Szerző: Bodnár Ádám

2002. január 18. 10:24

Rekordbevételt ért el a Microsoft

[CNET] A Microsoft tegnap este hozta nyilvánosságra decemberben véget ért pénzügyi negyedévének adatait. A vállalat története során még sosem volt ilyen magas a negyedéves bevétel, mint a szóban forgó időszakban.

HIRDETÉS

[CNET] A Microsoft tegnap este hozta nyilvánosságra decemberben véget ért pénzügyi negyedévének adatait. A vállalat története során még sosem volt ilyen magas a negyedéves bevétel, mint a szóban forgó időszakban.

A 2002-es pénzügyi év második negyedévében a Microsoft 2,28 milliárdos, azaz részvényenkénti 41 centes nettó profitot ért el, az egyszeri költségek leszámításával a profit részvényenként 49 cent volt, amely meghaladta az elemzők 43 centes előrejelzését.

Egy évvel korábban a cég 2,62 milliárd dollár nyereséget ért el, a megelőző negyedévben a Microsoft profitja 2,9 milliárd dollár volt.

A redmondi cég negyedéves bevétele 7,74 milliárd dollár volt, amely 18 százalékkal magasabb mint egy évvel korábban, és amely a legmagasabb a vállalat történetében.

A kisebb profitot termelő termékek vártnál nagyobb eladásai, valamint az Xbox konzol piaci bevezetésének költségei negatívan befolyásolták a nyereséget. Az asztali szoftverek eladásai, amelyek a Microsoft nyereségének több mint 40 százalékát termelik, szintén rosszabbul fogytak a vártnál.

Ugyanakkor a vállalat eladásai rendkívül jól alakultak, amelyben nagy szerepe volt a Windows XP, az Xbox és az MSN 7 internetszolgáltatás sikeres bevezetésének.

A Windows XP-ből, az október 25-én bejelentett új operációs rendszerből már több mint 17 millió példány fogyott. Összehasonlításképp: 1996-ban összesen 19 millió Windows 95 operációs rendszert adtak el. A Microsoft szerint a megjelenés óta másodpercenként két Windows XP licenc talál gazdára.

A vállalat november 15-én dobta piacra az Xbox konzolt, amely a konzolok történetének legsikeresebben debütáló termékévé vált. A Microsoft az év végéig közel 1,5 millió gépet szállított le, amelyhez a vásárlók átlagosan 3 kiegészítőt -- hardver és játékot -- vásároltak, amely szintén rekordnak számít.

Elemzők szerint a Microsoft hozzávetőleg 100 dollárt veszít minden egyes eladott Xboxon, amelynek a kiskereskedelmi ára 299 dollár. A konzol reklámkampányára és promóciójára a Microsoft 500 millió dollárt költött. Az Xbox februárban jelenik meg Japánban és március közepétől lesz kapható Európában.

Az MSN internetszolgáltatás 40 százalékkal több bevételt termelt, mint egy évvel ezelőtt, bár a reklámbevételek a gyenge gazdasági környezet miatt azonos szinten maradtak. Az MSN eShop-ban kétszer több felhasználó vásárolt, mint tavaly. Az MSN-nek immár 7,7 millió előfizetője van.

A Microsoft előrejelzése szerint a jelenlegi negyedévben a forgalom 7,3-7,4 milliárd dollár lesz, a profit pedig 2,8-2,9 milliárd dollár azaz részvényenként 50-51 cent között alakul majd. A júniusban véget érő pénzügyi évre a vállalat 28,8-29,1 milliárd dolláros bevételt és 11,5-11,8 milliárdos, azaz részvényenkénti 1,57-1,60 dolláros profitot vár.

a címlapról