Szerző: Gálffy Csaba

2016. május 13. 14:00

Miért fektet kínai taxiappba az Apple?

Sokakat fejvakarásra késztetett, hogy miért fektet egymilliárd dollárt egy kínai taxiappba az Apple. A döntés mögött több új stratégiai irány is felsejlik, vegyük számba ezeket.

Egymilliárd dollárt fektet az Apple a kínai taxis piacba - jelentette be a vállalat. A cég a Didi Chuxing szolgáltatást tőkésíti fel. "Több stratégiai oka is van ennek a befektetésnek, például így esélyünk van tanulni a kínai piac bizonyos szegmenseiről. És természetesen úgy gondoljuk, hogy jó megtérülése lesz idővel a befektetett tőkének" - mondta el Tim Cook Apple-vezér a Reutersnek. Az Apple elképesztően nagy tőkeállománnyal rendelkezik, az utolsó negyedévet 55,2 milliárd dollár készpénzzel és 177 milliárd hosszabb távon lekötött befektetéssel zárta a cég, igaz, emellett rendelkezik már mintegy 80 milliárdnyi hitellel is, amelyből a részvényvisszavásárlásokat és az osztalékokat finanszírozza.

A gigantikus pénzhalom érdekes lehetőségeket nyit az Apple előtt - a cég hagyományosan sokat fektet például a beszállítói láncba, segíti gyártósorok építését olcsó hitellel. Az új befektetés azonban új irányt jelöl, a Didi Chuxing az Apple-nek nem partnere, és jelen állás szerint egy ideig nem is lesz az. De az Apple fejlesztés alatt álló elektromos autója változtathat ezen, a stratégiai befektetés a kimondottan prémium autókkal operáló taxis szolgáltatást stabilan az Apple táborához szögezheti.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Ennél is fontosabb lehet azonban, hogy az Apple éppen aktívan építi szövetségesi hálózatát a különböző versenytársak ellenében. Elképzelhető, hogy a cég az egymilliárd dollárért nem csak a Didi Chuxing, hanem a két nagy tulajdonos, az Alibaba és a Tencent jóindulatát és partnerségét is megvásárolta, amit a taxis szolgáltatástól nagyon távol, például az iOS-ökoszisztémában kamatoztathat. A két cég ugyanis mára a kínai digitális szolgáltatások terén megkerülhetetlenné vált, az Apple-nek is elemi érdeke a stratégiai partnerségi viszony felépítése.

Kínában drága a részesedés

A Didi Chuxing (vagy magyaros átírással Titi Csuhszing) a két nagy kínai taxis szolgáltatás egyesülésével keletkezett, a Tencent által támogatott Didi Dache és az Alibaba-féle Kuaidi Dache összeolvadásával. A két nagy kínai tech cég előbb Didi Kuaidi néven vonta össze a taxiappokat, majd ezt nevezte át Didi Chuxingra. A két eredeti cég egyébként nagyjából 55-40 százalékban birtokolta a kínai taxiapp-piacot, az egyesüléssel pedig gyakorlatilag egyeduralkodó ebben a szegmensben, más kezdeményezés labdába sem tud rúgni mellette, az utazások mintegy 90 százalékát szervezi ez a szolgáltatás.

A kínai piacon egyébként az Uber is jelen van, a cég elképesztő árháborút visel a Didi Chuxing ellenében. Hogy mennyire vérre menő a küzdelem? Travis Kalanick alapító-vezérigazgató szerint az Uber évi egymilliárd dollárt veszít Kínában, ennyibe kerül a cégnek a mélyen költség alá árazott személyszállítás. A kínai versenytársak egyesülését is ez az árverseny indokolta, a cégek belátták, hogy a dömpingáron történő piacszerzés nem hatékony.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról