Szerző: Hlács Ferenc

2018. április 23. 09:30

3D-nyomtatás, VR és 5G - benéztünk a BMW kulisszái mögé

A gyártó először nyitotta meg kutatás-fejlesztési konferenciáját a publikum előtt. A Digital Day keretében a BMW a prototípus készítéstől az önvezető autós jövőképekig sok érdekességet felvillantott.

A digitalizáció az elmúlt években sok monolitikus, lassan mozgó szektort rázott fel és vett rá, vagy inkább kényszerített agilis működésre. Ilyen a pénzügyi szektor mellett az ingatlanipar is, illetve természetesen az autóipar, ahová sok technológiai újítás elsőként szivárgott le. A fejlődés persze nem áll meg, a legtöbb vállalat mára "mezei" autógyártóból tech céggé akarja kinőni magát, ennek megfelelően pedig igyekszik mind az utakra kerülő termékeiben, mind pedig a kutatás fejlesztés terén bevetni a legfrissebb rendelkezésre álló technológiákat.

Kimerészkednek a fejlesztők a kulisszák mögül

Nincs ez máshogy a BMW Groupnál sem, amely idén először nyitotta meg a publikum előtt belső fejlesztéseit taglaló Digital Day rendezvényét, Münchenben a cég egyik kutatás-fejlesztési központjában. Az eseményen a cég több fejlesztésébe is betekintést engedett, az autók belső tereinek megtervezésénél használt VR megoldásoktól a 3D nyomtatással készült alkatrészeken és az 5G-s jövőképeken át egészen a legújabb BMW operációs rendszer UX-éig.

bmw03

Az önvezető autós fejlesztések természetesen a BMW-nél is kulcsszerepet kapnak, ahogy arról már korábban is beszámoltunk, a cég jó ideje együttműködést folytat a területen az Intellel és a Mobileye-jal is. Ezen a téren az MWC-n is évek óta fókuszban lévő 5G-re tért ki először a vállalat, amely az autonóm járművek kommunikációjának gerincét képezi majd. Ennek kapcsán a gyártó egy demóval készült, amelyben bemutatta, hogy autós rendszerei nem csak egymással, illetve a gyártó infrastruktúrájával állnak kapcsolatban, de akár az egyes városok saját vészjelző- és kamerarendszereivel is. Ha például egy baleset miatt - ez a cég bemutatójában egy felborult teherautót jelentett - egy utcát lezárnak, a járművek a város infrastruktúrájától erről valós idejű értesítést kaphatnak, és az útvonalak megtervezésekor elkerülhetik az érintett területet.

Itt az elmúlt években ugyancsak sokszor emlegetett hálózatszeletelés, vagy network slicing is bejön a képbe, ugyanis a hasonló biztonsági információk ilyenkor kiemelt prioritást kapnak, ennek megfelelően pedig garantált sávszélességet, akár az autó más, kevésbé fontos rendszereinek - például a szórakoztatóközpont - kárára.

Adatmegosztással a biztonságosabb utakért

A járművek a különböző biztonsági kockázatok és az utak állapotának felmérésére az említett városi rendszerek mellett a cég saját Hazard Premium megoldását is igába hajtják. Utóbbi a gyártó autói által begyűjtött szenzoradatok alapján ad képet az utak aktuális helyzetéről, az információk alapján pedig az adott területekhez közeledő autók automatikusan előre elvégezhetik magukon a megfelelő beállításokat, az adott útviszonyokhoz, például csúszós utakhoz való alkalmazkodáshoz. Ebben a programban jelenleg a cég 700 ezer autója vesz részt, hamarosan ez a szám ugyanakkor jócskán bővülhet, a megoldást ugyanis a gyártó a HERE Open Location Platformba is becsatornázta, amelyen keresztül ugyanezek az adatok a gyártók között is megoszthatók lesznek. Ahogy azt a BMW Group a rendezvényen elmondta, a platform az idei negyedik negyedévben élesedik, addig több gyártópartnert is várnak az ernyője alá.

bmw07

Hálózati kapcsolattal mindenesetre már most szép számú BMW rendelkezik, a cég rendszereihez 46 országban mintegy 11 millió ilyen autó csatlakozik, amelyektől naponta 250 millió lekérés érkezik a gyártó backendjére. Utóbbi ezek alapján forgalmi adatokat tud biztosítani az egyes autóknak, de itt tárolódnak többek között a BMW felhasználói profilok is, amelyekben megjegyezhetők az autóban használt beállítások, hogy a jármű automatikusan alkalmazkodjon a sofőrhöz, sőt, akár más szolgáltatásokkal is összekapcsolható a rendszer. A felhasználók például Amazon fiókjukat is az autóhoz rendelhetik, ezzel pedig akár az Alexa asszisztens is igénybe vehető lesz a járműben. De erre épít az okos légkondicionáló rendszer is, amely a sofőr szokásait megtanulva közbeavatkozás nélkül állíthatja be a megfelelő hőmérsékletet számára.

A VR szemüvegek mellett a BMW sem ment el

A virtuális valóság is beszivárgott mára az autógyártókhoz és nem csak az extravangánsabb bemutatótermeikbe. A BMW a VR szemüvegeket (Oculus Riftet és HTC Vive-ot egyaránt) többek között az autók belső tereinek megtervezésénél használja. A VR-ben megtekinthető elrendezések és funkcióknak hála ugyanis jóval kevesebb prototípus és fizikai modell készítésére van szükség, egy sor potenciális hiba már a virtuális autóbelsőben körbenézve kiszűrhető.

bmw06

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Egy másik slágertéma a 3D nyomtatás, vagy pontosabb nevén az additív gyártás volt, a technológiát a cég már nem csak a prototipizálásnál, de a gyártásnál is aktívan beveti. A 3D nyomtatók önmagukban nem számítanak újdonságnak a gyártónál: azokat mintegy 25 éve használja már különböző feladatokhoz. Mára azonban a gyártásnál is fontos szerepe lett, hiszen olyan komponensek készíthetők el vele, amelyek speciális alakjuk miatt hagyományos módszerekkel nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem kivitelezhetők.

bmw04

3D nyomtatásra állt át például a BMW az i8 modell tetőnyitó mechanikájának egyik eleménél, amivel az eredetileg használt műanyag komponens helyett egy jóval kisebb, könnyebb és erősebb fémalkatrészt képesek gyártani. De ugyancsak ezzel a technológiával készülnek a Mini egyes dekorációs elemei, mint például a kesztyűtartó fölött, vagy az oldalsó indexen elhelyezkedő borítások, amelyeket a vásárlóknak lehetőségük van akár személyre szabni is, saját nevüket vagy tetszőleges logót belenyomtatva az adott elembe. Szintén érdekes felhasználási terület a már nem gyártott, klasszikus modellek alkatrészeinek pótlása.

bmw01

A BMW a felhasználói felület kialakításánál is igyekezett a kor igényeihez igazodni, a BMW OS 7.0 rendszer ennek megfelelően testre szabható, a sofőr előtt az egyetlen kijelzőből álló műszerfal jobb oldalán tetszőleges felületek, kvázi widgetek helyezhetők el, az éppen játszott zeneszámoktól az út során megtett kilométerek számán át, a fogyasztásadatokig. A jobb szélen a sebesség, középen az aktuális környezet térképe, illetve az autó orientációja látható. A vezetési stílustól függően a felület színvilága is változik, takarékos módban kék, míg sport üzemmódban piros körvonalakkal. Ez a megjelenítés a középen elhelyezkedő érintőkijelzőre is átvonul a különböző menük felületére, amely az érintés mellett hangvezérléssel, illetve a lentebb elhelyezett iDrive Controller tárcsájával is kezelhető.

bmw02

Érdekes, hogy a BMW Group nem osztja azt az iparági víziót, amely szerint az autótulajdonlás intézménye az önvezető autók megjelenésével megszűnne, és a járművek maximális kihasználtsága - és termelőképessége - végett a megosztott autózás veszi át az uralmat a piacon. Mint az esemény záró panelbeszélgetésen kiderült, a gyártó sokkal inkább arra számít, hogy az önvezető taxik rohamos terjedése mellett megmaradnak a magántulajdonú autók, főként a prémium szegmensben, ahol a vásárlók továbbra is ragaszkodnak majd a saját járművekhez. Ezzel együtt persze ne feledjük, hogy a cég maga is komoly szereplő az autómegosztó szolgáltatások piacán, ahol jelenlétét nemrég tovább növelte a Daimlerrel kötött együttműködésével.

a címlapról