Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 3. 15:57

Kijött a bétából a Google Universal Analytics

A Universal Analytics 2012 októbere óta zárt, illetve később nyitott bétaként üzemelt. Minden felhasználónak szembe jött a kérdés, hogy vajon érdemes-e váltani, kellően stabil-e, összehasonlíthatóak maradnak-e az adatok. A hosszú béta most azonban véget ért, kezdhet migrálni mindenki.

A klasszikus webanalitika ma már elavulttá vált, aminek elsődleges oka, hogy a felhasználók nem köthetőek egyértelműen egy-egy kijelzőhöz, sőt, egyre inkább tendencia, hogy egy-egy ember 3-5 különböző eszközön keresztül is hozzáfér az alkalmazásokhoz, webes tartalmakhoz és szolgáltatásokhoz. Az Analytics alapegysége már nem a számítógépen futó böngésző és az abban tárolt cookie, a rendszer gyekszik kijelzőkön át is követni a felhasználót, összefűzni a különböző platformokat és felületeket egy felhasználói történetté.

A béta végét bejelentő blogposztot Nick Mihalkovski, a Google Analytics termékmenedzsere azzal kezdi, hogy megmutat néhány izgalmas esettanulmányt, amit az új Universal Analytics korai használói hoztak össze. Ezeket érdemes az alábbi linken végigböngészni, kiderül a leírásokból, hogyan reagálhat egy szolgáltató a megváltozott körülményekre.

Még több képesség

Az Analyticset igénybe vevő, de a klasszikus verzión maradók számára a legfontosabb bejelentés, hogy mostantól az UA teljes egészében megegyező funkcionalitással fut a korábbi változattal, nem lesznek hiányosságok, ami korábban benne volt a rendszerben, az az új verzióban is használható, így a váltás miatt senki nem szenved kárt. A bétához képest sokkal több riport, több és jobb felhasználóközpontú elemzés is várja a marketingeseket és weboldal-üzemeltetőket. Illetve a két leginkább hiányolt eszköz, a remarketing és a közönségjelentések készítése is elérhető.

Emellett fokozatosan adja majd ki a User ID funkciót is a felhasználóknak a Google, ami segít sokkal jobban követni és megérteni a felhasználó útját a felületeken keresztül. A User ID-vel névtelenül mutatja meg a felhasználói aktivitásokat attól függetlenül, hogy az mobilról, tabletről, PC-ről vagy bármilyen egyéb eszközről érkezett ugyanazon embertől. Ez a képesség leginkább azoknak hasznos, akik már belátták, hogy a felhasználó nem akar kompromisszumokat kötni és a különböző élethelyzetekben mindig azt a felületet (eszközt) használja majd, ami a legkényelmesebb. A User ID és a Cross Device riportokon keresztül a vásárlók, látogatók igényeire szabott felhasználói élményt lehet megtervezni.

További újdonság, hogy az egészen eddig amerikai PST időzónában számolt értékek helyett a feldolgozás minden esetben a fiók helyi időzónája szerint történik, így mindenki frissebb, pontosabb jelentéseket nézegethet anélkül, hogy időzónák között kellene átszámolni az időpontokat.

Platón ragadt informatikusok klubja

Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.

Platón ragadt informatikusok klubja Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.

A fejlesztői oldalról a Google felé a béta alatt erős nyomás volt a Measurement Protocol fejlesztésére is, mégpedig a User Agent, illetve az IP felülírásának irányába. A fejlesztők immár átvehetik ezeket az adatokat közvetlenül a felhasználói eszközről és intranetekről, megtartva azokat a belső hálózatokon, szervereken keresztül, hogy ne a köztes adatok kerüljenek be az Analytics-jelentésekbe. Ehhez két új mező került a Measurement Protocolba, ahol közvetlenül állítható az IP-cím és a User Agent.

Migrálásra fel!

A klasszikus Google Analytics használóknak ezeken túl persze ezernyi más újdonság lesz, érdemes a fejlesztői oldalon átböngészni a részleteket, ha eddig kimaradt volna. Illetve egy hasznos leírást is találunk arról, hogyan halad az átállás a Universal Analyticsre. A mostani szakasz a harmadik fázis, amikor az UA már végleges verziót kapott, de a befejező felvonásra még várni kell egy keveset. Akkortól viszont már a mérési sztenderd a mostani GA helyett az UA lesz.

Az átálláshoz első lépésként a Google Analytics fiókot kell átállítani, majd jöhet az adatok migrálása, átállítása és az új verzió implementálása. A régi Analytics a jövőben már nem kap majd semmilyen újítást, fokozatosan át kell majd állnia mindenkinek, akkor is, ha nem érzi szükségét. A folyamatot a Google és a minősített partnerek is igyekeznek segíteni, a weben, illetve élőben az analitikai témájú rendezvényeken is rengeteg esettanulmány lelhető fel. Érdemes még megjegyezni, hogy mostantól a Universal Analytics is része a Google prémiumszintű szolgáltatási megállapodásának, így azok a felhasználók, akik prémium Google ügyfelek, az eddig megszokott módon kapnak meg minden segítséget a váltáshoz.

Ha valaki szeretne tételesen végigmenni a bétából kilépő Universal Analytics előnyein, akkor érdemes elolvasnia a magyarországi Superweek mérés- és webanalitikai szakkonferencián is mindig kulcselőadóként szereplő Justin Cutroni saját blogjába írt leírását.

a címlapról