Szerző: Bodnár Ádám

2002. augusztus 29. 08:11

A globális mobiltelefon-forgalom valamelyest emelkedett a második negyedévben

[Bloomberg, Wall Street Journal] A mobiltelefon-gyártók 98,7 millió készüléket adtak el a második negyedévben, ez 0,8%-os növekedés az előző év hasonló időszakához képest -- közölte a Gartner Dataquest piackutató vállalat. A Gartner várakozásai szerint idén a globális mobiltelefon-piac 5%-kal fog emelkedni, mivel csökkennek az árak és egyre több színes kijelzős készülék van a piacon.

[Bloomberg, Wall Street Journal] A mobiltelefon-gyártók 98,7 millió készüléket adtak el a második negyedévben, ez 0,8%-os növekedés az előző év hasonló időszakához képest -- közölte a Gartner Dataquest piackutató vállalat. A Gartner várakozásai szerint idén a globális mobiltelefon-piac 5%-kal fog emelkedni, mivel csökkennek az árak és egyre több színes kijelzős készülék van a piacon.

A Nokia tovább növelte piaci részesedését, a cég 35,6%-os részesedést tudhat magáénak, szemben az előző év hasonló időszakában elért 34,2%-kal. A Nokia saját becslései szerint a cég piaci részesedése 38% fölött volt a második negyedévben. A finn óriáscég -- amely a globális piac 40%-át szeretné elérni -- közölte, hogy második negyedéves becslései azért voltak magasabbak, mert a vállalat véleménye szerint alacsonyabb volt a globális forgalom.

A Gartner azt is megjegyezte, hogy a Nokia javította helyzetét az első negyedévhez képest, amikor 34,7% volt a globális piaci részesedése.

A második helyezett Motorola piaci részesedése változatlan, 15,7% maradt, míg a dél-koreai Samsung Electronics részesedése az egy évvel korábbi 6,5%-ról 9,5%-ra emelkedett. A Samsung a drámai emelkedést az év első hónapjaiban érte el, a Motorola és a Samsung piaci részesedése egyaránt nagyjából változatlan maradt az első negyedévhez képest.

A Siemens az első negyedévben veszítette el harmadik helyét a Samsunggal szemben, a német cég piaci részesedése az előző évi 7,4%-ról 8,4%-ra nőtt a második negyedévben.

A Sony Ericsson volt az egyedüli az első öt cég közül, amelynek csökkent a piaci részesedése: a japán-svéd közös vállalat piaci részesedése az előző évi 7,7%-ról 5,4%-ra esett vissza.

A nagy kérdés az, hogy vajon a piac egésze fel fog-e gyorsulni a második félévben. A Gartner 0,8%-os volumennövekedési becslése jól érzékelteti azt, hogy az egykor vágtató iparág mindenáron szeretné elkerülné azt a blamát, hogy két egymás utáni évben csökkenjen a forgalom. 2001-ben az eladások volumene 3%-kal esett vissza 2000-hez képest.

A Gartner közölte, hogy azért számít 5%-os növekedésre az év egészében, mert a Nokia, a Siemens, a Motorola és más gyártók rendkívül olcsó modelleket fognak piacra dobni és ez növelheti a keresletet.

Az olcsóbb mobiltelefonok jó hírt jelentenek a szolgáltatók számára is, mert így csökkenthetik támogatásaikat az előre fizetett (prepaid) csomagokkal kapcsolatban. Az új mobiltelefonok többek között azért olcsóbbak, mert kevesebb alkatrészből állnak, így olcsóbb az összeszerelésük. A szolgáltatók ezektől a modellektől azt remélik, hogy vonzóak lesznek a költségérzékeny fogyasztók számára, főként Kelet-Európában, Latin-Amerikában és Ázsiában.

A telítettebb nyugat-európai piacon, ahol az emberek 70%-ának van már mobiltelefonja az új, színes kijelzős és MMS-kész telefonok nagy sikernek számítanak és egyre több embert sikerült meggyőzni arról, hogy cseréljék le meglévő mobiltelefonjukat.

Az MMS segítségével a felhasználók különböző multimédiás elemekkel (szöveg, kép, hang, videó, animáció) tarkított üzeneteket küldhetnek egymás mobiltelefonjára, ezzel új bevételi forrást teremtve az üzemeltetők számára.

A Nokia a második negyedévben kezdte el szállítani 7650-es modelljét, amelybe digitális kamerát építettek, ezzel a felhasználó fényképeket készíthet és azonnal el is tudja küldeni azokat. A Nokia ekkor kezdte el az olcsóbb 3510-es modell értékesítését is.

"Egyre nagyobb lendülettel haladnak az eladások a feltörekvő piacokon: Kelet-Európában és az Ázsia/Csendes-óceáni régióban" -- közölte Ben Wood, a Gartner elemzője. "Az új modellek rendkívül fontos szerepet fognak játszani -- a színes kijelzők és az MMS nagyon fontos lesz Európában és az USA-ban."

A következő táblázatban az öt legnagyobb mobiltelefon-gyártó forgalmát és piaci részesedését összegeztük a Gartner Dataquest elemzése alapján. A volumen adatok millió darabban értendők.

2002.II.név Piaci részesedés 2001.II.név Piaci részesedés Növekedés
Nokia
35,1
35,6%
33,4
34,2%
5,0%
Motorola
15,5
15,7%
15,3
15,7%
1,1%
Samsung
9,3
9,5%
6,4
6,5%
46,4%
Siemens
8,2
8,4%
7,2
7,4%
13,8%
Sony Ericsson
5,3
5,4%
7,5*
7,7%
-29,3%
Egyéb
25,2
25,6%
28
28,6%
-9,9%
Összesen
98,7
100,0%
97,9
100,0%
0,8%

Forrás: Gartner Dataquest. * A Sony Ericsson még nem létezett 2001 második negyedévében. A tavalyi volumen adatban csak az Ericsson mobiltelefonok eladásai értendők, míg a Sony által eladott 1,8 millió készülék az Egyéb rovatban van benne.

A Gartner Dataquest-hez hasonlóan a Strategy Analytics piackutató vállalat szintén arra számít, hogy az idén az eladások volumene 420 millió körül lesz, azonban a befektetési bankok továbbra is szkeptikusak: a Merrill Lynch arra számít, hogy a 2002-es mobiltelefon-forgalom 385 millió készülék lesz.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról