:

Szerző: Bodnár Ádám

2013. december 21. 09:26

EU: még mindig nem elég jó a Google javaslata

Egyre fogy a Google ideje az Európai Unió által indított trösztellenes vizsgálatban, a vállalat pedig nem állt elő olyan megoldási javaslattal egyelőre, amely elkerülhetővé tenné számára a büntetést.

Joaquin Almunia, az Uniós versenyügyi biztosa sokadszorra is visszadobta a Google javaslatait a helyzet rendezésére. Az EU idestova három éve indított versenyügyi eljárást a keresőóriás ellen, azzal vádolva a céget, hogy visszaél a webkeresés piacán kialakított hegemóniájával és a versenytársait ellehetetlenítő lépéseket tesz. A vállaalatot végső esetben éves árbevételének 10 százalékára is büntetheti ez EU, ez a Google esetében, a legutolsó lezárt pénzügyi évet tekintve 5 milliárd dollár is lehet. Az Unió korábban már többször bizonyságát adta annak, nem szívbajos, ha amerikai technológiai cégeket kell versenykorlátozó magatartás miatt büntetnie, néhány éve az Intel és a Microsoft is egymilliárd eurót meghaladó bírságot kapott.

Annak érdekében, hogy elkerülje a vaskos büntetést, a Google lépéseket próbál tenni, átalakítja a gyakorlatát, a keresőjének találati oldalát, hogy kedvezőbb helyzetbe hozza a versenytársait. A vállalat áprilisban állított össze egy nagy javaslatcsomagot, azonban azt az EU az érintett versenytársak véleményének meghallgatása után visszadobta. A Google ezért újra próbálkozott, sikertelenül: az EU összesen 125 érintett álláspontját kérte ki a javasolt intézkedésekről, és arra jutott, ezek nem elegendőek a helyzet megnyugtató kezelésére. "A legújabb javaslatok nem fogadhatók el, ezek az intézkedések nem elegendőek a tisztességes versennyel kapcsolatos aggályaink eloszlatására" - mondta a Reuters szerint a spanyol RNE rádiónak Almunia.

A harc a tematikus keresésről szól

A versenyügyi biztos szerint elsősorban azzal volt elégedetlen az EU, ahogy a Google a vertikális keresések helyzetét rendezni kívánta. A vertikális keresők az általános keresőkkel szemben egy-egy területre szakosodtak, tipikusan ilyenek a szálláskereső, étteremkereső, repülőjegy-kereső, ár-összehasonlító oldalak. A Google egy általános keresőként indult és tett szert piaci előnyre, a vertikális keresők azonban ezt a fölényt veszélyeztetik azáltal, hogy az egy-egy témára pontosabb, relevánsabb találatokat adnak, és ezzel látogatókat visznek el az általános keresőktől.

A StatCounter adatai szerint 2012 második felében az általános keresők forgalma összességében 3 százalékkal csökkent, miközben a tematikus keresőké 8 százalékkal emelkedett. A New York Times egyik cikke szerint az Amazon a vásárlással kapcsolatos keresések terén már megelőzte a Google-t. Ha például valaki egy konkrét terméket keres vagy utazást szervez, jó eséllyel rögtön egy ár-összehasonlító oldalon vagy egy szálláskereső oldalon vagy az időjárás-keresőn (pl. Időkép vagy Weather.com) kezdi a kutakodást és a Google-t vagy teljesen kihagyja a folyamatból, vagy csak az első lépéseket teszi meg nála, utána a tematikus keresőn folytatja a kutakodást.

A Google versenytársainak panaszai szerint a keresőóriás úgy próbálta meg hátrányos helyzetbe hozni őket, hogy a találati listájába beemelte a tematikus keresőkből származó tartalmat, azonban nem tüntette fel, hogy ezek máshonnan származó információk. Emellett a Google igyekezett a saját szolgáltatásait előtérbe tolni az általános kereső találatai között, a tematikus keresők kárára - a Microsoftot annak idején hatalmas összegre büntette az EU, amiért saját operációs rendszerébe saját médialejátszót épített, a Google ellen is nagyjából hasonló jellegű a vád.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Az Uniós szabályok szerint tilos egy piaci monopóliumot más piacokon előnyszerzésre használni, a Google pedig Európában lényegében versenytárs nélküli a keresőpiacon - a StatCounter adatai szerint a kontinensen netezők 93 százaléka használja a Google-t, a fennmaradó 7 százalékos részesedésen osztozik a többi piaci szereplő (pl.a Microsoft-féle Bing vagy az orosz Yandex).

Tavasszal vége lehet

Arra a kérdésre, hogy lesznek-e szankciók a Google ellen, Almunia határozott nemmel felelt. "Nem, nem, nem. Az idő egyre fogy, és a labda a Google oldalán pattog. De hamarosan átkerül a mi térfelünkre és akkor jön el az idő arra, hogy döntést hozzunk" - mondta a versenyügyi biztos. A keresőcéggel kapcsolatos ügyet az EU szeretné legkésőbb 2014 tavaszán lezárni.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 26. 07:15

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.