Szerző: Vörös Péter

2003. június 17. 08:01

A digitális zenelejátszók forgalomnövekedésének lassulására számít az IDC

[CNET] Az IDC piackutató vállalat csütörtökön közzétett jelentése szerint a dedikált digitális zenelejátszók forgalma továbbra is emelkedik, de a növekedés üteme várhatóan lassulni fog. Az MP3 fájlokat lejátszani képes elektronikus eszközök piaca ugyanakkor erős növekedésre számíthat a következő néhány évben, mivel egyre több eszköz képes digitális audiolejátszásra.

[CNET] Az IDC piackutató vállalat csütörtökön közzétett jelentése szerint a dedikált digitális zenelejátszók forgalma továbbra is emelkedik, de a növekedés üteme várhatóan lassulni fog. Az MP3 fájlokat lejátszani képes elektronikus eszközök piaca ugyanakkor erős növekedésre számíthat a következő néhány évben, mivel egyre több eszköz képes digitális audiolejátszásra.

Az IDC szerint a tömörített hanganyagot lejátszani képes eszközök világpiaca a tavalyi 11,8 milliárd dollárról 44 milliárd dollárra emelkedik 2007-re, ez nagyjából 30 százalékos éves növekedési ütemnek felel meg. Bár ez is egészséges növekedésnek számít, mégsem olyan erős, mint az elmúlt években elért erősödés. Az ilyen eszközök (főleg flash memória alapú hordozható zenelejátszók) globális forgalma 580 millió dollár volt 2000-ben.

Bár az IDC előrejelzése szerint az Apple iPodjához hasonló hordozható zenelejátszók eladásai továbbra is növekedni fognak, ennél jóval nagyobb emelkedést fognak produkálni az MP3-kész videorekorderek, digitális kamerák és hasonló eszközök, mivel az elektronikai gyártók digitális zenelejátszására képessé teszik eszközeiket.

Mi több, a piackutató cég előrejelzései szerint a flash alapú és merevlemez alapú hordozható lejátszók csak az eladások egyharmadát fogják kitenni 2007-ben, míg az "egyéb" kategóriába sorolt eszközök 28 milliárd dolláros forgalmat (a teljes piac kétharmadát) fognak elérni négy év múlva.

"Az utóbbi néhány évben egyre elterjedtebbek lettek az MP3-lejátszók: ma már megtalálhatók DVD-lejátszókban, játékkonzolokban és egyre inkább a CD-lejátszókban is -- hordozható, otthoni és autós változatban" -- mondta Susan Kevorkian, az IDC elemzője. A tömörített audió (MP3, Windows Media és más formátumok) lejátszására alkalmas CD-lejátszók piaca az egyik leggyorsabban növekvő terület, mivel az elektronikai gyártók igyekeznek megkülönböztetni termékeiket az egyre zsúfoltabb piaci szegmensben.

Az egyik legfontosabb növekedési terület az autópiac: az USA-ban a digitális audiolejátszóval felszerelt autórádiók forgalma a tavalyi 3,1 millió darabról 14,6 millió darabra fog emelkedni 2007-re. Az emelkedés részben annak köszönhető, hogy maguk az autógyártók építenek be az autókba olyan CD-lejátszókat, amelyek képesek tömörített hanganyagok lejátszására. "Arra számítunk, hogy egyre több gyárilag beépített autórádió tartalmaz majd digitális zenelejátszó funkciókat" -- mondta Kevorkian.

Az Apple iPod által elindított hordozható jukeboxok piacán a forgalom további növekedése várható az IDC szerint, de az árak csökkenése nem lesz jelentős. "Még 2007-ben is 200 dollárba vagy annál többe fognak kerülni ezek az eszközök. Itt minden attól függ, hogyan fog alakulni a merevlemezipar helyzete" -- véli Kevorkian, aki megjegyezte, hogy míg a kapacitás minden 12-18 hónapban megkétszereződik, addig az árak viszonylag változatlanok maradnak.

A kis méretű merevlemezeket gyártó cégek között ugyanakkor élesedik a helyzet. A Toshiba 1,8 hüvelykes meghajtóját méretben követte a Hitachi merevlemeze, míg a nemrég indult Cornice 1 hüvelykes, 1,5 GB-os merevlemezt fejleszt.

Ami az ezekkel az eszközökkel lejátszott zenéket illeti, az IDC előrejelzései változatlanul azt mutatják, hogy ezek leginkább az ingyenes fájlcserélő szolgáltatásokról vagy a fogyasztók saját CD-iről származnak. Azonban a piackutató cég szerint az on-line digitális zeneforgalmat várhatóan segíteni fogja az olyan szolgáltatások erősödése, mint az Apple nemrég elindított iTunes zeneáruháza.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról