vállalatoknak, amelyek jelentős átalakítást kell(ene) végrehajtaniuk telefonos rendszerükön, ahol a bővítés ára és az új rendszer bevezetése nagyságrendileg azonos, vagy azoknak, amelyek új telephelyre, irodaházba költöznek.

Az utóbbi időben egyre többet hallani a Skype-ról, a Kazaa fájlcserélő alkotóinak ingyenes internettelefon-szoftveréről, amely bevallottan terjeszkedni kíván a vállalatok irányába. A 2003-ban elindított Skype azonban ma még csupán az olcsó vagy ingyenes hívás lehetőségét kínálja, ráadásul ezt is viszonylag gyenge minőségben. Tavaly óta a SkypeOut szolgáltatás segítségével a hagyományos vezetékes vagy mobil számokat is lehet hívni, nemrég pedig megjelent a SkypeIn, amelynek keretén belül a Skype-felhasználók saját telefonszámot vásárolhatnak, amelyen őket lehet elérni. Sajnos magyarországi szám megvásárlására egyelőre nincs lehetőség.

Sajnos a Skype-val nem használható ki az IP-telefónia azon előnye, hogy képes integrálódni a vállalati alkalmazásokkal, például az ügyfélkapcsolati rendszerrel. Mindazonáltal a Skype kisvállalati környezetben -- némi hangminőségi engedményért cserébe -- hatásosan képes a munkatársak egymás közötti beszélgetéseinek költségét csökkenteni. A kisvállalati piacon a szakértők szerint az IP-telefóniának elsősorban nem a Skype és a hasonló programok, hanem a -- cégen belül kedvezményes vagy akár ingyenes hívást biztosító -- mobiltelefonos csomagok jelentik az első számú versenytársat.

Piaci felfutás

A technológiai fejlődésnek és a csökkenő áraknak köszönhetően az IP-telefónia egyre terjed, a Synergy Research előrejelzése szerint az IP-telefóniás termékek piaca jövőre már 4,4 milliárd dollárt tesz ki. A Networkitweek szerint 2008-ra már a világ céges telefonrendszereinek 44 százaléka lesz IP-alapú, miközben az egy IP-telefon üzembe helyezésére eső költség a mai 375-1000 dolláros szintről 75-600 dollárra esik vissza. A NextiraOne úgy véli, a hazai piacon az idei év végén látványos áresés várható, a 2006-os év pedig az áttörés éve lesz az IP-telefóniában. Jelenleg a telepített vállalati telefon-végpontoknak mintegy 12 százaléka IP-telefon.

4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!