Szerző: Koi Tamás

2019. október 15. 12:27

Rengeteg pénzt hagyunk ott az online piactereken

Egyre növekvő népszerűségnek örvendenek a különféle magyar és nemzetközi online piacterek a magyar vásárlók körében. Egy frissen publikált kutatás szerint a piacban ezzel párhuzamosan egyre több magyar cég, jellemzően kisvállalkozás látja meg a lehetőséget.

Világszerte óriási forgalmat bonyolítanak le a legnagyobb online piactereket üzemeltető cégek, így az Amazon, az Aliexpress vagy éppen a Wish - egyes felmérések szerint a tizennyolc legnagyobb vállalat éves szinten már 1 billió dollár értékű árut forgalmaz, a piaci potenciált pedig jól jelzi, hogy becslések szerint a teljes online kiskereskedelem 40%-a ezeken a piactereken keresztül fog folyni 2020-ban. Nem csoda, hogy ebben az értékesítési formában egyre több magyar vállalkozás látja meg a lehetőséget.

KIS HALAK A NAGYOK FARVÍZÉN

A GKI Digital becslése szerint tavaly mintegy 4500 magyar cég - jellemzően KKV - volt érdekelt valamelyik hazai vagy akár nemzetközi online piactéren, összesen mintegy 12 milliárd forintnyi forgalmat bonyolítva. Bár a hazai online kiskereskedelem összesített éves teljesítményéhez képest ez a szám eltörpül, nyilvánvaló, hogy kisebb webáruházak számára a nagy piaci szereplők által jelentett kíméletlen versenyben jóformán ez az egyetlen menekülőút, vagy lehetőség a forgalom növelésére. 

bevasarlokosar

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart?

Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Miért nem beszélni AI tökéletesen magyart? Milyen kihívásokat tartogat egy magyar nyelvi modell, például a PuliGPT fejlesztése?

Az internetes kereskedelem mind globálisan, mind Magyarországon rohamosan növekszik és bár a bővülés üteme némiképp lassulni látszik, a növekedés folyamatos. 2018-ban nettó 425 milliárd forintos forgalmat generált hazánkban az online kiskereskedelem, az idei év első féléves forgalma pedig több, mint 207 milliárd volt – ez 16%-os növekedés 2018 első félévéhez képest. Szakértők szerint a hazai vásárlói bázis azonban egyelőre nem tud a piaccal együtt nőni, ezért az internetes kereskedőknek az aktív online vásárlókat kell a lehető legjobban elérni és folyamatosan vásárlásra ösztönözni.

A fentebb említett online piacterek közül kifejezetten a magyar piacra egyelőre kevés szereplő fókuszál, ezek közül több mint 4300 partnerrel a legnagyobb a hazai e-kereskedelmi piacon önállóan, a piactér nélkül is piacvezető eMAG, mely lényegében egy az egyben az Amazon által évekkel ezelőtt bevezetett modellt ültette át a magyar - illetve kelet-európai - gyakorlatba. A kereslet-kínálat mértékét és a régiós eltéréseket jól tükrözi ugyanakkor, hogy míg az eMAG piactéren mintegy 1,5-1,7 millió termék keres gazdát, addig az Amazonon ugyanez a szám 120 millió.

Ezzel együtt az eMAG piactéren való megjelenés hosszabb távon nem csak a növekedés, hanem a túlélés egyik záloga is lehet, az egyre jobban koncentrálódó hazai piacon ugyanis viszonylag egyszerű éppen ezért csábító lehetőség csatlakozni az óriási eléréssel rendelkező piacterekhez, igaz, ezért cserébe az értékesítő kénytelen az árrésének egy - adott termékek esetében jelentős - részét kvázi üzletszerzési jutalékként átadni a piactér üzemeltetőjének. Lényeges szempont ugyanakkor, hogy a kereskedők legtöbbször csak a sikeres értékesítés után fizetnek az online piactér üzemeltetőjének, a katalógus jelenlétért nem.

Az online piacterek révén viszonylag fájdalommentesen kipróbálhatja magát egy kereskedő a nemzetközi piacokon is, ezzel jelentősen nagyobb potenciális vásárlóbázist elérve. A nemzetközi megmérettetés során ugyanakkor az e-kereskedőknek bizonyos termékkörök esetén olyan kihívásokkal kell szembe nézniük, mint az idegen nyelvű terméktámogatás vagy a helyi szabályozóknak való megfelelés, nem beszélve arról, hogy az adózási környezet hatására a magyar kereskedők sokszor eleve hendikeppel indulnak versenybe több régiós országban.

Alighanem részben ennek tudható be, hogy a magyar e-kereskedőknek egyelőre igen kis hányada él a nemzetközi terjeszkedés lehetőségével: Az eMAG-nál például alig tíz százalék azoknak a piactér-partnereknek az aránya, akik Magyarország mellett vagy helyett Bulgáriában, Romániában netán Lengyelországban is értékesítik termékeiket (a GKI szerint több száz ilyen kereskedő van, az eMAG korábbi közleményében megközelítőleg 400-ról írt). 

NEHÉZ KITŰNNI

Bár a piactereken való megjelenés növelheti a kereskedő árbevételét, szakértők szerint az online piacterek a saját kereskedői márka építésére önállóan nem alkalmasak, ezért leginkább a meglévő webáruházak egyfajta kiegészítőjeként érdemes a rendszerre tekinteni. A piactereken így gyakorlatilag nem, vagy nehezen alkalmazhatók, szerepeltethetők egyedi akciók és promóciók, emellett az egységes arculat miatt jóformán csak az árazással lehet kitűnni a sokaságból - ez pedig tovább kannibalizálja a már eleve jutalékkal csökkentett kereskedői árrést. 

További nehézséget jelenthet a partner számára, hogy míg egy saját webáruházban a vásárlási folyamatból értékes, később használható adatokat tud nyerni a kereskedő az ügyfélről és annak preferenciáiról, addig a piactereken való értékesítésekről és vásárlási folyamatokról ezek az adatok nem fognak állnak rendelkezésre.

Nagyon széles az a skála, amin a állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

fab

5

Chipgyártó nagyhatalommá válna India

2024. március 18. 12:39

A helyi politikai vezetés szerint van rá esély, hogy a következő néhány évben az ország bekerüljön az öt vezető ország közé.