Szerző: Vörös Péter

2000. november 20. 08:05

A Compaq és a Sony laptop árháborút indított el vasárnap

[CNET] Jelentős árcsökkentéssel állt elő mindkét cég, amelynek fő nyertesei természetesen a vevők lesznek. A többi gyártót pedig a falhoz állította a két cég. Várhatóan a Hewlett-Packard és a Toshiba is hasonló árcsökkentéseket fog végrehajtani. A jelentős árcsökkentések lassuló laptop piacra is utalnak, valamint arra, hogy a Sony kész arra, hogy megszerezze a kiskereskedelmi forgalom első helyét a Compaq-tól - amelyet ez utóbbi természetesen szeretne minden áron megtartani.

A meglepő az a dologban, hogy éppen a legfőbb árháború-ellenző Sony lépett elő a legagresszívabb árcsökkentésekkel, amivel talán az általában jól sikerülő ünnepi szezont szeretnék "lenyúlni" a Compaq-tól és a többiektől.

Néhány példa a mostani árcsökkentésekre: 850 MHz-es PIII alapú, teljesen felszerelt (128 MB RAM, 20 GB HDD, 56 kbps modem 10/100, DVD és 15"-os SVGA+ kijelző) Compaq notebook 2.799$-ba kerül. Ugyanez a gép Pentium III 700 MHz-es processzorral 2.499$. A Sony az Vaio XG38 és a Z505LS árát csökkentette 300$-ral - ezek ugyan 700 ill. 750 MHZ-es PIII processzoraikkal és 14,1" kijelzőjükkel kisebbek, de a Sony bízik abban, hogy a jól felszerelt multimédiás csomag (+ IEEE 1394 port), valamint a vékony és könnyű design őket fogják segíteni.

Elemzők szerint a gyártók igyekeznek eladni meglévő készleteiket az ünnepi szezon végéig - nem sokkal azután várható ui. pl. az 1 GHz-es Pentium III mobil verziójának megjelenése. Az elemzők egyetértenek abban, hogy viszonylag gyenge a laptop forgalom.

A Compaq rendszeresen jelent be árcsökkentést az amerikai Thanksgiving holiday (Hálaadási ünnep) előtt, ennek ellenére meglepő, hogy jelentősen csökkentették (300$-ral) annak a Presario 1800-as notebook modellnek is az árát, amely nemrégiben már átesett egy 200$-os árcsökkenésen.

Sok szakértő szerint a Compaq árcsökkentése válasz a Sony előretörésére, amely augusztus és szeptember folyamán a negyedik helyre tudta lenyomnia a sokáig második helyezett Toshiba-t. Piackutató cégek szerint a kiskereskedelmi laptop eladásokat a Compaq vezette 38,1-41,6%-kal, a Sony volt a második 20-24,2%. A Sony július és szeptember között jött föl a második helyre a negyedikről. [Forrás: PC Data, NPD Intelect]

A Sony teljes felszereltségű készülékekkel érte el kiváló eredményét: DVD-ROM-mal, 15"-os kijelzővel, IEEE 1394 porttal, amelynek révén digitális camcorder-ekhez lehet kapcsolni a laptop-ot és a mellékelt videoszerkesztő szoftverrel akár TV minőségű filmeket is lehet készíteni. A Sony sikere azt mutatja, hogy sokan hajlandóak többet áldozni a laptop-okra, ha azért kapnak is cserébe nem keveset. Most várható az, hogy a Compaq, a HP és a Toshiba is tanul ebből a példából.

A Compaq átlagos kiskereskedelmi ára 1537$ volt szeptemberben, szemben a Sony 2273$-jával. Most annyi történt, hogy a Sony szeretné a piac alacsonyabb szegmenseit is megtámadni alacsonyabb árakkal. A Compaq az 1700-1800$-os régiót szeretné mindenáron megvédeni a Sony ellen, ezért 100$-os árcsökkentést hajtott végre a cég egyes Presario 1200 ill. 1700 modelleknél.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról