Gyorsabban tűnhetnek el az itthon bejelentett illegális tartalmak
Mostantól jóval gyorsabban tűnhetnek el a Magyarországon bejelentett illegális tartalmak a különböző online felületekről, a szakhatóság által üzemeltetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat minősítése révén.
Megbízható bejelntő, azaz angolul trusted flagger státuszt kapott a Digital Services Act (DSA) rendeletben meghatározottak szerint a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Internet Hotline nevű jogsegélyszolgálata. A kiemelt státusznak köszönhetően a jogsegélyszolgálathoz bejelentett jogsértő tartalmakkal szemben hatékonyabban tud fellépni a szervezet - írja mai közleményében a hatóság.
A DSA meghatározza, hogy az online platformok, például a közösségi oldalak vagy a videómegosztók, hogyan kötelesek kezelni a jogellenes vagy káros tartalmakat. A rendelet értelmében megbízható bejelentőnek olyan szervezeteket minősítenek, amelyek bizonyították, hogy megbízhatóan működnek, és kiemelkedő tapasztalattal rendelkeznek a jogellenes online tartalmakkal kapcsolatos bejelentések kezelése és az ilyen tartalmak eltávolítása terén.
A státuszt az adott tagállam Digitális Szolgáltatások Koordinátora (DSC) ítéli oda, ez Magyarországon a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.
Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.
A jogszabály szerint ezek a szervezetek teljesen függetlenül működnek az online platformok üzemeltetőitől, az általuk benyújtott bejelentéseket pedig a platformoknak elsőbbséggel, késedelem nélkül kell kezelniük. Azaz praktikusan míg egy magánszemély bejelentését az általános tapasztalatok alapján nem feltétlenül kezelik prioritásként a közösségi szolgáltatók, a megbízható bejelentők esetében ezt nem tehetik meg.
A trusted flagger minősítést szerző szervezetekre emellett komoly transzparencia-előírások is vonatkoznak, így a szervezetnek évente nyilvános jelentést kell kiadnia a bejelentésekről, azok eredményéről és az érintett platformok intézkedéseiről.
Az NMHH által 2011-ben életre hívott Internet Hotline jogsegélyszolgálat a fennállása óta közel 20 ezer, online térben elkövetett visszaélést rögzítő bejelentést kezelt. 2019 óta változatlan tendencia, hogy gyermekpornográfia kategóriában, gyermekek online szexuális bántalmazásával összefüggésben érkezik a legtöbb bejelentés a hotline munkatársaihoz. Szintén jelentős probléma a kortársak online bántalmazása (cyberbullying) is, ez nemcsak az iskolában, hanem az otthoni környezetben is folyamatos stresszhelyzeteket teremthet a bántalmazottaknak.