Szerző: Ady Krisztián

2005. május 20. 13:38

Tizedére csökkentette az üzemanyagcellák méretét egy brit cég

[News.com, HWSW] A Cambridge-i, angol CMR Fuel Cells vállalat neve nem lehet ismeretlen azok számára, akik követik az üzemanyagcellás akkumulátorokkal kapcsolatos fejlesztéseket. A nagy-britanniai cég most egy újabb áttörést jelentő lépésről számolt be, mellyel igazán kiaknázhatóvá válik a zöld energiát biztosító üzemanyagok minden cseppje.

[News.com, HWSW] A Cambridge-i, angol CMR Fuel Cells vállalat neve nem lehet ismeretlen azok számára, akik követik az üzemanyagcellás akkumulátorokkal kapcsolatos fejlesztéseket. A nagy-britanniai cég most egy újabb áttörést jelentő lépésről számolt be, mellyel igazán kiaknázhatóvá válik a "zöld" energiát biztosító üzemanyagok minden cseppje.

Tizednyi méretben

A CMR legújabb megoldása tizedére csökkentheti az üzemanyagcellás akkumulátorok méretét, akkora méretre, hogy azok valóban használhatóak legyenek a mai noteszgépekben, hordozható számítógépekben. "Komolyan hisszük, hogy a CMR technológiája hasonló ahhoz, mint amikor a tranzisztorokról áttértünk az integrált áramkörök használatára" -- mondta John Halfpenny, a vállalat vezérigazgatója.

A jellemzően folyékony metanolt használó üzemanyagcellás akkumulátorokra évek óta úgy tekintenek, mint egy hatalmas, "zöld", azaz környezetbarát energiaforrásra. Ezek az akkumulátorok kémiai rekació során termelnek elektromos áramot és csupán egyetlen káros anyagot, az üvegházhatásért és a globális felmelegedésért felelős széndioxidot termelnek. Ez a káros anyag azonban jóval kevesebb, mint amennyit az szénnel és gázzal hajtott erőművek termelnek hasonló mennyiségű energia termelése során.

Leküzdendő akadályok

A hidrogént vagy metanolt tartalmazó üzemanyagcellás akkumulátorok egyelőre magas előállítási költsége, illetve az alkalmazott üzemanyag tulajdonságai -- elsősorban a tűzveszély -- némi gátat szabnak a technológia általános terjedésének, a fejlesztésekre szánt évek és dollármilliók ellenére. A CMR szerint az új technológia jelenleg négyszer hosszabb üzemidőt és azonnali, egyszerűbb újratöltést biztosíthat a noteszgépek tulajdonosainak.

Az új, egyelőre metanolt használó megoldás egyik lényeges eleme, hogy az eddig külön szeparált levegő és üzemanyag most egy térben foglalhat helyet, ennek megfelelően olcsóbban és kisebb méretben kivitelezhető az akkumulátor. A vállalat vezérigazgatója szerint a CMR egyelőre a Védelmi Minisztériummal folytat tárgyalásokat az új akkumulátorral kapcsolatos demonstrációról. A katonai alkalmazás sajnos egyben előrevetítheti a kereskedelmi megjelenés késleltetését is.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról