:

Szerző: Vörös Péter

2003. február 8. 20:11

Döntetlenül végződött Kaszparov és a Deep Junior sakkszámítógép hatjátszmás mérkőzése

Garri Kaszparov
Garri Kaszparov
A világelső orosz nagymester és a világbajnok izraeli sakkszámítógép pénteken remit játszott a New York-i "Ember kontra Gép" sakkmérkőzésen, így annak végeredménye 3:3-as döntetlen lett. Ez azt jelenti, hogy Kaszparovnak nem sikerült revansot vennie az 1997-es IBM Deep Blue elleni vereségért.

Pár hónapon belül immár másodszor történt meg az, hogy egy sakkszámítógép elkerülte a vereséget a világ vezető sakkjátékosa ellen. Októberben a jelenlegi sakkvilágbajnok, az orosz Vlagyimir Kramnyik és a német Deep Fritz program játszott 4:4-es döntetlent. Kramnyik a FIDE világranglistán Kaszparov után a második legjobb játékos.

A 39 éves Kaszparov elmondta, hogy a pszichológia döntő szerepet játszott a pénteki játszmában követett stratégiájában, ennek lényege az volt, hogy a vereséget minden áron el kellett kerülni. Az azerbajdzsáni születésű, de orosz-örmény származású nagymester azért ajánlotta fel a döntetlent, hogy lerövidítse a játszmát ahelyett, hogy kockáztasson egy esetleges bakit egy hosszadalmas küzdelemben. A Deep Juniorhoz hasonló programok azonnal megbüntetnek minden emberi hibát, mivel rendkívül nagy számú helyzetet tudnak kielemezni.

"A mai játszma eredménye eldöntötte a mérkőzést, egy emberi játékos számára ez rettenetes felelősség, mert még ha győzelmi esélyeim vannak, akkor is elég egyetlen hiba és mindennek vége. Ha emberi játékossal állok szemben, akkor mindig előfordulhat az, hogy a másik fél is hibázhat. A számítógéppel ellentétben én nem tudom elfelejteni az elmúlt öt játszmát" -- mondta Kaszparov.

Shay Bushinsky, a Deep Junior egyik programozója dicsérte Kaszparovot, mert a tőle megszokott támadó szellemben játszott mind a hat játszmában. Az orosz nagymester korábban, a Deep Blue elleni veresége után megfogadta, hogy többé nem játszik óvatos, "számítógép elleni" stratégiával.

"Természetesen nagyon boldog vagyok az eredménnyel kapcsolatban, mivel soha nem lehetett tudni, hogy mi várható" -- mondta Bushinsky, aki a szintén izraeli Amir Bannal együtt fejlesztette ki a programot.

A programozók és a sakk szerelmesei valószínűleg úgy látják a mostani eredményt, hogy a számítógépek fel tudják venni a versenyt a legjobb játékosok ellen klasszikus feltételek között is, amikor a játszmák akár hét óráig is eltarthatnak.

A pénteki játszmában Kaszparov sötéttel egyik kedvenc megnyitását, a szicíliai védelem egyik variációját választotta. A 23. lépésben bástyát áldozott huszárért és két gyalogért és jó támadási lehetőségei voltak -- Kaszparov ekkor döntetlent ajánlott, amit a Deep Junior azoban nem fogadott el. Öt lépéssel később viszont már a sakkszámítógép ajánlott döntetlent, amit Kaszparov elfogadott -- a nézőközönség legnagyobb bánatára.


A hatodik játszma végső állása.

A mérkőzés két résztvevője egyaránt 250-250 ezer dollárt vihet haza. Kaszparov -- a mérkőzés eredményétől függetlenül -- további 500 ezer dollár tiszteletdíjat kap a FIDE-től.

Az IBM által speciálisan a sakkozásra megépített Deep Blue szuperszámítógép történelmet írt 1997-ben, mivel az első sakkszámítógép volt, amely legyőzte az uralkodó sakkvilágbajnokot, Kaszparovot, a hagyományos szabályokat követve. Az IBM a New York-i mérkőzés után 'nyugdíjazta' a sakkszámítógépet, lehetetlenné téve Kaszparov számára a revansot.

Azóta Kaszparov elvesztette sakkvilágbajnoki címét, miután a szintén orosz Vlagyimir Kramnyik 2000-ben legyőzte őt. Kramnyik három hónappal ezelőtt 4:4-es döntetlen eredményt ért el a német programozók által megalkotott Deep Fritz sakkszámítógép ellen.

A FIDE Élő-pontszámai szerint Kaszparov továbbra is a világ első számú sakknagymestere 2847 ponttal, míg a második helyen álló Kramnyik pontszáma 2807. A világranglista harmadik helyén az indiai Viswanathan Anand áll 2753 ponttal. Az első számú magyar játékos, Lékó Péter pontszáma 2736, ezzel az ötödök helyen áll nagymesterünk, míg a világ legjobb női játékosa, Polgár Judit 2700 ponttal holtversenyben a 13-14. helyen áll, olyan nagymestereket megelőzve, mint az orosz Karpov és az ukrán Ivancsuk.

Kaszparov 12 évesen lett junior világbajnok, a felnőtt világbajnoki címet 21 évesen érte el, azóta is ő világ első számú sakkjátékosa, a sakkvilágban pedig szinte mitikus figurává vált, annak ellenére, hogy néha ő is kikap a legjobb sakkjátékosoktól. Kaszparov szerint az IBM Deep Blue elleni 1997-es vereség egyik fő oka az volt, hogy sakknagymesterek is segítették a program játékát -- ez alkalommal az orosz sakknagymester biztos lehet abban, hogy egyedül a program ellen fog játszani.

A világhírű sakknagymester először 1996-ban mérkőzött meg az IBM Deep Blue számítógépével és le is győzte azt, azonban az 1997-ben rendezett visszavágón már az IBM szuperszámítógépe diadalmaskodott. A mérkőzést világszerte milliók kísérték figyelemmel és Kaszparov veresége sokáig beszédtéma volt.

A Deep Junior háromszoros világbajnok, amely a legutóbbi hivatalos sakkvilágbajnoki címet júliusban érte el. Bár a program másodpercenként csak 3 millió lépést tud kiértékelni, a programozók szerint a Deep Junior inkább a stratégiára összpontosít és nem az ellenfél bábjainak minél gyorsabban történő megszerzésére.

A Deep Junior sakkprogram egyébként kereskedelmi forgalomban is kapható, mégpedig kevesebb, mint 100 dollárért. A szoftver egy processzoron futó változata 1994-ben jelent meg, hosszú fejlesztési munka után 2000-ben aztán kiadták a program többprocesszoros változatát is, amely 2001 augusztusában egyből megnyerte a világbajnokságot.

A hatodik játszma alakulását mutatja be a www.x3dworld.com weboldal. Az "Ember kontra Gép" mérkőzést elő egyenesben közvetítette a www.chessbase.com és a www.x3dworld.com honlap, ahol a játszmákat szakértők értékelték.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 01:20

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.