Szerző: Koi Tamás

2024. február 26. 11:20

Jön a telkóspecifikus nagy nyelvi modell

A nagy nyelvi modellek és a mesterséges intelligencia a telekommunikációs iparág számára is páratlan lehetőséget jelentenek mind a belső folyamatok, mind a hálózatműködés mind pedig az ügyfélszolgálati folyamatok optimalizálására.

Közösen fejleszt kifejezetten távközlési cégek ügyfélszolgálati folyamataihoz optimalizált nagy nyelvi modellt (Large Language Modell, azaz LLM) a Deutsche Telekom, az e& Csoport, a Singtel, a Softbank és az SK Telecom - jelentették be a felek a ma kezdődött barcelonai Mobile World Congress alkalmával.

A cégek által alapított vegyesvállalat elsődleges feladata az lesz, hogy olyan, LLM-et használó chatbotokat és digitális asszisztenseket fejlesszen, melyekkel az ügyfelek közvetlenül kommunikálhatnak a megszokott ügyfélszolgálati csatornákon.

A mesterséges intelligencia bevetése az ügyfélszolgálati folyamatokban ezzel együtt sem teljesen új keletű jelenség: a Deutsche Telekom az anyaországban például havonta már mintegy százezer ügyfélmegkeresést ad át kvázi a generatív AI-nak.

ai-chatbot-in-telecom

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A vegyesvállalatot létrehozó felek szerint az általánosabb nagy nyelvi modellekhez képes a telkóspecifikus megoldást a feltanítás során olyan tudással látják el elsősorban, mellyel a chatbot a telekommunikációs szolgáltatások működésével kapcsolatos kérdéseket könnyebben megérti és ezáltal megfelelő választ is tud adni rájuk.

A feltanítási folyamat a cégek által kiadott közlemény szerint már meg is kezdődött, melyhez a korábbi ügyfélszolgálati chatek anonimizált beszélgetéseit használják fel.

Az így elkészülő nagy nyelvi modell a tervek szerint egyelőre angolul, németül, arabul, koreaiul és japánul kommunikál, ám később ez a lista tovább bővülhet majd, elsősorban vélhetően a listáról hiányzó világnyelvekkel.

A Deutsche Telekom és az SK Telecom már tavaly ősszel bejelentett egy hasonló tartalmú, kifejezetten nagy nyelvi modellek közös fejlesztésére irányuló együttműködést - az nem egyértelmű, hogy ez annak a megállapodásnak a kiterjesztése-e vagy teljesen új kezdeményezés.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról