Szerző: Koi Tamás

2008. szeptember 30. 10:17

Szkeptikus az OLED-ek rövid távú sikerével kapcsolatban a Panasonic

Az OLED-ekkel kapcsolatos korábbi bizakodó kinyilatkozások és a fejlesztésbe ölt hatalmas pénzösszegek ellenére meglehetősen szkeptikus véleményeket lehetett hallani a Ceatec 2008 kiállítás nyitónapján az egyik legnagyobb japán szórakoztatóelektronikai gyártónak számító Panasonictól a technológia jövőbeni térhódítását illetően.

[HWSW] Az OLED-ekkel kapcsolatos korábbi bizakodó kinyilatkozások és a fejlesztésbe ölt hatalmas pénzösszegek ellenére meglehetősen szkeptikus véleményeket lehetett hallani a Ceatec 2008 kiállítás nyitónapján az egyik legnagyobb japán szórakoztatóelektronikai gyártónak számító Panasonictól a technológia jövőbeni térhódítását illetően.

Kizárt dolog, hogy a szerves fénykibocsátó diódákra (azaz OLED-technológiára) épülő panelekkel szerelt televíziókészülékek néhány éven belül megtörjék a ma széles körben elterjedt LCD- és plazmaalapú megoldások dominanciáját: a technológia egyelőre nem elég kiforrott és olcsó ahhoz, hogy nagyobb méretű panelek sorozatgyártását is meg lehessen kezdeni -- mondta a kiállításon újságírók előtt Sakamoto Toshihiro, a Panasonic AVC Networks elnöke. A cég portfóliójában egyelőre egyetlen OLED-televízió sem szerepel -- a világon egyedüliként a Sony forgalmaz ilyen megjelenítőt; a 11 hüvelykes XEL-1 tavaly év végén kerül forgalomba Japánban.

Sony 11 hüvelykes OLED LCD-tévé
A világ első OLED-tévéje, a Sony XEL-1

A többi ázsiai szórakoztatóelektronikai gyártóval együtt a Panasonic is dolgozik OLED-tévék fejlesztésén, a cégnek ugyanakkor -- tette hozzá Sakamoto -- újra kell gondolnia a technológia piaci pozícióját. Az egyik legnagyobb iparági szereplő szkeptikus hozzáállása mindenesetre kétségessé teszi, hogy az LCD-nél vagy a plazmánál lényegesen kontrasztosabb képet nyújtó, emellett sokkal vékonyabb paneleket eredményező OLED-technológia a jövő évtized közepénél előbb utat találhat magának a nappalikba.

Idén nyáron, a mostani, meglehetősen visszafogott nyilatkozatok előtt a Panasonic márka tulajdonosa, a többek közt kijelzőpaneleket is gyártó Matsushita Electric Industrial még arról számolt be, hogy koreai riválisait megelőzve rövid távon igyekszik a nagyobb panelek gyártását felfuttatni, kerül amibe kerül alapon: a cég jövő tavasszal indítaná be a 20 hüvelykes, vagy nagyobb OLED-ek gyártására felállított üzemét, ahol egyelőre csak az új technológiájú kijelzők prototípusai készülnének. A Matsushita ezzel együtt megduplázza a kutatás-fejlesztésben résztvevő szakemberek számát is, így rövid időn belül egy nagyjából 200 fős mérnöki gárda vesz majd részt az új generációs kijelzőpanelek megtervezésében.

A japán cég a nyáron ismertetett tervek szerint 2011-ben kezdené meg a nagyobb televíziókészülékeknél is alkalmazható OLED-panelek tömeggyártását -- a japán elektronikai multi 2010-ben egy LCD-paneleket gyártó üzemében állítaná fel azokat a gyártósorokat, melyekben a mai LCD-k méretével felérő, 40 hüvelykes, azaz nagyjából 100 centis képátlójú OLED-tévékbe kerülő paneleket állítják elő. A Himedzsiben található üzemben egy évvel később indulhat meg a nagyobb kijelzők tömegtermelése. A gyártósorok felállítása és a fejlesztés több mint 100 milliárd japán jenbe kerül a vállalatnak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról