Szerző: Koi Tamás

2023. május 15. 12:01

Stabil második tényező lehet a 4iG a magyar mobilpiacon

Csaknem fél évvel az időszak zárását követően közzétette a tavalyi év harmadik és negyedik negyedévére vonatkozó mobilpiaci statisztikáit a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, melyben először tekint a jövőbe a szervezet az egyes piaci szereplők várható pozícióját illetően.

A Vodafone Magyarország és a Digi Távközlési Kft. egy kézbe kerülése ha nem is borítja fel teljesen a mobilpiaci erőviszonyokat, azt a kérdést mindenképpen eldöntheti, hogy a korábban egymással meglehetősen szoros versenyben álló Yettel Magyarország és a Vodafone valamint a Digi potenciális jogutódja közül melyik kerülhet ki középtávon győztesnek.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) múlt pénteken közzétett, a tavalyi év harmadik és negyedik negyedévére vonatkozó mobilpiaci jelentése abból a szempontból mindenképpen különleges és formabontó, hogy külön foglalkozik a hazai mobilpiac konszolidálódásából fakadó potenciális piacváltozásokkal, piactorzulásokkal.

A magyar mobilpiacon - ahogy arra számítani lehetett - rövid- és középtávon várhatóan nem gyakorol komoly hatást a piaci szereplők számának csökkenése (ellentétben a vezetékes szegmensben), a korábban több metrika alapján is fej-fej mellett haladó Yettel és Vodafone küzdelmét azonban eldöntheti az, hogy egy kézbe kerül két szereplő. 

nmhh_22_q3_q4_mobil
forrás: NMHH

Az NMHH friss adatsora alapján ugyanis

2023 elején a Vodafone és a Digi az ügyfelek 28 százalékának fognak együttesen mobilszolgáltatást nyújtani (azaz ez inkább már jelenidő).

A közös részesedés kissé jelentősebb, várhatóan 31 százalék lesz, ha a nagyobb fajlagos bevételt hozó és gyorsan fejlődő lakossági post paid piacot nézzük - húzza alá a hatóság. 

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Alighanem a tarifaszerekezet és az előfizetői bázis összetételének különbségeiből adódó érdekesség, hogy míg a Vodafone ügyfelei stabilan több hívást bonyolítanak, mint a Yettel-előfizetők, addig az adatforgalmazást tekintve pont fordított a helyzet.

Az internetforgalmat bonyolító SIM-ek esetében a hatóság szerint a konvergens operátor ma a piac 29 százalékát érheti el, amivel kissé megelőzi a Yettelt, de jelentősen elmarad a piacvezető Telekomtól.

nmhh_22_q3_q4_mobil_2
forrás: NMHH

A Telekom piacelsőségét egyébként láthatóan semmi sem veszélyezteti a magyar mezőnyben, gyakorlatilag bármelyik szegmensben is mérjük össze a versenytársakat. A magenta színű szolgáltató a hangpiacon csaknem 45%-os, az adatforgalomra használt SIM-ek (kivéve az M2M szegmenst, ahol a Yettel áll az élen) esetében pedig 43,8%-os piacrészesedéssel bír.

Az internetforgalmat bonyolító SIM-ek tekintetében egyébiránt 2022-ben mérföldkőhöz ért a magyar mobilpiac,

a tavalyi második félévben ugyanis átlépte a 10 GB-ot az egy okostelefonos SIM-re jutó átlagos havi adatforgalom (a teljes piacot tekintve).

A kis- és nagyképernyős előfizetések összesítése alapján ez a szám még nagyobb: 2022 negyedik negyedévig átlagosan évente 31 százalék volt a bővülés, így 13 GB-ra nőtt a fajlagos mobiltelefonos adatforgalom. A Telekom-ügyfeleknél még ütemesebb volt a bővülés, évente átlagosan 43 százalék, melyet a Yettel- (22%) és Vodafone-ügyfelek (29%) nem követtek - áll a jelentésben.

A magyar mobil- és vezetékes távközlési piacon a jövőbeni erőviszonyokat és markáns változásokat tekintve továbbra is nyitott kérdés, hogy a 4iG milyen hatékonyan tudja kiaknázni a többségi tulajdonában lévő távközlési szolgáltatók közötti szinergiahatást, erre a kérdésre azonban piaci szakértők egybehangzó véleménye szerint hosszú évek múltán fogunk csak pontos(abb) választ kapni.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról