Szerző: Habók Lilla

2019. február 04. 15:38:00

Gátat szabna a YouTube a tömeges negatív értékeléseknek

Közös gondolkodásra hívta a videós platform a közönséget, hogyan lehetne megakadályozni a visszaéléseket a nem tetszik gombbal.

Fontos problémát vet fel a YouTube tartalomkészítőinek szóló Creator Insider legutóbbi videója a tömeges negatív értékelésekkel kapcsolatban. A videós platform munkatársának magyarázata szerint a "dislike mobs" azokat az eseteket fedi, mikor a felhasználók nagyobb csoportja csak azért látogat a videó oldalára, hogy ott megnyomja a nem tetszik gombot, akár a tartalom megtekintése nélkül. Tom Leung, a YouTube projektmenedzsment igazgatója most megkérte a közönséget, hogy reagáljanak a platform fejlesztőinek eddigi ötleteire, amelyeket a csoportos visszaélések megakadályozásának lehetőségeiként gyűjtöttek össze.

Leung leszögezi, hogy a tartalomkészítők a beállítások között jelenleg is eltüntethetik a videókkal kapcsolatos értékelések láthatóságát, de egyik lehetőség, hogy ez lehetne az alapbeállítás a felületen. Ez persze nem állíthatná meg a felhasználókat a dislike-gomb kiválasztásától, de innentől kezdve nem mutatná a számot, és így talán el is venné az értékelők kedvét. Másrészt viszont ezzel a megoldással a kedvelt videók mellett sem látszódna alapból a kedvelések száma, ami nem feltétlen áll a videósok érdekeben.

9:01

Non Skippable Ads, new features in Studio Beta, and more!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Doloribus consectetur eaque tempore natus obcaecati ratione ipsum.

Még több videó

Másik megoldásként a projektmenedzsment igazgató felveti, hogy a negatív értékelések mellé a felhasználóknak magyarázatot is kellene fűzni, miért nem kedvelik az adott tartalmat - akár jelölőnégyzetes vagy szöveges formában. Ebből a YouTube fejlesztőinek elképzelése szerint a videósok jobban értenék, hogy a felhasználó éppen nem ért egyet a tartalommal, nem találja elegendőnek az információértékét vagy nem kedveli az egész csatornát. Azonban Leung magyarázata szerint a válaszadásokat (főleg szöveges formában) a YouTube-nak viszonylag nehéz lenne összegyűjteni, kiértékelni és megjeleníteni a felületen, ráadásul a "kis kérdőívek kitöltése" az értékelők számára általában is nehézséget okozhatna.

Miért érdemes belevágnod a Scrum képzésünkbe? (x) Október 21-én Scrum alapozó képzést indít a HWSW, íme néhány jó érv a kurzus mellett.

Egy "extrém lehetőségként" Leung szerint a dislike-gomb teljes eltávolítását, ami a projektmenedzser véleménye szerint nem lenne túl demokratikus - bár ezt több közösségi oldal soha be sem vezette. Nem minden negatív értékelés jelent ugyanis "dislike mob" megmozdulást, és alapvetően a YouTube nem szeretné kizárni a pozitív és negatív véleménynyilvánításokat úgy általában. Felmerülhet még a nem tetszik jel mellől a számláló eltüntetése is, de ha a tetszik jel mellett a számláló megmarad, akkor az szintén elbillentené az egyensúlyokat - céloz rá Leung.

Egyelőre a vállalat csak a problémafelvetésig jutott el, és várja a felhasználók reakcióit az ötletekkel kapcsolatban. Előfordulhat, hogy az említett lehetőségek közül egyik sem valósul meg a jövőben, vagy helyettük egy teljesen másik megoldást választ a cég. Nem merült fel például az az opció, hogy egy videót valamekkora arányban meg kellene tekinteni az értékelés lehetőségének megjelenése előtt. A hozzászólások közt az NPT Music például a tartalom negyedét javasolja, de egyes kifogások szerint ez egy 12 órás videónál már problémába ütközhet, és úgy általában nincs szükség például egy alacsony-minőségű videó esetében az értékeléshez a negyedének a megtekintésére - másrészt pedig ez sem feltétlen akadályozná meg a "dislike mobokat" a kétkedők szerint.

Mindemellett nyilván a helyzet iróniáját mutatja, hogy a legtöbb negatív értékeléssel jelenleg a YouTube tavaly év végi Rewind videója rendelkezik, amely a videós platform 2018-as jellegzetes eseményeit igyekezett egy videóba sűríteni, de igencsak kifogásolható és elfogult módon. Úgyhogy a közönség a YouTube videóját 15 millió dislike-jellel illette az elmúlt néhány hónapban, amely így rövid idő alatt beelőzte Justin Bibertől a Baby című számra adott 10 millió negatív értékelést. Ettől független egyébként a YouTube felvetése az alkotók számára is egy valós problémát jelent, mivel a túl sok negatív értékelés visszatartja a nézőket a videó megtekintésétől az egyébként jó tartalmak esetében is.

a címlapról