Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Ősszel is lesz HWSW free! Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.

Megjelenés előtt a következő generációs ATI és NVIDIA grafikus chipek

Bodnár Ádám, 2005. június 01. 10:47
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Tajvani hírek szerint már javában zajlik az ATI és az NVIDIA következő generációs grafikus processzorainak gyártása, ami előrevetíti a termékek rövid időn belüli piaci megjelenését is. A pletykák szerint az ATI R520 és NVIDIA G70 kódnevű videochipek a harmadik negyedév végén, vagyis ősszel lesznek elérhetőek, de a jelenleg is zajló Computex kiállítás látogatói -- szigorúan zárt ajtók mögött -- már megtekinthetik az újdonságokat.

hirdetés
[HWSW] Tajvani hírek szerint már javában zajlik az ATI és az NVIDIA következő generációs grafikus processzorainak gyártása, ami előrevetíti a termékek rövid időn belüli piaci megjelenését is. A pletykák szerint az ATI R520 és NVIDIA G70 kódnevű videochipek a harmadik negyedév végén, vagyis ősszel lesznek elérhetőek, de a jelenleg is zajló Computex kiállítás látogatói -- szigorúan zárt ajtók mögött -- már megtekinthetik az újdonságokat.

Mit várhatunk az ATI R520-tól?

Az ATI R520-at a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) gyártja 90 nanométeres csíkszélességgel. Az R520 tervezése állítólag már tavaly ősszel lezárult és a chip "jó formában van". Egyelőre kevés információ látott napvilágot az R520-ról, csupán sejteni lehet, hogy a lapka támogatja a Shader Model 3.0 szabványt. Egyes hírforrások 32 pixel futószalagot és 350 millió tranzisztort említenek, azonban ezeket az adatokat természetesen fenntartással kell kezelni.

Az utóbbi napokban napvilágot látott, hogy az R520 hardveresen gyorsítani fogja a következő generációs videotömörítő kodeket, a H.264 AVC (Advanced Video Codec) tömörítési megoldást. A H.264 videtömörítési technológia lehetővé teszi, hogy 1280 x 720 vagy 1920 x 1080 pixeles HD-videoanyagokat a DVD-knél használatos 8-10 megabit/s-os bitrátával tömöríték, míg a DVD-ken alkalmazott MPEG-2 kodeknek ugyanilyen minőség eléréséhez minimum 15–20 megabit/s-os bitrátára van szüksége. A H.264 kodek része a következő generációs DVD szabványoknak is, mind a HD-DVD lemezek, mind a Blu-Ray lemezek tartalmazhatnak majd ilyen videotömörítési megoldással rögzített videoanyagokat.

Az R520 felépítésével, teljesítményével kapcsolatban egyelőre csak találgatások láttak napvilágot, a pletykák szerint a chip akár 32 pixel futószalagot is tartalmazhat és 350 millió tranzisztorból áll.

Előny az NVIDIA oldalán?

Ha hihetünk a híreknek, az NVIDIA némi előnyben van az ATI-hoz képest a saját G70 kódnevű lapkájával, a termék bejelentése állítólag június végén esedékes. A termékről kiszivárgott néhány hitelesnek tűnő specifikáció, amelyek alapján sejthető, a következő generációs, csúcskategóriás GeForce igen erős lesz, az NVIDIA ígérete szerint megduplázza a GeForce 6800 teljesítményét.

A kiszivárgott információk szerint a 430 MHz-en működő G70 maghoz 1,4 GHz-es GDDR3 memóriák csatlakoznak majd, a memóriabusz a csúcskategóriás videochipektől már régóta megszokott módon 256 bites lesz, így a memória sávszélessége meghaladhatja a másodpercenkénti 38 gigabájtot. A teljes DirectX 9.0c gyorsítást kínáló GeForce 7800 termékcsalád újdonsága az Intellisample 4.0 és CineFX 4.0 motor, előbbi az élsimításért és filterezésért, utóbbi a shaderekért felelős.

A GeForce 7800 háromféle változatban kerül majd piacra, "sima", GT és GTX kivitelben. A fenti adatok valószínűleg a GTX csúcsváltozatra vonatkoznak, amely 24 pixel és 8 vertex futószalagot tartalmaz. Valószínűsíthető, hogy a gyengébb verziókon az NVIDIA ezek közül kikapcsol párat és az órajelből is visszavesz. A G70 kódnevű grafikus chipet szintén a TSMC fogja gyártani, mégpedig 110 -- más források szerint 90 -- nanométeres csíkszélességű technológiával. Ez azért érdekes, mert az NVIDIA jelenlegi csúcskategóriás chipjeinek gyártását az IBM-re bízta, a Nagy Kék azonban nem tudott felnőni a feladathoz, a GeForce 6-os sorozat jó ideig hiánycikk volt, mint ahogy szinte minden, ami az East Fishkill-i üzemben készül (pl. PowerPC G5).

A GeForce 6800 még "csak" 222 millió tranzisztorból állt, a platkák szerint a G70 kódnevű lapka már több mint 300 milliót tartalmaz majd.

Alkalmazott AI meetup és agilis fejlesztői meetup a módszertanok dzsungeléből, szeptember 24-25-én.