Szerző: Koi Tamás

2019. január 4. 14:39

A szabadság ára: ezt hozta a hűségidő rövidítése

Egy év alatt teljesen átalakította a telekommunikációs szolgáltatások használatára vonatkozó határozott idejű, azaz hűségidős szerződések összetételét az a 2017-es törvénymódosítás, mely - készülékvásárlás nélkül - egy évben maximalizálta a hűségszerződés időtartamát.

2018-ban drasztikus mértékben csökken azon előfizetők száma, akik 24 hónap határozott időtartammal kötöttek valamilyen telekommunikációs szolgáltatásra (mobil, mobilnet, vezetékes internet, tévé, telefon) vonatkozó szerződést szolgáltatójukkal. Mindez annak a 2017. októberében hatályba lépett törvénymódosításnak köszönhető, mely egy évben maximalizálta a határozott időtartamú szerződések lejárati idejét - kivéve, ha az előfizető valamilyen készüléket is vásárolt kedvezményes áron a szerződéskötéskor, ekkor ugyanis továbbra is engedélyezett a 24 hónapos hűségvállalás a készülékkedvezményért cserébe.

A szabadság ára

A terület működését felügyelő és szabályozó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb felmérése szerint a tavalyi szerződéskötések közel kétharmada már csak 12 hónapos határozott időtartamra vonatkozott, míg 2017-ben a szerződések 90 százalékát még 24 hónap hűségvállalással kötötték. A tavalyelőtti év végén életbe lépő változások az eltelt időszakban teljesen átalakították a szolgáltatók díjstruktúráját, ami több szolgáltatónál adott esetben a díjcsomagportfólió teljes lecserélésével járt.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az új szabályozás életbe lépését követően gyakorlatilag teljesen megszűntek, vagy jelentősen csökkentek a határozott idejű szerződésvállalás esetén nyújtott hűségkedvezmények. Így például a legtöbb szolgáltatónál bevett gyakorlattá vált, hogy 12 hónapnyi hűségvállalás esetén a szolgáltató az első három hónapban 50%-os havidíjkedvezményt biztosít, ezt követően azonban listaáron kínálja a díjcsomagot. 24 hónapos hűségvállalás esetén pedig többnyire egyáltalán nincs havidíjkedvezmény, az előfizető a hűségéért cserébe kisebb-nagyobb kedvezményt kaphat az előfizetés megkötésekor vásárolt készülék árából (a készülékvásárlás a törvény értelmében ebben az esetben nem kerülhető el).

Mindezért cserébe a szolgáltatóknak garantálniuk kell, hogy a határozott időtartam lejártát követően a szerződés, illetve a szolgáltatás egyetlen feltétele sem változik az előfizető számára hátrányosan. Az ügyfelek szempontjából a legmeghatározóbb ilyen kötelem a havidíj, amit a 2017-es törvénymódosítás gyakorlatilag bebetonozott. A módosítással elsősorban azok az előfizetők jártak igazán jól, akiknek a változások hatályba lépését követően járt le a 24 hónapos határozott idejű szerződésük, ők ugyanis a szerződéskötéskor kapott, jelentős kedvezményekkel csökkentett áron kapják a szolgáltatást mindaddig, amíg fel nem mondják a szerződést, vagy a szolgálató nem bontja fel azt (erre azonban csak nagyon korlátozottan van lehetőségük a távközlési cégeknek).

Több extra, kevesebb áfa

A távközlési szolgáltatók ezzel együtt továbbra is igyekeznek magukhoz kötni az ügyfélbázist, a szinte teljesen immobilis magyar piacon azonban nem kell ehhez különösebb erőfeszítéseket tenniük. A felmérés szerint a 2017-ben lejárt határozott idejű szerződések 79 százalékát ugyanannál a szolgáltatónál kötötték újra és csak a szerződésállomány 4%-a került át másik céghez.

A szolgáltatók jobb híján új portfólióelemekkel próbálták az elmúlt egy évben rávenni az előfizetőket arra, hogy valamelyik megújult díjcsomagra váltsanak újabb hűségidő vállalásával. Így például több cégnél nőtt a díjcsomagban foglalt "ingyenes" extrák köre, netán a mobilnet-keret, miközben az árak többé-kevésbé szinten maradtak. A korábbi és a jelenlegi díjcsomagok ár/érték arányának összehasonlítását mindazonáltal jelentősen torzíthatja a csomagösszetétel változása mellett az is, hogy az internetszolgáltatások áfája 2017-ben és 2018-ban két lépcsőben, 27-ről 5 százalékra csökkent.

Egyelőre tehát nem látszik az a szakértők által várt hatás, hogy a hűségidő új szabályozása számottevően felpezsdítené a piacot és úgy fest, a kisebb szolgáltatók sem profitálnak különösebben a változásokból. Néhány nagyobb szereplő egyébként megpróbált teljesen leszámolni a határozott idejű szerződésekkel egy-egy díjcsomagcsaládjánál, a piacot azonban ez sem rengette meg különösképpen. Ilyen próbálkozás volt a Telenor Hello Data díjcsomag-portfóliója, melyet tavaly október közepén - szinte pontosan egy évvel a hűségszerződések határidejét szabályozó törvénymódosítás hatályba lépését követően - kivont az értékesítésből a szolgáltató.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról