Szerző: HIRDETÉS

2021. február 16. 15:22

A távmunka jövőjét Budapestről formálják a Morgan Stanley-nél

A világ egyik vezető befektetési bankjaként a Morgan Stanley robusztus informatikai hálózatot üzemeltet, világszerte sok ezer alkalmazást futtat, és számos rendszerrel dolgozik. Ez normál körülmények között is kihívás, a Covid-19 világjárvány azonban extrém próbatételt jelentett. Több tízezer szakembernek kellett egyszerre távolról hozzáférnie komplex rendszerekhez, hogy a bank változatlanul tudja kiszolgálni ügyfeleit. Hogy ez sikerült, a Morgan Stanley-nél dolgozó IT szakértők elkötelezett munkájának köszönhető, akik közül sokan Budapesten dolgoznak - és segítik munkájukkal a világ egyik legnagyobb pénzintézetének működését.

Egy befektetési banknál dolgozó kereskedő munkaállomása nem sokban hasonlít egy hétköznapi számítógépre: képernyők sokaságára számtalan élő adatfolyam érkezik folyamatosan. Egy másik osztályon dolgozó szakembernek, aki a hatóságok felé tesz eleget a pénzintézet jelentéstételi kötelezettségének, olyan munkaállomásnál kell dolgoznia, amely közvetlen, vonalas összeköttetésben áll a szabályozó szervezetek rendszereivel. A különösen érzékeny adatokkal dolgozó kollégáknak pedig gyakran hardveres titkosító eszközzel kell belépniük munkahelyi számítógépükre, sőt az is lehet, hogy külön erre a célra kialakított, biztonságos, védett helyiségben kell tartózkodniuk. De még a matematika modellezéssel foglalkozó elemzők is gyakran olyan komplex szoftvereket használnak, amelyeket egy egyszerű laptop nem biztos, hogy futtatni képes.

Következésképp, egy ilyen jelentős bankot távmunkára átállítani nem egyszerű feladat. A Morgan Stanley-nél mégsem teljesen új terep a home office. A vállalat meggyőződése ugyanis, hogy a rugalmas munkavégzés hozzájárul a munka-magánélet egyensúly javításához. Ez a lehetőség pedig sokak számára lehet vonzó, biztosítva, hogy sokszínű, különböző háttérrel rendelkező tehetségek válasszák a céget. A bank számára az is ugyanilyen fontos, hogy készenléti tervekkel rendelkezzen annak érdekében, hogy váratlan eseményekkel szembesülve is zavartalanul működhessen. A Morgan Stanley IT-részlege éppen ezért robosztus és biztonságos rendszereket épített ki, hogy a bank munkatársai otthonukból is kényelmesen végezhessék napi feladataikat.

A BANKI INFRASTRUKTÚRA STRESSZTESZTJE

„A rendszereinket úgy terveztük meg, hogy nagyszámú munkatársnak tegyék lehetővé a távelérést, bármilyen váratlan esemény is történjen bármelyik központunkban szerte a világban – árulja el Kuti Balázs, a Morgan Stanley Windows Server Operations csapatának vezetője. – Azt ugyanakkor még a legrosszabb forgatókönyveinkben sem feltételeztük, hogy minderre egyszerre az összes helyszínen szükség lesz. Márpedig amikor 2020 márciusában elindultak a lezárások, pontosan egy ilyen forgatókönyv valósult meg. Addig nem volt egyetlen nap sem, amikor a banki munkatársak többségének egyszerre legyen szüksége távoli hozzáférésre. A járvány miatt azonban 2020-ban voltak olyan időszakok, amikor a Morgan Stanley 10 alkalmazottjából 9 otthonról dolgozott. Büszkék vagyunk rá, hogy a szervezet sikeresen vette ezt az akadályt.”

