Felszólítást küldtek az európai fogyasztóvédők a Temunak
A közös fellépésen keresztül Európa fogyasztóvédelmi hatóságai rákényszeríthetik a kínai alapítású online piactér üzemeltetőjét arra, hogy hozza összhangba kereskedelmi gyakorlatait a vonatkozó uniós szabályozásokkal.
Az európai uniós fogyasztóvédelmi hatóságokat, köztük a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Consumer Protection Cooperation Network – CPC) és az Európai Bizottság komoly lépésre szánta el magát a Temu-val szemben. Az online piactér felszólítást kapott arra, hogy hozza összhangba a hálózat értékelése szerint sértő gyakorlatait, amelyek ellene mennek az uniós fogyasztóvédelmi szabályoknak.
A múlt héten a Bizottság a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) alapján indította el a hivatalos eljárást a kínai online piactér működtetőjével szemben. A DSA-eljárás és a CPC-hálózat közös fogyasztóvédelmi jogérvényesítési eljárása szoros együttműködésben zajlik, és kiegészítik egymást.
A CPC-hálózat többféle problémás gyakorlatot azonosított a Temu online platformon. A Temu hamisan kelti annak benyomását többek közt annak, hogy a termékeket kedvezményekkel lehet megvásárolni, azonban sok esetben mégsem érvényesíthető az ígért kedvezmény. Nyomás alá helyezi a felhasználókat az áruház a vásárlás befejezése érdekében olyan taktikákkal, mint például a korlátozott termékkészletre vonatkozó hamis állítások vagy hamis vásárlási határidők.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A fogyasztókat a piactér egy „pörgessük meg a szerencsekereket” játékra kényszeríti, hogy hozzáférjenek az online piactérhez, miközben elrejtik a játék jutalmához kapcsolódó használati feltételekről szóló lényeges információkat. Mindemellett hiányosak és helytelenek az áruk visszaküldésére és visszatérítésre vonatkozó információk. A fogyasztók nem kapnak megfelelő tájékoztatást arról, hogy a Temu hogyan biztosítja a weboldalán közzétett vélemények hitelességét, ezért hamis értékelésekkel is találkozhatnak.
A CPC-hálózat tájékoztatást kért a Temutól annak értékeléséhez, hogy a vállalat megfelel-e az uniós fogyasztóvédelmi jog szerinti további kötelezettségeinek. A fogyasztókat egyértelműen tájékoztatni kell arról, hogy a termék eladója kereskedő-e, vagy sem, biztosítani kell, hogy a termékrangsorokat, értékeléseket és minősítéseket ne mutassák be a fogyasztók számára félrevezető módon. Biztosítani kell, hogy az árcsökkentéseket helyesen számolják ki, és hogy a környezetvédelmi állítások pontosak és megalapozottak legyenek.
A Temu-nak egy hónap áll rendelkezésére, hogy válaszoljon az európai fogyasztóvédelmi hálózat megállapításaira, és kötelezettségvállalásokat javasoljon arra vonatkozóan, hogy miként fogja kezelni a feltárt fogyasztóvédelmi jogi problémákat. Amennyiben nem foglalkozik a fogyasztóvédelmi együttműködési hálózat által felvetett aggályokkal, a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket hozhatnak a megfelelés biztosítása érdekében.
A GVH az európai versenyhatóságok közül elsőként már idén márciusban versenyfelügyeleti eljárást indított a Temu online piacteret működtető Whaleco Technology Limiteddel szemben, miután felmerült a gyanú, hogy a vállalkozás a honlapon és a Temu mobilalkalmazáson keresztül valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytat a termékek lényeges jellemzőivel kapcsolatban, különösen a termékek környezeti hatásai tekintetében. A magyar nemzeti versenyhatóság vizsgálata jelenleg is folyamatban van.