Itthon is egyre többet adunk ki okostelefonra
Növekedtek az átlagos eladott készülékárak, és a piac is szépen hízott tavaly az IDC szerint.
Még mindig a Samsung uralkodik a magyar okostelefon-piacon - derül ki az IDC elemzéséből. Igaz a Huawei egyre több régióban szorongatja meg a dél-koreai gyártót, Magyarország továbbra is bástyának számít a vállalat számára: ahogy Tóth László, az IDC Hungary kutatásvezetője rámutat, a gyártó a közép-európai országok közül nálunk volt a legeredményesebb, a szomszédos országokban alacsonyabb részesedést produkált.
Egyre többet érnek meg nekünk az okostelefonok
Hazánkban ezzel szemben a Samsung piacrésze még erősödni is tudott, így majdnem eléri az 50 százalékot, amivel fölényesen uralja a piacot. A mennyiségi eladásokat nem meglepő módon a vállalat alacsonyabb árú, J szériás modelljei vezették 2018-ban, - nem csak házon belül, de a teljes magyar piacot tekintve is. Noha továbbra is az olcsóbb modellek a kelendőbbek, az átlagárak jól láthatóan kúsznak felfelé. Az átlagos készülékérték tavaly az egy évvel korábbihoz képest 15 százalékkal nőtt, 312 dollárra (napi árfolyamon számolva mintegy 87 ezer forint), miután az IDC szerint a felhasználók egyre inkább az erősebb hardverrel és nagyobb kijelzővel szerelt modelleket keresik, amelyekért magasabb összegeket is hajlandók kicsengetni.
Az Extreme Digital lapunkhoz eljuttatott statisztikái ennek valamelyest alálicitálnak, az áruháznál 2017-ben bruttó 58530 forint volt a hazai átlagár az eladott okostelefonoknál, míg 2018-ban bruttó 69375 forint. A növekedés mértéke itt is hasonló, mintegy 18,5 százalék, az átlagár ugyanakkor számottevően alacsonyabb mint az IDC mérésében - vélhetően azért, mert sokan a drágább modelleket a szolgáltatóknál elérhető kedvezményes konstrukciókon keresztül szerzik be. Az Extreme Digital szerint egyébként az okostelefonok mellett "butatelefonból" is még még mindig jelentős, 18-20 ezer darab talál gazdára, ami a teljes eladott darabszám ötöde - értékben viszont csak a forgalom mintegy 7 százalékát adja a kategória.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Az IDC kutatása alapján éves szinten Magyarországon az okostelefon-eladások értéke jelentősen, 20,2 százalékkal növekedett, összesen nettó 832 millió dollárra (napi árfolyamon közel 232 milliárd forint), az eladott darabszám viszont az emelkedett átlagár miatt csak 4 százalékkal nőtt, 2,7 millióra. Noha a vásárlók láthatóan hajlandók egyre mélyebben a pénztárcájukba nyúlni a készülékekért, ezt a hajlandóságot Apple tavaly nem igazán tudta lefölözni, a cupertinói óriás készülékei a hazai közönség nagy részének továbbra is túlságosan drágák. Az Apple telefonjainak részesedése ezért egy hajszállal még vissza is esett, 9 százalékra. Az Extreme Digital számai még aggasztóbbak a cupertinói cég számára, a cégnél tavaly az összes eladott okostelefon 5 százalékán futott iOS, míg ez az érték 2017-ben még 7 százalék volt.
Egyre kevesebben egyre többet
Magyarországon is egyre inkább érvényesülni látszik a globális trend, amely szerint a legnagyobb gyártók minden más szereplőt kiszorítanak a piacról. Jelenleg a Samsung és a Huawei a hazai eladott készülékek több mint háromnegyedét adják - 10 százalékkal többet mint tavaly. Eközben persze azért akadnak új versenyzők hazánkban is, a legígéretesebb közülük a Xiaomi, amely tavaly óta hivatalos jelenléttel is rendelkezik Magyarországon, noha miután szolgáltatói partnersége egyelőre nincs, egyelőre nem sikerült nagy penetrációt elérnie.
Az elemzőcég idén a piac lassulására számít, a vásárolt okostelefonok életciklusának megnyúlása miatt. Ezen a termékfejlesztések következő nagy lépcsőjét jelentő összehajtható kijelzővel szerelt készülékek, mint a Samsung Galaxy Fold vagy a Huawei Mate X megjelenése sem változtat, miután azok a tömegek számára elérhető áron az IDC szerint 2020 előtt biztosan nem érkeznek meg. A várakozásokat ugyanakkor idén még felkavarhatj a Digi belépése a mobilszolgáltatók közé, sok minden múlhat a cég ajánlatain és készülékkínálatán.