Balázs tíz IT-szakemberből álló csapatot vezet – „békeidőben” többnyire a budapesti Duna-parton lévő irodában dolgoznak, ahol a Morgan Stanley globális hálózatának egyik legnagyobb technológiai központja működik. Az itt dolgozó mintegy kétezer szakember közel fele informatikai területen dolgozik. Közéjük tartozik a Windows Operations csapat, amelynek elsődleges feladata, hogy stabil és biztonságos távhozzáférést garantáljon a bank 60 ezer munkatársának New Yorktól Londonig, Frankfurttól Hong Kong-ig, Mumbai-tól több tucat további helyszínig, és emellett biztosítsa azt, hogy a Morgan Stanley ügyfelei és partnerei hozzáférjenek a pénzintézet rendszeréhez.

kutib1
Kuti balázs

Balázs a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett villamosmérnöki diplomát, és 2007 óta dolgozik a Morgan Stanley-nél. „Azonnal tudtam, hogy jó helyre kerültem. A főnököm már a második munkanapon meghívott, hogy hallgassak bele egy konferenciahívásba egy informatikai incidens során. Hallottam, ahogy vádaskodás nélkül, konstruktívan állt hozzá mindenki a helyzethez, és azon dolgozott, hogy megoldja az aktuális problémát. Ez a hozzáállás máig meghatározó az informatikai részlegünkön” – meséli Kuti Balázs. A szakember az elmúlt 14 évben végigélte, amint Budapest kis irodából nagy, dinamikus központtá nő, és idővel átvette annak a csapatnak a vezetését, ahol juniorként elkezdett dolgozni.

"FOLYAMATOS LEHETŐSÉG A FEJLŐDÉSRE ÉS A TANULÁSRA"

A távhozzáférési infrastruktúra működtetése csak az egyik szelete a Budapesten végzett munkának. A Remote Access Engineering csapat például az infrastruktúra megtervezéséért és felépítéséért felelős. Vezetője, Égi Krisztián a győri Széchenyi István Egyetemen végzett, és 2007-ben csatlakozott a Morgan Stanley-hez. Korábban informatikát tanított egy győri középiskolában. A Morgan Stanley volt az egyik első nagy nemzetközi cég, ahová beadta az életrajzát, és csatlakozni a világ egyik vezető pénzintézetéhez ijesztően hatott a fiatal szakember számára.

„A félelmeim azonban már az állásinterjú során szertefoszlottak, mivel a beszélgetésnek olyan hangulata volt, mintha két lelkes, közös érdeklődésű mérnök értekezne – mondja Krisztián. – Minden másodpercét élveztem, és már ott eldöntöttem, hogy a Morgan Stanley-nél szeretnék dolgozni. Itt az érdemei alapján ítélik meg az embert: ha keményen dolgozol, elismerik. Sok informatikus fél nagy bankoknál elhelyezkedni, de itt dolgozni inkább olyan, mintha az ember egy techcégnél dolgozna – mindenki lazán öltözködik, és a munka mindig a problémamegoldásra fókuszál. A vállalat IT-részlegén világszerte 20 ezren dolgoznak számos területen a felhő-megoldásoktól a tárhely üzemeltetésen át a hálózat tervezésig. Egy ilyen szervezet rengeteg lehetőséget tartogat az előrelépésre és a tanulásra is. Jó érzés látni a gyümölcsét annak, amit építünk.”

Az IT-infrastruktúra kiépítése során a bank vagy megkeresi és testre szabja a piacon elérhető megoldásokat, vagy ha az igények specializáltabbak, házon belül fejleszt. Ezt a döntést egy olyan csapat hozza meg, amelynek vezetése is Budapesten van. „A csapatunk főszerepet játszik annak eldöntésében, hogy milyen irányt vesz a távoli hozzáférés jövője a Morgan Stanley 60 ezer munkatársa számára. Ez óriási felelősség, és részt venni ebben igen vonzó karrierlehetőséget kínál mindenkinek, aki szereti a tudását a gyakorlatba átültetni egy komplex és érdekes környezetben” – teszi hozzá Égi Krisztián. Az idén ő és Kuti Balázs is szeretné tapasztalt szakemberekkel bővíteni csapatát. A Windows Server és szkriptelési ismeretek mellett olyan munkatársakat is keresnek, akik belekóstolnának az Agilis és DevOps munkamódszerekbe, és szívesen dolgoznának innovatív felhőprojekteken.

