Szerző: Bodnár Ádám

2002. január 23. 11:21

Mit hoz a DVD-lejátszók jövője?

[CNET] Egyre népszerűbbek a DVD-lejátszók, azonban a gyártóknak egyre újabb technológiákat és szolgáltatásokat kell bevetniük, ha magasan akarják tartani az eladási volument és a profitot.

[CNET] Egyre népszerűbbek a DVD-lejátszók, azonban a gyártóknak egyre újabb technológiákat és szolgáltatásokat kell bevetniük, ha magasan akarják tartani az eladási volument és a profitot.

Tavaly az Egyesült Államokban 13 millió asztali DVD-lejátszót adtak el, ami 49 százalékkal több, mint az előző évben. A felmérések szerint a 2002-es évben 25 százalékkal növekedik az eladott DVD-játszók száma.

A DVD-dekóder chipekből, amelyeket az asztali és számítógépes DVD-olvasókba építenek, összesen 29,6 millió darab fogyott, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 13 millió asztali DVD-játszó mellett 16 millió DVD-ROM is gazdára talált az USA-ban.

Egyre és egyre több gyártó kínál DVD-olvasókat és lejátszókat, amelyek így egyre olcsóbbak lesznek. Az első DVD-lejátszók 1997-ben jelentek meg és 500 dollárt kellett értük fizetni. Tavaly a DVD-k átlagos ára 193 dollár vol, de számos cég kínálatában szerepelnek 100 dollárnál is olcsóbb készülékek.

Az árcsökkenés miatt a gyártóknak egyre nagyobb tömeget kell meggyőzniük a DVD-k létjogosultágáról és szükségességéről. Ezért számos cég extra szolgáltatásokkal ruházza fel készülékeit, így próbál újabb és újabb vásárlókat szerezni.

"Egyes cégek már nem tudnak nyereséget termelni a DVD-k eladásából, ezért egyre újabb képességeket és szolgáltasásokat építenek a készülékekbe, például digitális videorekordert, zenelejátszót, otthoni hálózati támogatást vagy 'diavetítési képességeket'" -- mondja Kathleen Maher, a Peddie Research alelnöke.

A Moxi Digital a CES rendezvényen mutatta be Media Center készülékét, amely a DVD-lejátszáson kívül digitális videófelvételt és zenelejátszást is kínál, ezen felül számos internetes funkciót, például szörfözést, levelezést, üzenetküldést és csevegést is támogat.

A Moxi Digital szerint a készülék ideális otthoni szórakoztatóközpont, amely összekapcsolható más szórakoztatóelektronikai berendezésekkel, például a TV-vel vagy a Hi-Fi toronnyal is.

Ehhez hasonló a Microsoft Freestyle koncepciója, amely egy rendkívül egyszerű Windows-alapú kezelőfelület hagyományos számítógépekhez. A Freestyle esetében azonban a médialejátszó és szórakoztató funkciók kerültek az előtérbe, ráadásul a kezelőfelületet is úgy alakították ki, hogy egyszerűen lehessen használni. A szoftverben DVD- és zenelejátszó alkalmazás valamint TV-nézési lehetőség is helyet kapott.

A DVD-játszók egyre inkább kötődnek a játékkonzolokhoz is. A Microsoft Xbox és a Sony PlayStation 2 mindegyike képes DVD-filmek lejátszására -- igaz az Xbox csak egy külön megvásárolható kiegészítővel --, a Panasonic pedig Japánban forgalmazza készülékét, amelyen a filmeken kívül a GameCube konzolra készült játékok is futnak.

A képfeldolgozó iparág is egyre erősebben jelen van a DVD-lejátszókban, a Kodak például számos céggel állapodott meg a Photo CD formátum támogatásáról, amely segítségével a megfelelő készülékek "diavetítővé" alakíthatók, azaz a Photo CD-n található képeket a televízión is meg lehet nézni.

A gyártók feltett célja, hogy a DVD-lejátszókról kialakult képet megválzoztassák és ráébresszék a vásárlókat arra, hogy a készülékek nem csupán filmeket képesek lejátszani.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról