Szerző: Hlács Ferenc

2019. március 21. 11:31:00

Összeolvad az Extreme Digital és az eMAG

A két kiskereskedelmi vállalat egyesülése már az idei harmadik negyedévben lezárulhat - ha arra a GVH is rábólint.

Fontos mérföldkőhöz érkezett a hazai e-kereskedelem: bejelentette összeolvadását a szegmens két óriása, az Extreme Digital, illetve az eMAG magyarországi leányvállalata. A két vállalat összeborulásával egy új társaság, a közép-európai régió egyik meghatározó kiskereskedelmi vállalata alakulhat meg, budapesti központtal. A tervek szerint a hazai főhadiszállásról felügyeli majd az új entitás a nemzetközi terjeszkedést is.

A feleket valószínűleg nem nagyon kell itthon senkinek bemutatni, hiszen a hazai online kiskereskedelem sarokköveiről van szó - igaz az Extreme Digital hibrid modellben dolgozik, webes felülete mellett országszerte 16 fizikai üzlettel is rendelkezik. A cég online és offline csatornákon évente egymilliónál is több rendelést szolgál ki. Az eMAG a dél-afrikai Naspers befektetőcsoporthoz tartozik, székhelye pedig Romániában található. A cég mind a román, mind a magyar online kiskereskedelmi piac fontos szereplője, kiterjedt logisztikai hálózattal, ami továbbra is komoly növekedési potenciált biztosít számára - illetve rövidesen már az Extreme Digital számára is. Az eMAG egyedi megoldása továbbá a Marketplace szolgáltatás, amelyen keresztül kisvállalkozók saját termékeiket is értékesíthetik a kereskedő felületén.

emagedigit

A fúzió egyik fő mozgatórugóját a nemzetközi webshopok, mint az eBay vagy az Amazon hazai népszerűsödése adja, ami egyre komolyabb kihívást jelent a helyi szereplőknek. Az eNet Internetkutató tavalyi felmérése szerint a magyar online kiskereskedelmi forgalom (közel 1000 milliárd forint) majdnem feléért már a külföldi szolgáltatóknál történő vásárlások felelnek. Eközben pedig nem csak a hazai vásárlók mennek a külföldi kereskedőkhöz, de utóbbiak is egyre tempósabban gyűrűznek be a magyar piacra: ilyen például az Alza, amelynek egyre agresszívebb jelenlétére erős válasz lehet a két óriás összeborulása.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

Ahogy Várkonyi Balázs, az Extreme Digtal társalapítója és ügyvezető igazgatója fogalmaz, az egyesített cégben az Extreme Digital piacismeretét ötvözik majd az eMAG webes rendszerével, illetve logisztikai hálójával - de a Naspers anyavállalat anyagi háttere is erős ütőkártya lehet a páros kezében.

Nekifutottak már egy felvásárlásnak

Az Extreme Digitalnak egyébként korábban voltak negatív tapasztalatai a felvásárlások kapcsán: a cégből 2015-ben a Naspershez hasonlóan dél-afrikai Steinhoff International vásárolt részt, több mint 50 százalékot, ezt ugyanakkor tavaly a kiskereskedelmi vállalat alapítópárosa, Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula tavaly visszavásárolták, miután az anyacég könyvelési botrányba futott bele. A veszteségeit könyvelésében rendre elfedő Steinhoff leányai közé tartoznak egyebek mellett a Kika és Pepco áruházláncok, illetve a Hertz autókölcsönző is - az Extreme Digital is nyitott üzleteket Kika áruházakban, ezek a tavalyi bejelentés szerint a visszavásárlás után is változatlanul üzemelnek.

Az alapítók a Forbesnak már ekkor arról beszéltek, továbbra is nyitottak a potenciális külföldi partnerek csatlakozására - amelyet most úgy tűnik az eMAG formájában találtak meg. A megállapodás anyagi vonzatairól a felek egyelőre nem közöltek részleteket, az ugyanakkor tudható, hogy az egyesült cégből 52 százalék kerül az eMAG-hoz, az Extreme Digital részesedése pedig 48 százalék lesz. Az egyesített cég élén a két alapító továbbra is vezető szerepet kap majd. Az eMAG és az Extreme Digital az összeolvadási szándékot a GVH felé is jelezte, az üzlet pedig várhatóan a versenyhatóság jóváhagyása után, 2019 harmadik negyedévében zárul majd le. A felek arra számítanak, az egyesüléssel Budapest a régió e-kereskedelmi központjává válhat.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 26. 05:30

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.