Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Netflixünk már van, de ez kell a magyar tévénézőnek?

Hlács Ferenc, 2016. március 17. 11:45

Szinkron, sport, zéró reklám - az eNET idén februárban végzett kutatásából kiderül, hogyan filmeznénk itthon, és merre lenne érdemes folytatnia útját a két hónapos magyar Netflixnek.

Már több mint két hónapja érhető el Magyarországon a Netflix, a szolgáltatásnak azonban egyelőre úgy tűnik nem lesz könnyű dolga átcsábítani a hazai tömegeket hagyományos TV előfizetésektől saját megoldására. A eNET a napokban tette közzé februári felmérésének eredményeit, amelyben a VeVa (Véleményem Van) online kutatási közösség közel ezer, 18 évnél idősebb, rendszeres internet-használó tagját kérdezte filmnézési szokásaival kapcsolatban.

Nem meglepő módon továbbra is a hagyományos televízió számít a legnépszerűbb felületnek ha filmnézésről van szó, a felnőtt internetezők mintegy 90 százaléka rendelkezik TV előfizetéssel. Előkelő helyen végeztek ugyanakkor a videomegosztó portálok is, a válaszadók mintegy 86 százaléka legalább havonta egyszer néz filmeket, sorozatokat hasonló oldalakon. Ez utóbbi, bár a felhasználók oldaláról nem illegális, mégis "szürke" területnek mondható, hiszen a filmek feltöltése sok esetben szerzői jogokat sért, a videomegosztók ezeket jellemzően szorgosan gyomlálják is. Persze így is rengeteg film és sorozat jut át az oldalak szűrőin, amelyek között szép számmal akad magyar szinkronos verzió is, így nem csoda, hogy a videomegosztókat is sokan választják. Illegális - vagy ahhoz közeli - útra már csak a felhasználók nagyjából harmada lép, ők havonta legalább egyszer torrentoldalakon keresztül szereznek be filmeket.

A hagyományos tévézés töretlen népszerűségében fontos szerepet játszanak a sportcsatornák: az előfizetés kiválasztásánál a megkérdezettek egyharmadának számított, hogy a csomagban sport is legyen - a hazai gyártású sorozatok meglétét viszont már alig 16 százalék vette figyelembe. A legtöbbet persze továbbra is a szinkron nyomja a latban, a válaszadók közel 50 százaléka egyáltalán nem hajlandó magyar nyelvű hang nélkül filmet nézni. A megkérdezettek másik fele a felirattal már jól elboldogul, viszont csak alig két százalékuknál nem jelent problémát ha sem szinkron, sem pedig felirat nincs a filmeken.

Noha a TV előfizetések még mindig nagyon népszerűek, a felhasználói igények egyre inkább a VOD (Video On Demand) szolgáltatások felé mutatnak: a kutatásban részt vevők 48 százalékának volt fontos a reklámmentesség, 52 százaléknak a széles műsorkínálat, 41 százaléknak pedig a nap 24 órájában elérhető tartalom. Ezeken a területeken a hagyományos előfizetések nehezen tudják tartani a versenyt. A kutatás szerint a legnépszerűbb hasonló online szolgáltatás itthon jelenleg az ingyenes RTL Most, amelyet az HBO, illetve a DIGI Online követ.

A Netflix mindhárom felsorolt hazai VOD megoldásnál szélesebb műsorkínálatot biztosít, kulcsproblémája azonban a szinkron hiánya - ahogy az is, hogy a szolgáltatást egyelőre kevesen ismerik, a sajtóban hangos rajt ellenére. Magyarországon 10 emberből csak egy említette magától a Netflixet az online filmnézési lehetőségek között, előre megadott lista alapján pedig 10-ből hárman jelezték, hogy hallottak már róla. A szolgáltatás ingyenes első hónapját a válaszadóknak alig 6 százaléka vette igénybe. Az eddig eltelt mindössze két hónapból persze nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, de annyi bizonyos, hogy a Netflix magyarországi felhasználói bázisa elsősorban a szinkronos tartalmak térnyerésével kezdhetne láthatóan gyarapodni.

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.