Szerző: Hlács Ferenc

2016. március 3. 10:30

Kipróbáltuk: Sony Z5 Premium, a VR véletlen királya

A Sony Xperia Z5 Premium az első telefon, amelyet 4K kijelzővel szereltek fel - igaz a brutális panelt átlagos használathoz nehéz lenne megindokolni, VR szemüvegbe téve azonban egyből értelmet nyer.

A Sony idén elköszönt Z szériájától, a csúcsmodell-sorozat utolsó darabjai tavaly nyár végén láttak napvilágot. A cég ekkor mindjárt három Z5 verzióval is előállt, szokásához híven az 5,2 hüvelykes standard csúcsmodell mellett egy kisebb, 4,6 hüvelykes változatot is kiadott "Compact" címkével - korábban mindkét eszközt volt szerencsénk kipróbálni. Utóbbiak egyébként hagyományosan népszerű modellek, mára gyakorlatilag ez maradt az egyetlen, kisméretű androidos csúcsmodelleket felvonultató széria. A szokásos két telefonon túl azonban a Sony 2015-ben felfelé is terjeszkedni kezdett, az Xperia Z5 telefonok sorához így - mintegy nagy fináléként - az 5,5 hüvelykes Z5 Premium is csatlakozott.

A készülékben dolgozó hardvert tekintve lényegében egy felnagyított Z5-ről van szó: ugyanazt a processzort, memóriát és kamerát is találjuk a két eszközben. Akad azonban egy fontos különbség, amelynek köszönhetően a Premium címkés telefon még az idei Mobile World Congress frissen leleplezett csúcsmodelljeit is maga mögött hagyja - a kijelző.

Az első okostelefon 4K panellel

Az Xperia Z5 Premiumban a kereskedelmi forgalomban kapható androidos telefonokon eddig használt legnagyobb felbontású panel kapott helyet. Ez az első 4K felbontású kijelzővel felszerelt telefon, a panel egész pontosan 2160x3840 pixelt vonultat fel. A korábban leginkább tévék vagy monitorok paraméterei között felbukkanó érték a Z5 Premium 5,5 hüvelykjén egészen elképesztő, 806 PPI-s pixelsűrűséget produkál.

Hogy ez pontosan milyen előnyökkel jár a mindennapi használat, böngészés, emailezés, videózás vagy játék során egy hasonló méretű Quad HD vagy akár Full HD panelhez képest? Semmilyennel. A csúcstelefonokban manapság népszerű Quad HD panelek ugyanekkora képátló mellett 534 PPI, az idén (különösen a Sony új Xperia X sorozatában) reneszánszukat élő Full HD felbontású kijelzők pedig 401 PPI pixelsűrűséget hoznak - mindkét érték elég magas ahhoz, hogy egy átlagos látással rendelkező ember szabad szemmel ne tudjon különbséget tenni közöttük.

Platón ragadt informatikusok klubja

Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.

Platón ragadt informatikusok klubja Egyetlen más szakma sincs, ahol olyan gyorsan el lehet érni a karrier-platóra, mint az IT. A midlife, a mid-level mellett létezik mid-career krízis is.

A hasonló óriásfelbontásoknak ezzel együtt nagyon is van létjogosultsága - csak épp nem a mindennapi "utcai" felhasználás során. Az ilyen pixelsűrűségeket felvonultató telefonok az éppen szárnyait bontogató VR, azaz virtuális valóság szemüvegek hullámait lovagolhatják meg - legalábbis azt a vonulatot, amelyben a telefonok látják el a kijelző szerepét.

A VR jelenleg két ágra látszik oszlani, ezek egyikét a mobilokhoz szánt kiegészítő szemüvegek, jobban mondva szemüvegkeretek alkotják, melyeket 2014-ben a Google indított útjára kartonpapírból hajtogatható Cardboard megoldásával, a másikat pedig PC-khez vagy konzolokhoz szánt dedikált eszközök mint az Oculus Rift, a HTC Vive vagy épp a Sony korábban Project Morpheus néven ismert PlayStation VR-ja - a nagyfelbontású telefonkijelzők értelemszerűen az előbbi halmazban lelhetnek otthonra.

A Cardboard és a hasonló szemüvegek lényegében kimerülnek egy műanyagból vagy akár papírból készített keretben, amelybe behelyezhetjük a telefont, annak kijelzőjét pedig két lencsén keresztül nézhetjük - ezek formálják aránylag széles látószögű képpé a telefonon megjelenített, a szemekhez kettéosztott tartalmat. Miután a telefon képét így a szó szoros értelmében nagyítón keresztül nézzük, az alacsonyabb sűrűségű kijelzők azonnal viccesen pixelessé, "szúnyoghálóssá" válnak.

Bár a hasonló szemüvegek, headsetek még ezzel együtt kis kifejezetten látványos élményt nyújtanak, hosszútávon nem túl immerzív az pixelfüggönyön át nézett tartalom. A 4K esetében ugyanakkor már más a helyzet: igaz még az irdatlan nagy felbontás sem gyomlálja ki teljesen a pixeleket a felhasználók látóteréből, azok már korántsem rajzolódnak ki olyan egyértelműen, mint akár a Quad HD kijelzős modellek esetében.

Kihagyott ziccer?

Erről az Z5 Premiumot egy Cardboard keretbe csúsztatva magunk is meggyőződhettünk: a rögtönzött VR-szemüveg meglepően szép képet produkált - igaz, a méretes telefon két vége valamelyest kilógott a kisebb eszközökhöz tervezett papírkeretből. A hatás ezzel együtt impresszív, a különböző Google Cardboard demókban körbenézve sokkal-sokkal szebb a kép, mint az eddigi próbálkozások. Ugyan az app által a renderelésre használt felbontás nem 4K, így némi fűrészfogazás észrevehető, a kijelző pixelsűrűsége hatalmas előrelépést hozott.

Google Cardboard: nagyítók mögött a mobil.

(forrás: Mobiwatch)

Ez egyébként a Z5 Premiumnál több helyen előfordul: mint a készülékrajt után röviddel kiderült, az Android felületeit a rendszer nem a panel natív 4K felbontásán rendereli, hanem pontosan negyedakkora, FullHD méretben. A panel azért nem marad teljesen kihasználatlanul, egyes appok, mint a galéria vagy a 4K-s videók lejátszása a natív felbontást használják. Ebből egyébként semmi nem vezető észre, ha nem nagyítóval vizsgáljuk a felületeket, ellenben az akkus üzemidőt kíméli, hiszen a GPU-t iszonyatosan meg tudja terhelni a kijelző meghajtása.

A 4K panel bevezetése a Z5 Premiumban egyébként kifejezetten érdekes lépés volt a Sony részéről, hiszen a vállalat - legalábbis jelenlegi állás szerint - nem dédelget olyan jellegű VR ambíciókat mint például a Samsung, amely már tavaly piacra dobta csúcstelefonjaival használható GearVR sisakját, a japán cég ehelyett a PlayStationhöz készülő szemüvegére koncentrál. Ennek fényében kifejezetten fura, hogy épp a Sony gondozásában látott napvilágot a mobil-VR-re jelenleg minden kétséget kizáróan legalkalmasabb okostelefon. Mindenesetre ha vállalat nem is, más gyártók hamar kiszúrták az eszközben rejlő potenciált: azt az idei MWC-n mi is láthattuk, több cég (például a Huawei) is a legnagyobb Z5 modellt használta cardboardos VR demóihoz, a készüléket a kartonpapír alatt gondosan elrejtve.

Kinek lehet szüksége tehát ilyen panelre? Egyértelműen azoknak, akik kőkemény médiafogyasztásra használják okostelefonjukat - nem elhanyagolható részben valamilyen Cardboard headset-variáns keretei között, és nincs elég türelmük, hogy kivárják míg a gyerekcipőben járó terület kiforrottabbá válik, valamint kiszélesedik valamelyest a jelenleg kifejezetten gyér tartalomkínálat. Emellett az sem árt, ha ezért hajlandók kicsengetni a készülék még mindig 180 ezer forint környékén mozgó árát.

a címlapról