Szerző: Dojcsák Dániel

2013. október 25. 11:46

Jön a YouTube fizetős zeneszolgáltatása

Ha nem lett volna még elég tumultus az online zenei piacon, akkor a Google a Play Music mellé egy újabbat indít ezúttal a YouTube révén.

A YouTube eddig is népszerű volt zenehallgatásra, rengetegen indítottak el lejátszási listákat és tették háttérbe a böngészőablakot. A szolgáltató sikerének egyik bázisa a zene, rengeteg tapasztalat gyűlhetett össze az elmúlt években a zenefogyasztási szokásokról. Úgy tűnt eddig, hogy ezt a tudást a Google igyekszik a Playbe teljes egészében átmenteni, de most úgy látszik, hogy mégis sokat ér a YouTube tömegvonzása.

Az előfizetés a hírek szerint nem mozdul ki a már iparági sztenderdé váló havi 10 dolláros sávból és nem meglepő módon a szolgáltatás fókuszában a mobilos felületek állnak majd. A még misztikus alkalmazásban videókat is nézhetnek az előfizetők, de a normál zenehallgatás lehetősége is kidolgozottá válik. Mindez pedig megszakítások, reklámok nélkül - derül ki a YouTube holdudvarában pletykálók elbeszéléseiből.

Minél nagyobb a verseny, annál jobb

A kiadók számára ez egy újabb siker lehet, hiszen az on-demand mobilos zenehallgatásból az eddigiekhez képest több jogdíjhoz juthatnak. Az persze kérdéses, hogy a YouTube által indítandó szolgáltatásba átmigrálnak-e a mostani YouTube-diszkó felhasználók, vagy egyszerűen csak a Spotify, Deezer, Play Music, Pandora piacára érkezik egy sokadik szereplő.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A legutóbbi jelentések szerint a YouTube forgalmának jelenleg 40 százaléka mobileszközökhöz köthető, míg két évvel ezelőtt ez mindössze csak 6 százalék volt. A felhasználók tehát elkezdtek mobilon zenélni, viszont a hirdetésre építő üzleti modell ezt nem követte. Mivel a mobilra és tabletre célzott reklámokból jelentősen kevesebb volt, ezért a kiadók azzal szembesültek, hogy a mobilos lejátszások után szerényebb jogdíjakat kapnak, így több nagy jogtulajdonos döntött úgy, hogy általánosan letiltja a mobilos lejátszást a zenéinek esetében. Ez természetesen nem túl konstruktív lépés.

Pénzkérdés

A YouTube tehát lépéskényszerben volt a kiadók miatt is, másrészt az adhoc zenehallgatásból továbbfejlődő felhasználók milliói párologtak el a YouTube-tól más platformokra, mint a Spotify, Deezer, Rdio, s ezt a hatást úgy tűnik, a Google Play Music sem tudta megállítani, hiszen hiába egy vállalat, a felhasználók fejében a YouTube és a Play nem kapcsolódik össze. A YouTube pedig egészen eddig alkalmatlan volt igényes zenehallgatásra, hiszen nem lehetett értelmes módon lejátszási listákat, albumokat kezelni. Az új YouTube funkció ezt a problémát is hivatott lesz megoldani.

Eközben a videós fronton is halad az üzleti modell fejlesztése: a korábban elindított fizetős YouTube-csatorna pilotprojektet a szolgáltató kiterjeszti és hamarosan minden olyan partner számára elérhetővé teszi, akik teljesítik a minőségi kritériumokat. Ez a becslések szerint legalább 10 ezer fizetős csatornát jelent. Ezeket a felhasználók akár mobiljukon is összeválogathatják, felfedezhetik, majd a tévékészüléken már egységes adásként bámulhatják a tartalmakat. A pilotban eddig is létező 14 napos próbaidőszak intézménye is megmarad, bármelyik csatorna tartalma kipróbálható szabadon. Ha valakinek van olyan csatornája, amit fizetőssé tenne, akkor a fiókbeállításoknál engedélyezheti ezt a lehetőséget.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról