Feltételekkel lehet a 4iG-é a PR-Telecom
Csaknem egyéves előzetes feltáró vizsgálatot követően a Gazdasági Versenyhivatal bejelentette, hogy szigorú feltételekkel engedélyezi a 4iG Nyrt. számára a 270 településen jelen lévő PR-Telecom felvásárlását.
A tavaly augusztusban indult versenyfelügyeleti eljárás lezárását követően engedélyezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a 4iG Nyrt. számára, hogy felvásárolja az egyik utolsó megmaradt, közepes méretű távközlési szolgáltatót, a PR-Telecomot. A 270 településen jelen lévő, mintegy 55 ezer, többségében lakossági ügyféllel rendelkező szolgáltató hálózata 79 településen van átfedésben a 4iG saját távközlési cégének, a One-nak a hálózatával, ebből 56 települést értintően kellett a cégnek kötelező vállalásokat tennie az akvizíció engedélyezése érdekében.
Ezeken a területeken lenne a felek együttes piaci részesedése ugyanis kiemelkedően magas (50% feletti, mégpedig oly módon, hogy a részesedés tranzakció általi növekménye is érdemi), ami alapján káros versenyhatások, elsősorban az árak emelkedése volt valószínűsíthető.
IT-security meetup és Tóth Szabolcs standupja a SYSADMINDAY-en! 4 top IT-biztonsági előadóval, Tóth Szabolcs (Szomszédnéni Produkciós Iroda) standupjával vár az idei SYSADMINDAY, most pénteken!
A hivatal közleménye szerint a várható káros versenyhatások kapcsán a GVH álláspontjának megismerését követően a 4iG vállalást tett azok kiküszöbölésére, amelyet a GVH felhívására több körben pontosított. A kötelezően előírt vállalás az összefonódást követő öt évre szól és tartalmát tekintve két irányú: az árazásban a verseny hatásának biztosítására, valamint a versenytárs belépése esetén a kampányok átmeneti korlátozására vonatkozik, illetve tartalmaz igazolási jellegű vállalásokat, amelyek lehetővé teszik az előírt intézkedések teljesítésének utólagos ellenőrzését.
Az árazásra vonatkozó vállalás lényegében azt tartalmazza, hogy a 4iG az érintett településeken a vállalt időszakban csak az ún. referencia településeknél (ezek olyan települések, ahol a szolgáltató versenyben van) alkalmazott mértékben változtathat az árakon.
A kampány vállalás pedig azt biztosítja, hogy ha egy új szolgáltató nagykereskedelmi szolgáltatás igénybe vételével lépne az érintett településeken piacra, akkor a 4iG (illetve a One) az érintett területeken négy hónapig nem keresheti meg a fogyasztókat aktív marketing eszközökkel és nem kötheti hűségvállalással őket magához. Ez nem vonatkozik arra az esetre, ha egy új szolgáltató saját infrastruktúra kiépítése mellett jelenik meg az adott településen.
A GVH legutóbb az Invitel felvásárlását kötötte feltételekhez a magyar távközlési piacon - akkor éppen egy most már a 4iG érdekkörébe tartozó szolgáltató, a DIGI Kft. hajtotta végre az akvizíciót. Az eljárásból akkor kisebb botrány lett, mivel felmerült, hogy a DIGI az adatszolgáltatás során félrevezethette a hatóságot, ezért megismételt eljárás és bírság következett. A DIGI-nek akkor nem volt elég árazási- és marketingvállalásokat tennie, a cégnek a megszerzett infrastruktúra egy részét értékesítenie kellett.
A 4iG egy másik, távközlési területet érintő akvizíciójának engedélyeztetése továbbra is folyamatban van a GVH-nál - ez a Direct One (korábban UPC Direct) műholdas előfizetői bázisának a megszerzése, melyről szintén tavaly júliusban írtak alá szándéknyilatkozatot a felek.