Szerző: Asztalos Olivér

2019. május 02. 14:13:00

Viszonylag gyenge negyedévet zárt az AMD

Bár elégedett március végével zárult negyedévével, a számok alapján vélhetően minél gyorsabban feledtetné a teljesítményt az alapításának épp 50. évfordulóját ünneplő AMD.

A sarokszámokat tekintve a bevétel egy év alatt 23 százalékkal esett, 1,27 milliárd dollárra mérsékelve az összeget. Ezzel párhuzamosan a profit is jelentősen csökkent: a tavalyi 81 helyett már csak 16 millió dollár maradt a kasszában, amely 80 százalékos mérséklődést jelent. A tervezőcéget ugyanakkor nem érte meglepetésként a csökkenés, amelyre már az előző negyedév végén számított. Az elvárások szerint az év második felében ismét növekedésnek indulnak a számok, hála a harmadik negyedévre ígért vadiúj termékeknek.

A Ryzent viszik, a Radeont nem

A kliensprocesszorokkal és GPU-kkal foglalkozó Computing and Graphics szegmens továbbra is felemás teljesítményt nyújt. A 831 millió dolláros összeg 26 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól, mely csökkenés a jelentősen visszaesett GPU-s eladásoknak köszönhető. A konkurens GeForce kártyákhoz képest a Radeonok hosszú évek óta hátrányban vannak, a még 2012-ben bemutatott GCN architektúra sem hatékonyságban, sem pedig skálázhatóságban nem képes felvenni a versenyt az Nvidia fejlesztéseivel. A Radeonoknak csak a bő egy évvel ezelőtti bányászláz hozott kellemes pillanatokat, ami viszont az AMD szerencsétlenségére szinte egy csapásra ért véget. Ez jelentősen kisebb keresletet és a raktárakban porosodó GPU-szállítmányokat, illetve komolyan megcsappant forgalmat hagyott maga után.

amd_q1_summar

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Az elsősorban játékosoknak szánt termékekkel ellentétben az adatközpontokba szánt Radeon Instinct termékekre jelentősen nőtt az igény, ám az nem derült ki, hogy ez százalékosan mennyit takar. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a szerverpiacon nulla közeléből indult az AMD, tehát volt, illetve még van is honnan növekedni. Az eredményeket taglaló híváson a cég megerősítette, hogy az első Navi GPU-k valamikor a harmadik negyedévben jelennek meg. Az elvárások szerint a fejlesztés jelentősen javíthat a Radeonok versenyképességén, amelyre nagy szükség lenne az Nvidia elleni, jelenleg kiélezettnek nagy túlzással sem nevezhető versenyben.

A tervezőcég szerencséje, hogy a Radeonokkal szemben a Ryzen kliensprocesszorokra kifejezetten nagy igény mutatkozik: Lisa Su, a vállalat elnök-vezérigazgatója erős két számjegyű darabszám növekedésről beszélt az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A rendelkezésre álló adatok szerint ezzel már a hatodik egymást követő negyedévben tudta növelni piaci részesedését az AMD, amely mellé magasabb átlagos eladási ár is társult. Su továbbá kiemelte, hogy a vállalat történetében mindeddig bevehetetlennek bizonyult notebook piacon is szépen menetelnek a Ryzenek. A nagy OEM-ek szinte mindegyike épít a januárban bemutatott harmadik generációra, amely a vállalat reményei szerint 2018-hoz képest 50 százalékkal növelheti a különféle konfigurációk számát. Az új termékek nagy részére ebben a negyedévben, vagyis június végéig lehet számítani, melyek pénzügyi hatása az év második felében realizálódhat.

Az Epyc kell, a konzolos chip viszont nem

A nagyvállalati, beágyazott és a semi-custom (EESC) divízió teljesítménye is felemás volt. A részleg forgalma 17 százalékkal 441 millió dollárra esett. Su szerint ennek a konzolos eladásokban keresendő az oka. A jelenlegi széria már viszonylag régóta a piacon van, komoly frissítés pedig csak valamikor a jövő év második felében várható az új PlayStation személyében. Az elnök-vezérigazgató megerősítette, hogy a játékgép Zen 2 processzormagokat és Navi GPU-t tartalmaz majd, vagyis Sony még egy generáció erejéig biztosan kitart az AMD mellett. A konzolos chipekkel szemben az Epyc szerverprocesszorokra tovább nőtt a kereslet. A kiszolgálós CPU-k piacán a heteken vagy hónapokon belül piacra kerülő, második generációs Epycektől vár számottevő ugrást a cég. Su szerint a termékek bevezetésének munkálatai a terv szerint haladnak, arról azonban továbbra sem esett szó, hogy pontosan mikorra várható a rajt.

Végül, de nem utolsó sorban a vállalat elnök-vezérigazgatója kiemelte a bruttó eredményhányad változását. A mutató évek óta az AMD gyenge pontja, ám az elmúlt pár hónapban látott tendencia alapján javulni látszik a kritikus érték. Bár a 41 százalék még mindig igencsak szerény (az Intelnél ez folyamatosan 60 százalék körül mozog), az legalább már 5 százalékkal erősebb az egy évvel korábbinál. A következő negyedévre 1,52 (+/-0,5) milliárdos bevétellel kalkulál az AMD, amely 13 százalékkal maradna el az egy évvel korábbitól.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 28. 07:56

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.