Szerző: Koi Tamás

2022. május 30. 10:00

Szorul a hurok a trükkös webáruházak nyaka körül

Szombat óta új fogyasztóvédelmi jogszabályoknak kell megfelelniük a magyarországi értékesítési tevékenységet folytató webáruházaknak, így változtak többek közt az akciósár-feltüntetés és a vásárlói értékelések közzétételének szabályai - két olyan terület, melyeknél a kereskedők korábban előszeretettel nyúltak tisztességtelen eszközökhöz.

Tovább tisztulhat a hazai e-kereskedelmi szektor, miután szombaton hatályba lépett a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló jogszabály módosítása, mely két fontos területen teszi rendbe a webshopok működését. A jogszabályi változások – a határidővel egyetemben – csaknem másfél éve, 2020 decembere óta ismertek a hazai vállalkozások számára, így aki tudott, már előtte felkészíthette rendszerét az új szabályoknak megfelelően.

Az uniós jogharmonizáció révén végrehajtott módosítások a 4/2009. (I. 30.) NFGM-SZMM rendeletet érintették, melyekbe két fontos ponton került változás: egyrészt változott az akciósár-feltüntetés, másrészt a webshopokban megvásárolható termékekhez kapcsolódó fogyasztói értékelések közzétételének szabályai. 

Előbbi kapcsán a legfontosabb változás - hívják fel a figyelmet a CP Contact fogyasztóvédelmi tanácsadócég weboldalán - hogy minden olyan termék esetében, ahol általánosan meghirdetett leárazás történik (százalékos, összegszerű), ott kötelező feltüntetni a korábbi árat. Ez alól kivétel csak az a termék lesz, mely romlandó, vagy a minőségét rövid ideig őrzi meg. További kivétel lehet, ha az árat csak egy szűk körnek hirdetik meg (kupon, törzsvásárlók, stb.).

A korábbi ár minden esetben az elmúlt 30 nap legalacsonyabb ára, függetlenül attól, hogy az elmúlt 30 napban az ár akciós volt, vagy egy eredeti, elképzelt teljes áron adtuk a terméket.

Ez a szabályozás leginkább az akcióhalmozó kereskedők életét nehezítheti meg, illetve a vásárlóik tájékozódását teszi könnyebbé. Az egymást akár napi, heti szinten követő akciók révén ugyanis az árak bizonyos esetekben egy idő után teljesen követhetetlenné válhatnak, ami akár kifejezett célja is lehet egy kereskedőnek, aki így anélkül "akciózhat" tartósan egy terméket, hogy annak árából valójában nem, vagy csak kis mértékben enged. 

discount_coupon

Az új akciósár-feltüntetési szabályok ugyanakkor az év utolsó két hónapjában - amikor a webes és a hagyományos kiskereskedelem az ünnepek miatt a csúcsra jár - alaposan átalakíthatja a kereskedők marketingstratégiáját, illetve az akciózott termékek összetételét. Így például borítékolható, hogy a kereskedők idén előbbre fogják hozni a Black Friday akciót csak azért, hogy decemberben még egy jelentősebb mértékű akciót tudjanak hirdetni az utolsó, év végi hajrában.

Színes akciók


Emellett fokozottan előtérbe kerülhetnek majd a "színes akciók" is, vagyis nagyobb teret nyerhetnek az egy adott termék különböző színvariánsaira külön meghirdetett akciók, ami - amennyiben a webshopban és a számlázási rendszerben eltérő cikkszám alatt szerepelnek az árucikkek - elvileg minden tekintetben megfelel a jogszabályoknak.

Szintén változtak a webáruházakban megjelenő fogyasztói értékelések közzétételének szabályai. Ez azért fontos momentum, mivel a kereskedők ezeket az értékeléseket előszeretettel használják marketingcélra, illetve szabályozás híján eddig gyakorlatilag büntetlenül lehetőségük volt az értékelések önkényes manipulálására, illetve megrostálására.

Mostantól ezt a kiskaput bezárja a jogszabály, mely kifejezetten tiltja a valótlan fogyasztói értékeléseket, melyekért a termék népszerűsítése érdekében akár fizetett is korábban egy-egy kereskedő, illetve kifejezetten elvárja a kiegyensúlyozottságot a jogszabály azzal, hogy tiltja a negatív értékelések közzétételének bárminemű akadályozását, illetve a negatív értékelés utólagos visszavonására irányuló engedmények nyújtását (tipikusan ilyen lehet a bánatkupon).

A fogyasztói értékeléseket ettől függetlenül lehet moderálni, de csak előre meghatározott, transzparens módon közzétett, objektív szempontok alapján, vagyis ha például egy vélemény obszcén vagy sértő tartalmú.

A fogyasztói értékelések ezzel együtt sem feltétlenül tekinthetők mérvadónak egy termék kiválasztása során, főként mivel a legtöbb értékelés a termék megvásárlását, tényleges használatba vételét követő napokban történik. Az értékelések sürgetése a kereskedő jól felfogott érdeke, mivel a vásárlást, illetve a használatba vételt követő eufória, "rózsaszín köd" miatt legtöbbször kedvezőbb megítélést adnak a vásárlók egy termékről, mint több hónapnyi használatot követően.

Az újonnan életbe lépő jogszabályok valódi hatása várhatóan az utolsó negyedévi akciós időszak, netán a back to school promóciók idején válhat igazán érezhetővé - ahogy eddig tette évről-évre, alighanem ezekre az időszakokra koncentrál majd a hazai szakhatóság, a Gazdasági Versenyhivatal is az ágazat vizsgálata során.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.