Szerző: Dojcsák Dániel

2009. szeptember 30. 10:46

Hogyan szerezhetünk Google Wave meghívót?

A Google ma 100 ezer felhasználó számára engedélyezi a hozzáférést legújabb találmányához, az ígéretek szerint az online kommunikáció forradalmát jelentő Wave-hez.

A webes világ sokmilliónyi tagja árgus szemekkel figyeli Gmail-postafiókját a mai napon, várva, hogy érkezik-e számára meghívó a Google Wave-be, amivel a néhány ezer fejlesztő és egyéb szerencsés kiválasztott után elsők között tesztelheti az új szolgáltatást. A valós idejű kommunikációt és közös munkát lehetővé tévő rendszer a bejelentés napjától a webvilág figyelmének központjában van, a mai kérdés viszont csupán annyi, ki juthat meghívóhoz?

Négy lehetőség, de egyik sem könnyű

Jelenleg négy út van a felhasználók előtt, de aki csak most kapott észbe, nem sok esélye van hogy az elsők között lehessen. Legjobb helyzetben azok vannak, akik a bejelentés után azonnal regisztrálták Gmail-fiókjukat a meghívót igénylő oldalon, valószínűleg ők kapnak először hozzáférést a Wave-hez. Feltételezhetően tömegesen regisztráltak a felhasználók, valószínűleg sokan több címmel is, ezért nyilván nem minden kérés teljesül azonnal.

Aki a fejlesztői tesztben részt vett, s ott rendelkezett hozzáféréssel, annak a Wave-hozzáférése továbbra is megmarad. Ezek az emberek természetesen kiemelt szereppel bírnak, hiszen az elnyújtott fejlesztési folyamatban ők azok, akiktől a Google a leginkább várja a visszajelzéseket, hibaészleléseket, illetve azt, hogy kiegészítőket gyártsanak a rendszerhez. Magyarországon is volt néhány fejlesztő, többek közt a HWSW is egy ilyen tesztfiókon keresztül tehette mérlegre idő előtt a Wave-et.

Azok is eséllyel jutnak Wave-fiókhoz, akik fizetős Google Apps-felhasználók. A Google számára fontos, hogy azon vállalatok, melyek már most is Google-felületeken dolgoznak, kommunikálnak, az elsők között ismerhessék meg az új technológiát. A Wave egy kommunikációs és kollaborációs eszköz, amivel bárki tud játszadozni, de a valós előnyei, erősségei akkor mutatkoznak meg, ha működő közösségek kezdik el használni.

A negyedik lehetőség a hozzáférésre, hogy a fejlesztői teszt mellett párhuzamosan futó kísérleti projektek révén Wave-hez jutott felhasználók további embereket hívhatnak meg már most. A Google ezt is hivatalosan megerősítette, sőt magyarázta is. \"A Google Wave sokkal hasznosabb, ha a barátaid, kollégáid, családod is tudják használni.\" A céges elérésekhez hasonlóan itt is az a cél, hogy hálózatok alakuljanak ki. Igaz feltételezhetően ezzel a lehetősséggel egyelőre óvatosan bánik majd a szolgáltató, hiszen nem lenne szerencsés eldurrogtatni a puskaport akkor, amikor a Wave még csecsemőkorban jár.

Az érdeklődés hosszú távon való fenntartására nincs is jobb módszer, mintha valami csak a kiválasztottaknak jár, ha a szolgáltatáshoz való hozzáférés értékkel bír. Egészen addig, amíg ez így van, a Wave kissé misztikus lesz, s folyamatosan beszélnek majd róla az emberek, mert ami a fal túloldalán van, az mindig érdekes.

Mint a Gmail

A Wave elindítása kísértetiesen hasonlít a Gmail 2004-es indulásához. Az akkor már évek óta belső használatban lévő rendszer publikussá tétele szintén egy fokozatos folyamat volt, s először csak nagyon kevés ember juthatott meghívóhoz, majd a már meglévő felhasználók is lehetőséget kaptak ismerőseik meghívására. Nagyon sokáig egyes országokban, többek közt hazánkban is, csak meghívóval lehetett regisztrálni, miközben az Egyesült Államokban például már szabad volt a vásár. A Gmail felületén mind a mai napig megmaradt a meghívás funkció, mindenkinek legfeljebb ötvenet küldhet, igaz,nagyon gyorsan \"újratöltődik\" a keret.

Amennyiben a Wave-et is hasonlóan indítja el a Google, akkor a mai premiert követően akár hosszú hónapok is eltelhetnek, mire minden korai befogadó, érdeklődő megkapja hozzáférését, s akár évek kérdése is lehet, mire a Wave általánosan elterjedt szolgáltatássá növi ki magát. Ha egyáltalán ez megtörténik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról