Szerző: Koi Tamás

2010. november 23. 12:12

Részleges kommunikációs leállás volt a Telenornál

A hálózat műszaki problémájából eredően ma délelőtt jelentős számú telenoros ügyfél számára váltak elérhetetlenné a mobiltelefonos szolgáltatások.

A norvég tulajdonú szolgáltató ügyfelei először 11:30 körül tapasztalhatták, hogy nem jelez a mobiltelefonjuk térerőt, nem tudnak felhívni senkit, illetve őket sem tudják elérni mobilon. A HWSW tapasztalatai szerint a Telenor mobilinternet-szolgáltatása sem működik Budapest belvárosában. Egyelőre nem tudni konkrét részleteket a hiba okáról és az érintett felhasználók számáról, de a Telenornál a jelek szerint teljes a kommunikációs katasztrófa: a szolgáltató munkatársai sem tudják egymást elérni, valamint nincs internet és e-mail szolgáltatás a törökbálinti központban - a cég weboldalai is elérhetetlenek.

A Telenor saját belső hálózata a Dataplex BIX (Budapest Internet eXchange) csomópontjára csatlakozik elsődlegesen, ezen keresztül érik el a cég alkalmazottai, és a jelek szerint egyes szerverei a külvilágot. A gigabites porton jól látható a forgalom megszűnése, valamint az is látható a BIX statisztikáiból, hogy a Victor Hugo utcai központi BIX csomópontban található backup vonalon nem indult meg a forgalom, vagyis nem történt meg az átállás. Ez arra utalhat, hogy a Telenor belső hálózatán egy vagy több központi berendezés állhatott le. A grafikon alapján a Telenor belső IT-hálózatán valamivel 11:30 előtt történt a meghibásodás, és hogy 12:35 körül újra megindult a forgalom.

A szolgáltató sajtóügyeletesét egy vodafone-os mobilszámon tudtuk elérni: a Telenortól kapott információk szerint a mobilcégnél tudnak a problémáról, mely elsősorban a Budapesten és környékén élő felhasználóknál - de azok közül sem mindenkinél - jelentkezik. A probléma elhárításán dolgoznak a szakemberek, de egyelőre nem tudni, mikor állhat helyre a hálózat.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A Telenornál egyelőre azt sem tudták megmondani lapunk kérdésére, hogy mi okozta a problémát, a szolgáltató a későbbiekre ígért tájékoztatást a részletekről. A cég hálózatát egyébként idén több kisebb-nagyobb leállás is sújtotta már, de azok jellemzően az időjárási körülményeknek - például viharoknak - voltak köszönhetők.

A magyar mobilszolgáltatóknál utoljára csaknem napra pontosan egy évvel ezelőtt volt jelentős műszaki hiba: a T-Mobile hálózata 2009. december 4-én hajnalban gyakorlatilag teljesen összeomlott egy hálózati szoftver frissítését követően. A mostani katasztrófahelyzet ennél valamivel kisebbnek tűnik, a probléma súlyossága azonban a helyreállítás gyorsaságán is múlik - tavaly a T-Mobile-nak több mint fél nap kellett ahhoz, hogy helyreállítsa a hálózatot.

Frissítve 12:37-kor: A Telenor weboldala már részlegesen elérhető, bár az oldalak egyelőre lassan töltődnek be. A székházban is kezd helyreállni az internetkapcsolat.

Frissítve 13:03-kor: A mobiltelefon-szolgáltatások is kezdenek helyreállni, a Telenor irodaháza már telefonon is elérhető.

Frissítve 13:09-kor: A Telenor Facebook-oldalára felkerült nyilatkozat szerint a hibát elhárították. a cég szerint a telefonos szolgáltatás részlegesen, a cikkben is említett régiókban, a mobilnet-szolgáltatás pedig országosan állt le. Aki továbbra sem tud telefonálni, annak a mobil ki- és bekapcsolását javasolja a szolgáltató.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról