Szerző: Hlács Ferenc

2019. január 9. 11:59

Szemkövetéssel jön az új HTC Vive Pro Eye headset

A vállalati felhasználókat célzó modell mellett a gyártó a PC-vel és telefonnal egyaránt használható, konzumer fókuszú Vive Cosmost is leleplezte.

Két új VR-headsettel toppant be a CES-re a HTC, a konzumer elektronikai expón a vállalat új, asztali PC-khez szánt HTC Vive Pro Eye modelljéről, illetve a hordozható HTC Cosmosról is lehullt a lepel - utóbbi érdekessége, hogy egyaránt használható okostelefonokkal és PC-kkel is.

A Vive Pro Eye modell esetében a már piacon lévő Vive Próéhoz hasonló felszereltségere lehet számítani, egy fontos különbséggel: ahogy az eszköz nevéből is sejthető, az immár szemmozgás-követéssel is kiegészül. Ez fontos előrelépést jelent a cég számára, több szempontból is. Egyrészt a technológia valósághűbb képalkotást tesz lehetővé, a fókuszt valóban oda helyezve, ahová a viselő néz a virtuális térben - ami eddig visszatérő probléma volt a VR headseteknél - másrészt pedig megnyitja a kaput az úgynevezett foveated rendering eljárás előtt.

viveproeye

Utóbbi lényege, hogy a megjelenített tartalmakat az eszköz, illetve a csatlakoztatott PC azokon a területeken kisebb részletességgel jeleníti meg, amelyekre épp nem fordít figyelmet a felhasználó, az erőforrásokat a fókuszban lévő kijelzőrészekre tudja allokálni. A fejlesztésben a HTC egyébként az Nvidiával is együttműködik, ígérete szerint a cég RTX szériás videokártyáinál megismert variable shading megoldás is elérhető lesz a headseten, amely egyes shadereket így eltérő felbontással jeleníthet meg, több erőforrást hagyva a magasabb prioritású, részletgazdagabb shaderekre, ami szintén pozitív hatással lehet a komoly vasat igénylő VR-headsetek felhasználói élményére.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A készülék előlapján, akárcsak a tavaly bejelentett modellnél, két kamera figyel, az eszköz pozicionálásához, illetve az esetleges AR-alkalmazásokoz. A Vive Pro Eye továbbra is vezérelhető a vállalattól megismert kontrollerekkel, de bizonyos feladatok már egyszerűen a szemmozgással is elvégezhetők, mint például az egyes menük kezelése és a kívánt opciók kiválasztása. A headset egyébként a tavalyi Vive Próból ismerős hardvert hozza, szemeként egy-egy 3,5 hüvelykes, 1440x1600 pixel felbontású AMOLED kijelzővel, 90 hertzes frissítés mellett, 110 fokos látószöggel.

A fontos újításoknak azonban úgy tűnik - első körben legalábbis - nem a játékosok örülhetnek majd, ahogy az Engadget is rámutat, a CES-en a bevezetett technológiát demonstráló bemutatókat elsősorban vállalati környezetre hegyezték ki, illetve a Vive Pro Eye-t is elsősorban az üzleti felhasználók felé pozicionálja a gyártó. A vállalati fókusz persze nem meglepő, az az elmúlt egy-két évben már kiderült, inkább ez az a terület, ahol a VR sikeresebb tud lenni, (ezt többek között a BMW kutatás-fejelsztési központjában mi is láthattuk) a gamer szegmensben továbbra is várat magára a technológia jelentősebb elterjedése. A szemmozgás-követés bevezetéséből mindenesetre a későbbiekben mindkét terület profitálhat.

Hordozható, de nem önálló

A Vive Cosmosnál már jóval hangsúlyosabb a konzumer-fókusz, azt a szegmensre belépni készülő felhasználóknak szánja a cég, noha egyelőre nem sok részletet árult el az eszközről. A készüléken feltűnő különbség a konkurens megoldásokhoz képest, hogy a két előlapi kamera mellett annak oldalain is figyel egy-egy szenzor a hatékonyabb pozicionáláshoz, az eszköz továbbá ugyancsak dedikált kontrollerekkel vezérelhető.

vivecosmos

A legfontosabb újítás azonban, hogy a Cosmos modell mind csatlakoztatott PC-vel, mind pedig okostelefonnal használható. Mint azt a HTC az Ars Technicának nyilatkozva megerősítette, a készülék mindkét eszközhöz USB-C kábellel csatlakozik - így a teljesen kábelmentes élményről sajnos le kell mondani, ez ugyanakkor vállalható áldozatnak tűnik a készülék sokoldalúságáért cserébe. A cég továbbá nem zárta ki, hogy a jövőben a PC-s használathoz vezeték nélküli adaptert is kiad. Jelenlegi formájában az eszköz érdekes átmenetet képez a Vive Focushoz vagy a konkurens Oculus Questhez hasonló, teljesen önálló, illetve a PC-s megoldások között. Persze miután egyelőre több részlet nem ismert a headsetről, kérdéses hogy milyen teljesítményt nyújt majd, főleg PC-hez csatlakoztatva - a gyártó mindenesetre ígérete szerint rövidesen további információkat is megoszt majd a készülékről. Egyelőre a pontos megjelenési dátumok is váratnak magukra, a cég csak annyit árult el, az új headsetek valamikor 2019 második negyedében kerülnek piacra.

a címlapról