Szerző: Bányai György

2007. október 31. 12:18

Kipróbáltuk: Canon EOS 40D félprofi tükörreflexes fényképezőgép

A Canon augusztus 20-án a Hollandiai Amstelveenben mutatta be több újdonság mellett az EOS 40D félprofi tükörreflexes fényképezőgépét, amelyet a Canon Hungária Kft. jóvoltából pár napon keresztül most szerkesztőségünkben is vendégül láthattunk. Fotóztunk vele, tapasztalatainkat és az elkészült képeket most megosztjuk a kedves olvasóval.

[HWSW] A Canon augusztus 20-án a Hollandiai Amstelveenben mutatta be több újdonság mellett az EOS 40D félprofi tükörreflexes fényképezőgépét, amelyet a Canon Hungária Kft. jóvoltából pár napon keresztül most szerkesztőségünkben is vendégül láthattunk. Fotóztunk vele, tapasztalatainkat és az elkészült képeket most megosztjuk a kedves olvasóval.

Vigyázat! Nem belépőszint!

Már lerágott csont az első, elérhető árú digitális tükörreflexes fényképezőgép, az EOS 300D piacra robbanásával kezdeni egy bemutatót, nem is lesz így, bár ez a gép az alacsony árával a belépőszint feletti kategóriára is jótékony hatással volt. Azért sem tesszük, mert a 300D 2003 augusztusi bejelentésekor a Canon félprofi sorozatának (ebbe sorolható a 40D is) első tagja a 3000 dollárért az adott korban remek ár-értékarányt képviselő EOS D30 már három éves volt.

A jelenlegi belépőszintű sláger EOS 350D és 400D feletti kategóriába sorolt félprofi EOS 40D az ambíciózusabb fotósok számára készült, jópár lehetőségében túlmutat az előbb említett két gépen, illetve a 2006 februárjában bemutatott közvetlen előd, a EOS 30D képességein is. Írásunk további részében az EOS 30D-hez hasonlítjuk, a különbségeket ehhez a géphez mérjük.

EOS 40D

A kép minősége természetesen nem egyedül a vázon és az abban található képérzékelőn múlik, hanem a feltekert optikán is, amely a tesztünk idején igazodott a váz képességeihez. A CANON EF 16-35 mm f/2.8 L USM objektív a profi fényképészek egyik kedvenc darabja, alacsony színszórás, a zoomtartomány egészére értendő f/2,8-as fényerő és gyönyörű rajzolat jellemzi. 350 ezer forintos ára miatt gyanítható, hogy az olcsóbb kínálatból választanak a leendő vásárlók alternatívát, de az EOS 400D 20 ezer forintos kitobjektívjével az EOS 40D-t párosítani több mint szentségtörés, ilyen mélységektől mindenkit óvva intünk. A 40D vásárlásakor legalább 100-120 ezer forintos kiadással mindenképp számoljunk az optika oldaláról, vagy maradjunk a 400D-nél.

Canon EOS 40D a 16-35-ös optikával
Canon EOS 40D a 16-35-ös optikával

Még az EOS 5D-nél is gyorsabb!

Az EOS 40D a megapixelek számának emelkedésén kívül számos pluszt ad az EOS 30D-hez képest. A 10,1 megapixeles CMOS képérzékelőn (30D: 8,2 megapixel), az élőkép megjelenítésére is alkalmas kijelzőn, valamint a számtalan kényelmi extrán kívül még gyorsabb is lett. Kétféle sorozatfelvételi üzemmód közül választhatunk, a gyorsabbik 6,5 kép felvételére ad lehetőséget másodpercenként, a gyártó állítása szerint akár 72 kép erejéig, míg a köztes buffermemória megtelik.

A teszt során ebből a szempontból az optimális fotózási körülményt nem sikerült megtalálnunk, a sorozat előbb, már 46-58 kép elkészülte után lassabb sebességre váltott maximális felbontású, legjobb minőségű JPEG formátum kiválasztása esetén. Kipróbáltuk felhelyezett lencsesapkával is, amely esetben a teljes sötétség a legkevesebb részletet jelentő fekete képet eredményezte, ekkor a sorozat elképesztő, 136 képkocka hosszan tartott.

Már a keresőben is informálódhatunk az ISO értékről
Már a keresőben is informálódhatunk az ISO értékről

A sorozatfelvétel a zárszerkezeten és a köztes memória méretén kívül a képfeldolgozó processzor sebességén múlik. Az EOS 40D DIGIC III feldolgozóegysége 65 millió képponttal képes foglalkozni egyetlen másodperc alatt. Az EOS 30D DIGIC II egysége másodpercenként öt, 8,2 megapixeles fotó elkészültét tette lehetővé egy 30 képkockás sorozat erejéig, tehát kimondhatjuk, hogy a sportfotósok jelentős teljesítmény-többlettel találkozhatnak az új gépben.

Az összehasonlítás kedvéért: az EOS 400D (DIGIC II) 3 kép másodpercenkénti felvételére alkalmas, 27 kép hosszan, a 40D árának kétszereséért megvásárolható EOS 5D (DIGIC II) szintén csak 3 képkockát tud egy másodperc alatt nagyjából 60 kép erejéig. A teljesség kedvéért az azonos kategóriájú 12,3 megapixeles Nikon D300 6 kép másodpercenkénti felvételére képes 100 képig, Az Olympus E3 5 kép másodpercenkénti sorozatai egészen a kártya beteltéig tarthatnak, ha a kártya elég gyors hozzá.

Extrák

Az EOS 40D a sorozatfelvételi képessége mellett egyéb területeken is túlmutat az elődön, az EOS 30D-n. A CMOS szenzor ultrahangos portalanítót kapott, bár továbbra is célszerű az objektívek cseréjét lefelé fordított gépvázzal megejteni, ha ennek ellenére mégis porszem kerül a gépezetbe, azt nagy hatásfokkal képes lerázni az érzékelőről. A kijelző képpontjainak száma a 30D-hez képest nem változott, továbbra is 230 ezer, de a 2,5 hüvelyk helyett immár 3 hüvely átlójú, ráadásuk az új gép az elődtől eltérően divatos élőkép üzemmódra is képes, szerencsétlen módon teremtve meg a tükrös gépektől eltérő kompaktgép-érzetet. Ebben az üzemmódban a gép élességállításra nem képes. Ennek hiányát a tervezők is érezték: Az AF-ON gomb megnyomásakor a tükör visszacsapódik, majd az élességállítás megtörténte után visszakapjuk az élőképet.

A 146x108x74 milliméteres, az akkumulátor és a kártyanyílás fedelénél vízálló magnézium gépváz akkumulátorral együtt 822 grammot nyom a mérlegen, amelyet a tesztünk során az optika további 600 grammal fejelt meg. Közel másfél kilóval a kezünkben túlzás lenne azt mondani, hogy a exponálás közben esélyünk nem volt berázni a gépet, annyit azonban kijelenthetünk, hogy erre jóval kisebb az esélyünk, mint egy 15 dekás kompaktgép esetében.

Tesztfotók, tapasztalatok

Az teszt alatt készült fotósorozaton az ISO-érzékenység növelésével együttjáró zajszint-emelkedést figyelhetjük meg ISO 100 és ISO 1600 között, (a gép lehetőséget ad 3200-as boostra is), elmondhatjuk, hogy a CCD képérzékelőkhöz képest hatalmas előnye van ezen a téren a CMOS szenzoroknak, amelyre a Nikon (300D), az Olympus (E3), a Sony (Alpha A700) is váltott a kategóriában.

A képre kattintva megfigyelhető a különböző ISO beállításokhoz tartozó zajszint
A képre kattintva megfigyelhető a különböző ISO beállításokhoz tartozó zajszint

A képminőség jellemzésekor mindenképp ki kell térnünk arra a tényre, hogy a képérzékelőn 5,7 µm méretűek a képpontok, amelyek eredményeképp az egyenes vonalak alig észrevehetően ugyan és kivételes esetekben "szálkás-szőrös" szélekkel kerülhetnek rögzítésre, és a zajszint már ISO 100-as értéknél is lehetővé teszi a szemlélő számára bizonyos esetekben a zöld, kék és vörös képpontok elkülönítését egy homogén, egyszínű, sötétebb képrészleten. Erre nem adódott lehetőségünk még az alacsony árú 6 megapixeles EOS 300D esetében sem, igaz, annak CMOS szenzorának pixelmérete is nagyobb (22,7x15,1 milliméteren 6 millió képpont), hiszen a képkivágás-faktor nem különbözik nagymértékben az EOS 40D-hez képest (22,2x14,8 milliméteren 10,1 millió), mindkét esetben 1,6-os szorzóval találkozunk az optikák gyújtótávolságának számításakor.


Mintaképek az EOS 40D fényképezőgéppel

További tesztfotók ide kattintva letölthetők

Kinek kell ilyen?

A 327 ezer forintos áron (csak a gépváz, kitben optikától függően többe kerül) EOS 40D remek sorozatfelvételi képessége miatt, leginkább a sportesemények iránt rajongókat foghatja meg, de ezen kívül sok 300D, 350D és 400D tulajdonos is nyugodt szívvel fontolhatja meg a cserét, amennyiben képes a jelenleg 161 ezer forintos 400D-hez képest a számottevő ártöbbletet megfizetni. A 30D tulajdonosok számára a szenzortisztítás és a komolyabb sorozatfelvétel fontossága indokolhatja a cserét, a masszív gépváz, a kényelmesebb markolat és a korlátozottan használható élőkép üzemmód azonban kevésbé.

Véleménye van?

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról