Szerző: Asztalos Olivér

2019. május 17. 12:00

A Western Digital vezeti a zsugorodó merevlemezpiacot

A merevlemezpiac közel fele a Western Digital zsebében van - derül ki a TrendFocus friss adataiból. A gyártó és riválisai számra ugyanakkor rossz hír, hogy a nagyvállalati modelleken kívül jóformán az összes többi termék eladása meredeken csökken.

A piackutató szerint  az eladások 45,8 százalékát húzta be az idei év első negyedévében a WDC. A második helyezett Seagate 40,9 százalékkal lemaradva a második, a harmadik és egyben utolsó pozícióban lévő Toshibának pedig a fennmaradó 13,3 jutott. A viszonylag gyors zsugorodásban lévő piacon egyre fontosabb nagyvállalati modellek eladásában is a Western Digital vezet. Ebben a szegmensben már utcahossznyi, mintegy 55,7 százalékos a cég részesedése, ami mellett a Seagate-nek csak 35,2, a Toshibának pedig 9,1 százalék jutott. A Seagate számára ez azért is rossz hír, mert ilyen alacsony részesedést 2014 óta nem mértek. A Toshiba ugyanakkor örülhet, hisz egy éve még csupán 5,9 százalékot tudott kihasítani az enterprise termékek piacából.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Pezsgőt ugyanakkor sem a WDC, sem pedig a Toshiba nem bonthat, a TrendFocus adatai ugyanis megerősítik a merevlemezpiac nagy ütemű zsugorodását. Az idei év első negyedévében mindössze 5 milliárd dollár folyt be az eladásokból, amely a csúcsot jelentő 7 évvel ezelőtti értéknek valamivel kevesebb mint fele. Bár utóbbiban nagy szerepe volt az akkori magas áraknak, a csökkenés a leszállított darabszámban is egyértelműen megmutatkozik. Az év első három hónapjában csak 77,6 millió darab HDD fogyott, ami ugyancsak jelentősen elmarad a csúcsot jelentő 2014-es 140 milliótól.

hdd_rev_segment

A különböző szegmensek eredményeit nézve nem meglepő a meredek csökkenés. Az elemzőcég mérései szerint ugyanis az elmúlt negyedévben a nearline enterprise diszkek kivételével szinte az összes többi terméktípus értékesítése csökkent. A TrendFocus külön vizsgálta a 2,5-ös (mobil) és 3,5-ös (asztali) PC-s HDD-ket, a szórakoztatóelektronikai termékekbe szánt modelleket, valamint az üzleti kritikus és nearline nagyvállalati merevlemezek eladásait. A legmeredekebb zuhanást a 2,5 hüvelykes konzumer modellek produkálják, melynek oka, hogy egyre több gyártó szállítja SSD-vel notebookját. Az asztali számítógépekbe szánt modelleknél kevésbé meredek a csökkenés, de ott is egyértelmű, hogy a mechanikus drive-ok napjai meg vannak számlálva. A gyártók számára a nearline enterprise piac jelentheti a kapaszkodót, ahol egy kisebb hullámvölgy után megindultak felfele az értékesítések. Lassan két éve ez a szegmens produkálja a legnagyobb forgalmat, így nem csoda, hogy a szereplők elsősorban már az ilyen termékek fejlesztésére fókuszálnak.

A konzumer termékek piaca várhatóan nagy tempóban zsugorodik majd tovább. A csökkenés mértéke a NAND flash-alapú meghajtók, vagyis az SSD-k árának alakulásától függ. Ahogy a HWSW arról a közelmúltban beszámolt, történelmi mélyponton van az SSD-k ára, a szakértők pedig további mérséklődést várnak az év végéhez közeledve. Emiatt a merevlemezes piacot vezető WDC-nek és a Toshibának kevésbé kell aggódni, ugyanis mindkét cég rendelkezik NAND-os kompetenciával. Egyedül a Seagate helyzete kérdéses, amelynek egyelőre jobb híján valamelyik beszállítótól (elsősorban a Microntól vagy a Toshibától) kell vásárolnia NAND-okat az SSD-k előállításához.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról