Szerző: Koi Tamás

2022. február 1. 10:27

A gigantikus akvizíciók kora jön a játékiparban

Január utolsó napján a Sony bejelentette, hogy felvásárolná a Halo eredeti fejlesztőjét, a Bungie játékstúdiót, mely később a Destiny multiplayerrel vált ismertté. Ez idén a harmadik legnagyobb akvizíciós szóló bejelentés, egyes becslések szerint idén akár a 150 milliárd dollárt is elérheti a játékiparban zajló, tulajdonosváltással járó és egyéb (pl. tőzsdei) ügyletek értéke.

Január 31-én a Sony bejelentette, hogy 3,6 milliárd dollárért cserébe felvásárolná a Bungie játékfejlesztő-stúdiót, mely többek közt a Halo és a Destiny multiplayer-játékokkal vált ismertté az iparágban. Bár az akvizíció értéke eltörpül a Microsoft és az Activision-Blizzard által összehozott, a várakozások szerint valamikor 2023-ban záródó, csaknem 69 milliárd dolláros ügylethez képest, csak idén ez a harmadik játékipari felvásárlás-bejelentés (a sort a Take-Two nyitotta a Zynga 12,7 milliárd dolláros dealjével), a tranzakciók összértéke értéke pedig meghaladja a 85 milliárd dollárt - és még csak most léptünk az év második hónapjába.

KONSZOLIDÁCIÓ, MINDENÁRON

Az alapvetően többjátékosos FPS-ekben utazó Bungie megszerzése révén a Sony saját kiadásában megjelenő játékainak körében értelemszerűen a multiplayer-oldalt erősítheti majd, ami a japán cégnek korábban többnyire a gyengéje volt. A Sony ugyanis korábban elsősorban a drágán készülő, egyjátékosos sztorimódra fókuszáló kalandjátékokra épített, amit a játékosok a végigjátszást követően feltettek a polcra.

Ezzel szemben egy gyakran frissülő multiplayer-cím hozzásegítheti a platformot ahhoz, hogy folyamatosan, akár éveken keresztül magához láncolja a játékosokat, akik a játékon beüli digitális vásárlásaik révén jelentős bevételhez juttathatják a stúdiót.

bungie

En ensom person ler ikke lett. (x)

Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

En ensom person ler ikke lett. (x) Ibsent csak eredetiben norvégul, de azért pythonban is vannak irodalmi magasságok. Nézd meg Felméri Péter nyelvi tudatformálását, és minden megvilágosodik!

Bár a Sony Interactive Entertainment vezérigazgatója, Jim Ryan a gamesindustry.biz-nek adott interjújában leszögezte, hogy a Bungie felvásárlása nem válasz a Microsoft mega-akvizíciójára, ezzel együtt is jól látszik, hogy a Sony versenytársaihoz hasonlóan erősen épít a játékipar konszolidációjára, mely nem ma kezdődött, és vélhetően nem is ér véget egyhamar (a cég csak tavaly öt stúdiót és egyéb, játékiparhoz kötődő fejlesztőcéget vásárolt fel).

A nagy játékipari felvásárlási hullám valójában már az előző évtized közepén elkezdődött, a Microsoft és a Sony mellett több független kiadó is beolvasztotta magába a piac kisebb szereplőit, vagy kisebb-nagyobb tulajdonrészt szerzett más kiadókban. Így került az EA tulajdonába a Codemasters vagy a Playdemic, de hasonlóképpen szerezte meg a kínai Tencent a League of Legends-t fejlesztő Riot Games-t, vagy szerzett 40%-os tulajdonrészt az Epic Games-ben.

TÁVOLRÓL SINCS VÉGE

Ryan az interjúban további, potenciális akvizíciók létrejöttét vetítette előre, kijelentve, hogy a cég "távolról sem végzett" a felvásárlásokkal, egyben arról is igyekezett biztosítani minden játékost, hogy a Bungie felvásárlása nem jár majd azzal, hogy a kiadó népszerű címei PlayStation-exkluzívvá válnak.

A területet ismerő befektetési szakértők szerint jelenleg a játékipari óriásdealek korszakát éljük, az idei évben pedig minden eddiginél nagyobb összegű ügyleteket - akár felvásárlást, akár tőzsdei kibocsátást - láthatunk majd. A Drake Star Partners befektetői tanácsadó szerint a 2022-es tranzakciók összértéke elérheti akár a 150 milliárd dollárt is.

Október végén 8 alkalmas, 24 órás, online képzéseket indítunk, melyekre most early bird kedvezménnyel jelentkezhetsz. A képzések utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról

roller coaster

3

Profit-hullámvasúton a Samsung

2022. október 6. 14:39

A dél-koreai multit elérte válság szele, három év óta először csökkenhet a cég profitja.