Szerző: Vörös Péter

2001. június 11. 08:05

A 3Com profitfigyelmeztetést tett közzé és a cég megválik a kábel ill. DSL modem üzletágtól

HIRDETÉS

A hálózati berendezéseket gyártó 3Com egyfolytában harmadik negyedéve jelent be profitfigyelmeztetést, ezúttal arról számolt be a cég, hogy a június 1-vel zárult negyedévben a várt forgalom mindössze 450-475 millió $, szemben a korábban várt 550-600 millió $-ral. A cég nemigen bocsátkozott részletekbe, egyszerűen az USA gazdasági lassulást okolta a gyengébb eredményekért, amelyeknek hivatalos közzététele június 26-án lesz. A profitfigyelmeztetés előtt a First Call által reprezentált elemzők részvényenként 45 centes veszteséget vártak.

A Cisco Systems-hez, a Lucent Technologies-hez és más hálózati céghez hasonlóan a 3Com-ot érzékenyen érintette a gazdasági lassulás. Májusban azt jelentette be a cég, hogy 3.000 alkalmazottat bocsátanak el, ez a vállalat létszámának 30%-a. Ebben a számban azoknak az alkalmazottak is benne vannak, akik azért veszítik el állásukat, mivel a cég kiszáll a nagy sebességű modem üzletből.

A múlt héten a francia Alcatel után a 3Com is bejelentette, hogy kiszáll a nagy sebességű modem piacról és eladja ezzel foglalkozó üzletágát. A hét elején az Alcatel jelentette be azt, hogy a szintén francia Thomson Multimedia-nak adja el DSL divízióját.

Jeremy Duke, a Synergy Research Group egyik elemzője szerint viszonylag alacsony haszonrésű üzletágról van szó és az iparág jelentős felhalmozott készletekkel rendelkezik. Duke azt is elmondta, hogy az első negyedévben 20%-kal csökkentek az eladások és valószínűleg ez a trend még folytatódik egy ideig.

A 3Com illetékesei elmondták, hogy a cég a meglévő megrendeléseket még ki fogja elégíteni, csakúgy, mint a garanciális kötelezettségeket.

A 3Com folyamatosan próbál úgy átalakulni, hogy nyereséges legyen, de az elmúlt 15 hónap alatt sokkal kisebb lett a cég. Tavaly önállósították a Palm-ot, a népszerű PDA gyártót, majd a U.S. Robotics-ot, a cég analóg modem üzletágát. Márciusban a cég bejelentette fogyasztói termékeinek leállítását (pl. az Audrey Web-böngésző eszközt és a Kerbango Internet rádiót) annak érdekében, hogy 1 milliárd $-t takarítsanak meg.

A legutóbbi negyedévben a cég 122,8 millió $-t (részvényenként 36 centet) veszített 629,6 millió $-os forgalom mellett.

A 3Com megpróbálja figyelmét nyereségesebbnek tűnő piacokra összpontosítani: a hálózati berendezések piacára telekommunikációs szolgáltatók ill. nagyvállalatok számára, ezen belül is olyan gyorsan növekvő területekre, mint az Internetes telefónia vagy a kábel nélküli hálózatok. A cég továbbra is értékesít termékeket az olyan feljövő piacokon, mint az otthoni hálózatok (olyan technológia, amely lehetővé teszi a számítógépek és más elektronikus eszközök összekötését a lakásokban).

A cég illetékesei azt is elmondták, hogy az alacsonyabb forgalom egyben az is jelenti, hogy nőttek a készletek és egyes termékeknél nőttek a gyártási költségek.

Az elemzők szerint a 3Com-nak megvan az erős alapvető piaca, ti. a hálózati hardverek eladása szolgáltatók számára a CommWorks leányvállalaton keresztül. Ezenkívül jelentős a kis és középvállalatokkal lebonyolított forgalom. A cég reménysége a CommWorks, valamint a drótnélküli ill. az Internet telefónia termékek.

a címlapról