Szerző: Habók Lilla

2019. január 29. 13:52

Feltúrta videós ajánlórendszerét a YouTube

Minden egyes nap 200 millió videót ajánl a YouTube a főoldalán, de a cég közlése szerint mostantól ezek közt kevesebb lesz a konspirációs, félrevezető, továbbá a szabályzatot sértő videó, de ezzel együtt a az ajánlott témakörök is változatosabbak lesznek majd.

Folytatja az év elején megkezdett tartalomtisztítási folyamatot a YouTube, ezúttal éppen az álhíreket és áltudományos témákat feldolgozó videók között. Bár a megtévesztő tartalmakat továbbra sem távolítja el a cég a platformról, de a bejelentés szerint nem szerepelteti majd azokat az ajánlott videók között. A felület már régóta küzd az angolul "rabbit hole"-nak nevezett jelenséggel, mikor a rendszer algoritmusa folyamatosan egyre elképesztőbb videókat ajánl, hogy a szolgáltatásban tartsa a nézőket, viszont ezzel a YouTube az álhírek egyik legfőbb terjesztőjévé vált.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Tavaly is bevezetett már a vállalat egy kisebb újítást, mikor a konspirációs-elméleteket és egyéb megosztó témákat tartalmazó videók mellett a Wikipédia szócikkek részleteit kezdte megjelentetni, de ez elég jelképes lépésnek számított, mivel akkor a videók és az ajánlórendszer is megmaradt. Úgyhogy az algoritmusok megváltoztatása már eggyel komolyabb lépésnek számít, főleg annak tekintetében, hogy a cég korábban ezt túl nehéznek találta.

Az emberi beavatkozás nélkül működő mély neurális hálózatot ugyanis még 2016-ban a fejlesztők úgy alakították ki, hogy az nem különíti el a tematikákat. Emiatt viszont az algoritmus a hírekkel és a politikai ajánlásokkal problémákba ütközött, mivel míg egy "macskás videónál" kevésbé számít az ajánlás, addig a híreknél nagyon is. Eddig viszont az algoritmus csak arra fókuszált, hogy marasztalja a felhasználókat, miközben egyre több hirdetést mutat számukra, és ezzel termeli a bevételt. Tehát egészen eddig a pontig rendszernek egyáltalán nem tartozott a feladatai közé a problémás videók kiszűrése.

Fokozatosan változó algoritmus

Most viszont a YouTube úgy döntött, hogy a nézettség helyett a "nézői elégedettséget" helyezi középpontba, és ennek megfelelően változtat a korábbi gyakorlaton. Azaz innentől kezdve az ajánlóalgoritmus pusztán a nézettség (views) helyett figyelembe veszi majd a videókon elhelyezett kedveléseket és nem-kedveléseket, valamint különböző kérdőívekből és "jól eltöltött időből" származó mutatókat. A cég közleménye szerint az elmúlt évben már "több száz" módosítást végzett az ajánlórendszer minőségének fejlesztése érdekében.

Ennek eredményeként egyrészt kevésbé ajánl majd a rendszer álhíreket, továbbá félrevezető című és leírású videókat, mint például komoly betegségekre gyógyírt kínáló csodaszereket, a laposföld-elméletet hirdető videókat vagy a 2001. szeptember 11-i terrortámadáshoz kapcsolódó hamis állításokat. A változást a közlemény szerint a cég részben a gépi tanuló rendszer változtatásával, továbbá valós szerkesztőkkel éri el, akik az irányelvek alapján szűrik a videókat, és ezzel együtt tanítják a gépi tanuló rendszert is.

A félrevezető tartalmú videók mellett azonban másban is változik a rendszer, kevesebbet ajánl majd az azonos témakörökhöz tartozó videókból is. A felhasználók visszajelzése szerint ugyanis a túl sok hasonló videó ajánlása is fárasztó, például egy sütireceptes videó megtekintése után az algoritmus elárasztja az ajánlásokat további sütivideókkal. Ehelyett a Google videós platformja a jövőben nagyobb témagyűjteményből választja majd ki az ajánlásokat - ígéri a cég.

Frissítési hullám

Az elmúlt hetekben a YouTube már sokadik lépést teszi idén a videós platform tartalmainak csiszolgatása érdekében, pár hete a veszélyes kihívásokat és beugratásokat bemutató videók tiltását jelentette ki egyértelműen. Előtte pedig a hirdetésbarát tartalmak feltételeit próbálta a cég egyértelműsíteni, úgy mint a trágárság, a gyűlölködés vagy a közelmúltbeli érzékeny események tartalmainak elfogadható és nem elfogadható határvonalai.

A vállalat igyekszik hangsúlyozni, hogy a mostani változtatás csak a YouTube tartalmainak egy százalékát érinti, ami meglepően csekély aránynak tűnik ahhoz képest, hogy a felületen mennyi hasonló félrevezető videóval lehetett eddig találkozni - ezek szerint az ajánlórendszer miatt. A cég szerint viszont az algoritmus változtatásának és a konspiráció elméletekre, áltudományra építő videók kiszűrésének következtében jelentősen javul a nézők számára az oldalon töltött idő élménye. A videókat viszont a cég most sem veszi le az oldalról, mivel azok elméletben megfelelnek a közösségi irányelvekben írtaknak (ellentétben a veszélyes kihívásokkal), úgyhogy például a laposföldhívők csatorna feliratkozóinak továbbra is ajánlhatja a rendszer az ezzel kapcsolatos videókat, és meg lehet majd találni ezeket a tartalmakat a keresőből is. A cég szerint ezzel a módszerrel egyensúlyt tud teremteni a szólásszabadság meghagyása, valamint a felhasználóknak ajánlott tartalmak iránt érzett felelőssége között.

A változásokat egyelőre csak az Egyesült Államok felhasználói tapasztalhatják, de ahogy a gépi tanuló algoritmus fokozatosan fejlődik, a cég úgy terjeszti ki azt a többi ország felhasználóinak. A minél gyorsabb európai bevezetés pedig már csak azért is fontos lesz, mivel az Európai Bizottság is sürgeti az álhír-kérdés megoldását, ezért a Google-nek is folyamatosan fel kell mutatni az eredményeket az Európai Unió számára.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról