Szerző: Vörös Péter

2003. szeptember 23. 13:15

Skype: ingyenes internettelefon-szolgáltatás a Kazaa alapítóitól

[WSJ] A népszerű Kazaa fájlmegosztási szoftver készítői új weboldalat indítottak, a cél ezúttal ingyenes internettelefon-szolgáltatás nyújtása. A Skype nevű programot eddig 520 ezren töltötték le és 200 ezer felhasználó regisztrálta magát azóta, hogy két héttel ezelőtt útjára indították az alkalmazás béta változatát.

[WSJ] A népszerű Kazaa fájlmegosztási szoftver készítői új weboldalat indítottak, a cél ezúttal ingyenes internettelefon-szolgáltatás nyújtása. A Skype nevű programot eddig 520 ezren töltötték le és 200 ezer felhasználó regisztrálta magát azóta, hogy két héttel ezelőtt útjára indították az alkalmazás béta változatát.

Maga az ingyenes internettelefonálás nem újdonság, a Skype-hoz hasonló programok már évek óta léteznek, ugyanakkor a Skype felhasználói bázisa gyorsan emelkedik (az eddigi növekedés meghaladja a Kazaa hasonló időszakban elért emelkedését is) és jelentősen profitál a Kazaa-val való kapcsolatból. A Kazaa fájlmegosztó alkalmazást eddig több mint 270 milliószor töltötték le, ez mindeddig világcsúcsnak számít az online elérhető programok között.

Bár korai lenne felmérni a Skype távközlési szektorra kifejtett hatását, a piaci megfigyelők úgy vélik, hogy az olcsó vagy ingyenes internettelefon-szolgáltatások előbb-utóbb oda vezetnek, hogy tovább csökkennek a telefondíjak.

"Egyelőre könnyű legyinteni a Skype-ra és más internettelefon-szolgáltatásokra, mondván, hogy ezek hatása marginális" -- mondta James Enck, a Daiwa távközlési elemzője. "Azonban ha sikerül elérni, hogy sokan kommunikálnak ily' módon, akkor az emberek a távközlési szolgáltatóktól is ingyenes vagy legalább olcsóbb szolgáltatást várnak, ez pedig jelentős gondot okozhat a cégeknek."

Az azonnali üzenetküldés (instant messaging, IM) már jelenleg is igen népszerű mind a vállalati, mind az otthoni felhasználók körében és érzékenyen érinti a telefonvállalatok forgalmát. A hagyományos telefonoktól történő elmozdulást várhatóan felgyorsítja a szélessávú internethozzáférés terjedése.

A broadband internethozzáféréssel rendelkező kanadai háztartások mintegy fele véli úgy, hogy csökkent a hagyományos telefonhívások száma, mivel egyre szélesebb körben használják az IM szolgáltatásokat. A Gartner piackutató vállalat felmérése szerint a szélessávú internetkapcsolattal rendelkező amerikai háztartások harmada vélekedik hasonlóként.

A Skype a Time Warner, a Microsoft és a Yahoo által nyújtott ingyenes internettelefon-szolgáltatásokhoz hasonlóan működik. A Skype felhasználók mindazokat hívhatják fel, akik letöltötték és installálták a szoftvert, valamint regisztrálták magukat a szolgáltatáshoz. A telefonhíváshoz természetesen szükség van mikrofonra és fejhallgatóra. Bár a legjobb hangminőséghez szélessávú internetkapcsolatra van szükség, a szolgáltatás működik hagyományos modem használatával is.

A Skype-pal egyelőre nem lehet vonalas vagy mobiltelefonszámokat hívni. Ugyanakkor Janus Friis, a Skype (és a Kazaa) egyik alapítója és alelnöke nemrég közölte, hogy a vállalat egy olyan szolgáltatás elindítását tervezi hat hónapon belül, amely lehetővé teszi azt, hogy hagyományos telefont használva lehessen telefonálni a Skype-on keresztül -- az ezzel kapcsolatos technikai részleteket azonban nem hozta nyilvánosságra a vállalatvezető. Friis azt is elmondta, hogy a Skype úgy igyekszik bevételhez jutni, hogy további telefonszolgáltatásokat (például hangpostát) nyújt a felhasználóknak. A telefonhívások továbbra is ingyenesek maradnak.

A Skype a Kazaa-hoz hasonlóan peer-to-peer (P2P) technológiát alkalmaz, ami központi szerver helyett a felhasználók számítógépeire épít a telefonhívások lebonyolításához. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Skype-nak lényegében nincsenek infrastrukturális költségei.

A 2002-ben alapított, stockholmi központú Skype jelenleg zárt részvénytársaságként működik. A cég alapító befektetője az amerikai William H. Draper vállalkozásitőke-befektető által létrehozott Draper Investment Co.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról