Megtépázta a távközlési hálózatokat a tegnapi vihar
A tegnap délutáni viharos időjárás több járásban és vármegyében kimaradásokat okozott az áramszolgáltatás mellett, illetve azzal párhuzamosan vezeték nélküli és vezetékes telekommunikációs hálózatok működésében. A távközlési szolgáltatók közösségi média felületein megjelenő posztok alapján a mobil- és/vagy vezetékes elérések egy része még ma reggel sem állt helyre.
A nagy országos szolgáltatók közül kettő, a Magyar Telekom és a One Magyarország (mindkettőben közös, hogy vezetékes- és mobilszolgáltatást egyaránt nyújtanak) közölte a viharzóna átvonulása idején ügyfeleivel, hogy a szolgáltatásokban pontosan meg nem határozott mértékű kiesés tapasztalható, melyet jellemzően áramkimaradások okoznak.

Autista csodabogarak Az informatikai közeg jó táptalaj a neurodivergens szakembereknek.
A tegnap tapasztaltakhoz hasonló - még ma is jelentkező - áramhálózati problémák, vagyis a jellemzően fél-egy óránál tovább tartó áramkimaradások gyakorlatilag elkerülhetetlenül átgyűrűznek a telekommunikációs hálózatokba, a bázisállomások jelentős részét ugyanis akkumulátoros vésztáplálással látják csak el, melyek rövid időtartamú kimaradásokat tudnak csak áthidalni.
A bázisállomásokhoz hasonlóan a vezetékes infrastruktúra aktív elemei is tápellátást igényelnek (ez a DOCSIS-alapú kábelhálózatokra jellemzőbb), de a vihar ez esetben inkább a légkábelekben tud kárt tenni - jellemzően kisebb, lokális, akár utcaszintű problémákat okozva.
Bár távközlési szolgáltatók központi rendszerei ma egyre fejlettebb automatizációs megoldásokkal próbálják felvenni a harcot az elemekkel, a mostani esetből is jól látszik, hogy az áramhálózati problémák esetében, illetve minden olyan hibaelhárítási folyamat során, ahol helyszíni, élőerős beavatkozás szükséges, a helyreállítás a károk mértékétől függően jelentősen elhúzódhat.
Az előfizetőket a mostanihoz hasonló esetben a vis maior miatt többnyire nem illeti semmilyen automatikus kompenzáció, legfeljebb egyéni megoldásként jelenhetnek meg bizonyos akciók az ügyfelek kiengesztelésére.
A helyreállítási munkálatok és a területi érintettség kapcsán közvetlenül megkerestük a szolgáltatókat is. A Yettel Magyarország "több érintett" bázisállomásról számolt be, illetve arról, hogy a kulcsfontosságú helyszíneken aggregátorokat üzemeltek be a szakemberek az áramhálózat helyreállításáig. A szolgáltató szerint a mobilszolgáltatás bizonyos esetekben csökkentett kapacitással, de a legtöbb állomáson működött, illetve néhány, kevésbé frekventált helyet leszámítva jelenleg is elérhető.
A Telekom Vállalati Kommunikációs Igazgatósága válaszában azt írta, hogy az áramkimaradások közvetve vagy közvetlenül több tízezer háztartást érint még most is. A teljes, érintett bázis 60%-ánál ugyanakkor mostanra helyreállt a szolgáltatás. A szolgáltató szintén bevet mobil aggregátorokat bizonyos helyszíneken a bázisállomások üzemeltetéséhez, a cég emellett a kifejezetten a mostanihoz hasonló helyzetekre létrehozott, díjmentes Netgarancia szolgáltatást ajánlja azokon a területeken, ahol a mobilnet-szolgáltatás már helyreállt, de a vezetékes infrastruktúra még nem működőképes.
A One Magyarország válaszában közölte, hogy a szolgáltató hálózatfelügyelete és műszaki csapatai tegnap óta emelt létszámmal dolgoznak az elsősorban az áramkimaradásokra visszavezethető hibák elhárításán. A cég szerint még a mai nap folyamán is tapasztalhatók áramkimaradások, szolgáltatáskiesések, amelyek főleg a vidéki területeket érintik, ezeknek mértéke azonban már "alacsonyabb, mint a tegnapi napon". Budapesten nagyrészt sikerült az éjszaka folyamán helyreállítani a szolgáltatás zavartalan működését - áll a szolgáltató válaszában.