A NAP NYOMÁBAN: EZÉRT KULCSHELYSZÍN BUDAPEST

A magyarországi remote access csapatok eredményeit az egész Morgan Stanley-nél elismerik. „Budapest kulcsfontosságú helyszín a bank számára – mondja Simon Ferguson, az End-User Technology Client and Infrastructure terület globális vezetője, aki a pénzintézet londoni irodájából fogja össze a két budapesti vezetésű csapatot. – Számos tehetséges informatikus dolgozik a magyarországi központunkban, akik nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy nyitott és nemzetközi közösség alakult ki a Morgan Stanley-nél.”

fergusons2
simon ferguson

Budapest további előnye az időzónája: félúton helyezkedik el a fontos ázsiai és észak-amerikai pénzpiacok között, és közel van Londonhoz, ami fontos központ a Morgan Stanley szervezetén belül. „A távmunka támogatása során követjük a nap mozgását – magyarázza Simon Ferguson. – Ázsiában elindul az üzlet, Budapest átveszi a stafétát, és továbbadja Észak-Amerikának. Ez a modell lehetővé teszi számunkra, hogy dinamikusan átcsoportosítsuk a kapacitásainkat oda, ahol épp szükség van rájuk. Amikor Amerikában keleti parti idő szerint 8:30-kor „log-on vihar” van, akkor a budapesti szakembergárdánknak köszönhetően át tudunk tenni oda egy kis kapacitást Európából. És már akkor kiszúrjuk a New Yorkban potenciálisan fennakadást okozó problémákat, amikor New York még »alszik«.”

Mindez különösen fontos volt 2020 márciusában, amikor az egész bank távmunkára váltott néhány hét leforgása alatt. A világ különböző pontjain működő IT-infrastruktúra csapatok szorosan együttműködtek, és folyamatosan adták át egymásnak a stafétát, hogy minidig a növekvő felhasználói igények hulláma előtt maradjanak. Folyamatosan szüntették meg a kialakuló hardveres és hálózati szűk keresztmetszeteket, munkaállomásokat építettek a banki munkatársaknak a távmunkához – és mindezt úgy, hogy maguk is otthonról dolgoztak.

TÖBB NŐT AZ INFORMATIKÁBA!

Az agilis szervezetre való átállás során a Morgan Stanley-nél egyre inkább elmosódik a határ a tervezési és operációs funkciók között. Már nem az történik, hogy a mérnökök egyszerűen átadják az üzemeltetésnek a kész rendszert – ők maguk is kiveszik a részüket a felhasználók támogatásából, az üzemeltetők pedig beleszólást kapnak tervezésbe és fejlesztésbe.

„Amikor azt a szót hallják, hogy IT-infrastruktúra, sok embernek klisék jutnak eszébe: hétvégi karbantartás, rendszerek újraindítása. A Morgan Stanley-nél azonban nem ez a helyzet. A budapesti operációs csapatok az architektúra megalkotásából is kivehetik a részüket, és közben számos kutatási, tervezési feladatot végezhetnek” – mondja Balogh Júlia, aki Égi Krisztián mellett dolgozik a Remote Access Engineering csapatban. A szakember egy volt Morgan Stanley-alkalmazott által tartott SkillShare kurzus során kapott kedvet ahhoz, hogy jelentkezzen a vállalathoz. Sikerrel járt, és lehetőséget kapott rá, hogy részt vegyen egy 14 hetes Technology Analyst továbbképzésen New Yorkban, mielőtt csatlakozott jelenlegi csapatához.

baloghj1
Balogh Júlia

„Gyermekkoromban nem is álmodtam ilyen karrierről. Kislányként meg voltam róla győződve, hogy az informatika nem nekem való, és csak az érettségi után jött a felismerés, hogy a nők ugyanolyan sikeresek lehetnek ezen a pályán, mint a férfiak – teszi hozzá Balogh Júlia. – Büszke vagyok rá, hogy a Morgan Stanley számos programon keresztül ösztönzi a fiatal lányokat arra, hogy természettudományos, informatikai, műszaki és matematikai - vagyis angolul STEM-nek rövidített - pályákon próbálják ki magukat. A szervezeten belül is sok mindenben támogatják a női kollégákat, és én magam is sok hasznát vettem a vállalat Nők az Informatikában nevű belső csoportjának.”

Érdekel, hogy milyen IT karriert futhatsz be a Morgan Stanley-nél? Kapcsolódj be március 9-én a Morgan Stanley: Ignite & Inspire című virtuális panelbeszélgetésbe, ahol első kézből hallhatod, hogyan formálják a pénzügyi szektor jövőjét a vállalat budapesti informatikusai, és hogy milyen a Morgan Stanley-nél dolgozni. Regisztráció ezen a linken.

[A Morgan Stanley megbízásából készített, fizetett anyag.]

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról