Szerző: Vörös Péter

2001. május 11. 00:52

Az Oracle forgalma a vártnál gyengébben fog alakulni?

[CNET] Az elemzők véleménye szerint az Oracle nem fogja tudni elérni a lejjebb szállított előrejelzéseket, mivel a rivális adatbázis szoftver gyártók egyre több ügyfelet szereznek. Márciusban Larry Ellison, a cég elnök-vezérigazgatója lejjebb vitte a cég e hónap végén záruló, negyedik pénzügyi negyedéves eredményeivel kapcsolatos várakozásokat, mondván hogy az egy évvel ezelőtti 1,84 milliárd $-os forgalom lényegében változatlan szinten fog maradni, hivatkozva a gazdaság gyengeségére.

[CNET] Az elemzők véleménye szerint az Oracle nem fogja tudni elérni a lejjebb szállított előrejelzéseket, mivel a rivális adatbázis szoftver gyártók egyre több ügyfelet szereznek. Márciusban Larry Ellison, a cég elnök-vezérigazgatója lejjebb vitte a cég e hónap végén záruló, negyedik pénzügyi negyedéves eredményeivel kapcsolatos várakozásokat, mondván hogy az egy évvel ezelőtti 1,84 milliárd $-os forgalom lényegében változatlan szinten fog maradni, hivatkozva a gazdaság gyengeségére.

Az igazság azonban az, hogy a gazdaság nem az egyedüli forrása az Oracle nehézségeinek. A cég adatbázis szoftvere, az Oracle legnépszerűbb terméke, jóval drágább, mint az IBM és a Microsoft hasonló termékei. Egyes potenciális ügyfelek egyszerűen nem tudják igazolni az Oracle melletti döntés helyességét.

Az adatbázis szoftver piacon az IBM áll a második helyen, a DB2 adatbázis program legújabb változata éppen ezen a héten jelent meg. Az Oracle adatbázis forgalma a február 28-án zárult harmadik pénzügyi negyedévben 6%-kal 823 millió $-ra nőtt. Az IBM DB2 for Unix eladásai 36%-kal nőttek az első negyedévben, míg a Microsoft SQL Server forgalom több, mint 40%-ka nőtt. (Az IBM és a Microsoft nem hozta nyilvánosságra az adatokat $-ban.)

1999-ben az összes platformot figyelembe véve az Oracle és az IBM egyaránt 30-30%-kal állt a piac élén, a harmadik helyen a Microsoft volt 13%-kal. A Unix rendszereknél az Oracle részesedése 63%, az Informixé (amelynek adatbázis részlegét nemrég vette meg az IBM) 12%, míg az IBM-é 10% volt, közölte Betsy Burton, a Gartner egyik elemzője.

A piackutató cégek még nem tették közzé a tavalyi évre vonatkozó adatokat. A befektetők véleménye szerint az várható, hogy az IBM piaci részesedése nőtt, főként azért, mert összehasonlítható minőséget jelentősen olcsóbban kínál, mint az Oracle.

Az Oracle illetékesi elismerték, hogy a szoftver ára magasabb, mint a konkurenseké, de a használat költségei is alacsonyabbak, mivel a szoftver több felhasználót támogat és a riválisoknál több funkcióval van ellátva.

Mark Shainman, a Meta Group piackutató cég egyik elemzője szerint egy négyprocesszoros szerveren futó Oracle adatbázis program 240 ezer $-ba kerül listaáron, míg az IBM listaára egy hasonló szerveren 70 ezer $.

Jim Moore, a Deutsche Banc Alex. Brown egyik elemzője szerint nem lenne meglepő az, ha május közepe táján az Oracle profitfigyelmeztetést tenne közzé. Ed Dowd, az Independence Investment egyik elemzője egyenesen úgy véli, hogy a legtöbb elemző és befektető szerint az Oracle-nek nem sikerül elérnie a márciusban lejjebb vitt előrejelzéseket.

Az egyik komoly előnye az Oracle-nek az IBM-mel szemben az, hogy az adatbázis szoftverei egyes piaci szegmensekben sokkal szélesebb körben használtak. Egy példa: az Airflash nevű, mobiltelefon szoftvereket készítő cég azért tért át az Informixről az Oracle-re, mert az ügyfelek nagy része Oracle-t használ és ragaszkodtak ahhoz, hogy ők is azt használják.

A piaci háború áprilisban kiújult, mivel az IBM bejelentette, hogy 1 milliárd $-ért megveszi az Informix adatbázis üzletágát. A gartneres Burton véleménye szerint az Oracle elnyerheti az Informix 100 ezer ügyfelének egy részét, ha csökkenti árait. Az Oracle jelenlegi ajánlata az, hogy az Informix licencet 50%-kal beszámítja az Oracle adatbázis árába. Burton szerint ennél jobban kell csökkentenie az Oraclenek az árat.

Egy dolog biztosnak tűnik: az ügyfelek számára csak jót jelenthet az árháború, a termékek egyre jobbak - és ugyanakkor szerencsére egyre olcsóbbak is.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról