Szerző: Bizó Dániel

2009. július 29. 11:53

Hivatalos: egyesíti keresőit a Microsoft és a Yahoo!

A Microsoft és a Yahoo! vállalat nem olvad össze, ellenben létrejön a sokat rebesgetett keresési szövetség, melynek értelmében egyesítik a két cég keresőjét, hogy sikeresebben vegyék fel a harcot a piacot eluraló Google-lel.

A Binget használja a Yahoo!

A 10 évre szóló exkluzív megállapodás értelmében a Yahoo! a Microsoft új keresőjét, a Binget fogja alkalmazni, ami azt jelenti, hogy a Microsoft hozzájut korábbi riválisának keresési forgalmához. Az ügylet érdekessége, hogy a Yahoo! a Microsoftnál lényegesen nagyobb részesedéssel rendelkezik a webes keresések piacán, az Egyesült Államokban és globális léptékben egyaránt. Június során a Yahoo! 19,6, a Microsoft pedig 8,4 százalékkal részesedtek az amerikai keresésekből, míg globálisan a Yahoo! nagyjából 10 százalék körüli, a Microsoft pedig 3 százalék körüli szeletekkel bír.

A két vállalat együtt tehát az amerikai keresések 28, míg globálisan nagyjából 13-14 százalékát tudhatja magáénak, szemben a Google rendre 65 és 62 százalék körüli arányával, becslik a comScore legfrissebb adatai. Tavalyi adatok alapján Európában a Google a 80 százalékot közelíti, a Yahoo!-Microsoft páros itt az 5 százalékot sem éri el. Kétségtelen, hogy az erőfeszítések fókuszát elsőként az amerikai piac fogja képviselni, a megnövekedett forgalom lehetővé teszi a keresőtechnológia további csiszolását, valamint nagyobb IT-erőforrásokat is kaphat a web feltérképezéséhez és a tartalmak kiértékeléséhez. A Microsoft 10 éves exkluzív licencet szerzett a Yahoo! keresőtechnológiájának használatára, beleértve annak integrációját is. \"A keresésben való sikeresség innovációt és megfelelő mérete egyaránt követel. [...] Ez a megállapodás biztosítja számunkra a méreteket és erőforrásokat, hogy megalkossuk a keresés jövőjét\" -- fogalmazott Steve Ballmer.

Jól járnak a hirdetők

A Wall Street Journal nem sokkal a hivatalos bejelentés előtt kipattintotta az egyezség részleteit. Míg a Microsoft a keresőmotorra koncentrál, addig a keresőhöz kapcsolódó reklámhelyek értékesítése nagyobb részt a Yahoo! kezében összpontosul majd. A megállapodás pontosabban úgy szól, hogy a kiemelt ügyfelekkel exkluzívan a Yahoo! értékesítési csapata foglalkozik majd, míg az önkiszolgáló hirdetőket a Microsoft AdCenter rendszere fogadja majd. A felek megosztoznak majd a bevételeken, a Microsoft a Yahoo! oldalain realizált bevétel 88 százalékát utalja át a Yahoo! számára az együttműködés első öt éve során. Az első 18 hónap során keresési forgalomarányos bevételt garantál a Microsoft a Yahoo! számára. A grafikus hirdetések terén a két vállalat nem működik együtt.

Az elképzelések szerint a reklámozók számára sokkal vonzóbb lesz a Microsofthoz vagy Yahoo!-hoz fordulni keresési hirdetésekkel, mivel a korábbinál lényegesen több vevőt érhetnek el egyetlen felületen keresztül, erősebb alternatívát adva a Google-re. A megállapodásnak várhatóan nincs jelentős azonnali pénzügyi vonzata. A Yahoo! közölte, hogy az üzemi eredmény évi 500 millió dolláros, a cash-flow 275 millió dolláros javulását, valamint a tőkeberuházási igények évi 200 millió dolláros csökkenését prognosztizálja, miután a együttműködés teljeskörűen megvalósult, ami 24 hónappal a hatósági jóváhagyást követően várható.

Egyelőre nem világos, hogy a Microsoft és a Yahoo! keresőpiaci egyesülését jóváhagyja-e az amerikai piac felügyeletét ellátó Igazságügyi Minisztérium, amitől a két vállalat is tart. Érvelésük a Journal forrásai szerint arra épül, hogy erősebb versenyt támasztanának a Google-lel szemben. Reményeik szerint 2010 elejére megkapják a hatóságok áldását. A felek közölték azt is, hogy az adatvédelmi szempontok miatt minimalizálják az adatok kicserélését.

A két cég közötti szoros összefonódás a Microsoft másfél évvel ezelőtt tett, eredetileg 44,7 milliárd dollár értékű felvásárlási ajánlatának hosszú lefolyású eredménye. A tranzakciót a Jerry Yang alapító és elnök-vezérigazgató vezette menedzsment ugyanis elgáncsolta, ebbe azonban később maga is belebukott, miután a válság hatására a cég papírjainak árfolyama kilátástalan távolságba került a Microsoft által kínált ártól, a Steve Ballmer pedig később már visszakozott az akvizíciótól. Yang távozását követően az új elnök-vezérigazgatóval, Carol Bartz-cal pedig tárgyalások egy új, sokkal pragmatikusabb alapokon történő sorozata előtt nyílt meg az út, ami lehetővé tette a keresési szövetség létrejöttét.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról